dashi

1. Data: 2002-06-17 13:26:12

Temat: dashi
Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

przegladam przepisy z miso. i za nic nie wiem co to jest "dashi". to jest
po angielsku jakby co :) znaczy w amerykanskim angielksim dla scislosci.

znalazlam tez jako skladnik zielona cebule. czy to jakas specjalna cebula?
niech ktos bywaly w swiecie sie odezwie :)

pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl

1. Data: 2002-06-17 14:50:05

Temat: Re: dashi
Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> przegladam przepisy z miso. i za nic nie wiem co to jest "dashi". to jest
> po angielsku jakby co :) znaczy w amerykanskim angielksim dla scislosci.

iie, nihonga desu.

Znaczy dashi to po japońsku i jest to taka cienki bulion z warzyw i suszonej
ryby.

> znalazlam tez jako skladnik zielona cebule. czy to jakas specjalna cebula?
> niech ktos bywaly w swiecie sie odezwie :)

typuję na odrosty cebuli względnie cebulkę.

A co to za przepis?

Waldek

1. Data: 2002-06-17 15:00:33

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

PatryCCCja wrote:
> i za nic nie wiem co to jest "dashi".

juz wiem co to.
przepis i opis jest tu:
http://www.epicurious.com/run/recipe/view?id=103280
przy okazji maja tam m.in. naprawde fajny slownik!

a wiec dashi to delikatny "bulion" uzywany w kuchni japonskiej.
robiony z brazowych glonow (konbu), wody i platkow tunczyka suszonego.
czyli nic dla mnie ;)

pat

1. Data: 2002-06-17 15:00:37

Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
> a wiec dashi to delikatny "bulion" uzywany w kuchni japonskiej.
> robiony z brazowych glonow (konbu), wody i platkow tunczyka suszonego.

chyba możesz zrobić oszukane, bez ryby. Jak w mojej mądrej książce piszą,
takie bardzo dobre dashi robi się wrzucając rybę (nieparzysta liczba
płatków) do zimnej wody i gotuje się, ale zanim zacznie wrzeć, wyławia się
rybę. Nie sądzę, że tak dużo aromatu pochodzi od ryby, glony pewnie
wystarczą.

Waldek

1. Data: 2002-06-17 15:03:54

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

waldemar z domu wrote:
> typuję na odrosty cebuli względnie cebulkę.

heh, wlasnie nad szczypiorem sie zastanawialam. ale jakos przekonana nie
jestem.

> A co to za przepis?

a kilka :) m.in. taki:

Miso Soup With Tofu
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Recipe By : Vegetarian Times, March 1998, page 46
Serving Size : 6 Preparation Time :0:00
Categories : Soups & Stews Soyfoods
Vegetables

Amount Measure Ingredient -- Preparation Method
-------- ------------ --------------------------------
6 cups water
1 piece kombu
1/2 cup red miso
1/2 cup white miso
1/4 pound firm tofu -- drained and cubed
1 green onion -- minced
white and pale green parts
Soy sauce to taste

This Japanese classic is a warm accompaniment to vegetarian sushi or any
stir-fry supper.
IN LARGE POT, bring water and kombu to a boil. Reduce heat and simmer,
uncovered, 15 minutes. Put red and white miso into small heat-proof bowl.
Add a small amount of hot stock and stir until smooth. Pour mixture into
soup and stir to mix. Remove soup from heat. Add tofu and green onion.
Season with soy sauce. Discard kombu before serving.

pozdr.
pat
ps: znalazlam jeszcze kilka interesujacych. np. vinaigrette z miso
(http://www.epicurious.com/run/recipe/view?id=12079)
.

1. Data: 2002-06-17 15:11:30

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

waldemar z domu wrote:
> [...]
> płatków) do zimnej wody i gotuje się, ale zanim zacznie wrzeć, wyławia się
> rybę. Nie sądzę, że tak dużo aromatu pochodzi od ryby, glony pewnie

tym bardziej ze podobno glony cuchna jak ryba ;)

pat

1. Data: 2002-06-17 15:12:12

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 17 Jun 2002 17:03:54 +0200, PatryCCCja
<k...@s...pl> wrote:

>heh, wlasnie nad szczypiorem sie zastanawialam. ale jakos przekonana nie
>jestem.

taka bardzo mala mloda cebulka z grubym szczypiorem. Po naszemu
to spring onion, a po innemu naszemu (Oirish) - scallion

Trysia

).

K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2002-06-17 15:13:49

Od: waldemar z domu <w...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

> tym bardziej ze podobno glony cuchna jak ryba ;)

o to chodzi ;-)

A tak naprawdę, to mam przepis na dashi bez ryby, a piszą tylko o dodaniu
tego niebieskiego tuńczyka jak ma mieć mocniejszy aromat.

Co do cebuli, to w przepisie na miso shiru mam właśnie zielone z małych
cebulek, po naszemu Frühlingszwiebel.

Waldek

1. Data: 2002-06-17 16:32:38

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> taka bardzo mala mloda cebulka z grubym szczypiorem. Po naszemu
> to spring onion, a po innemu naszemu (Oirish) - scallion

Dymka!!!

:-)
--
Pozdr. Jerzy Nowak
Wawa

1. Data: 2002-06-17 18:41:46

Od: PatryCCCja <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Krysia Thompson wrote:
> taka bardzo mala mloda cebulka z grubym szczypiorem. Po naszemu
> to spring onion, a po innemu naszemu (Oirish) - scallion

bardzo dziekuje.

> Trysia

a przy okazji: piekielnie mi sie podoba trysia :)

pat
--
vege.pl http://www.vege.pl
PuszKKKa http://puszkkka.spinacz.pl