dopuszczalna wilgotność w łazience

1. Data: 2003-10-16 10:32:33

Temat: dopuszczalna wilgotność w łazience
Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Post został wysłany na pl.misc.budowanie i pl.rec.dom

Zbudowałem samodzielnie czujnik wilgotności
do wentylatora łazienkowego. Teraz pozostaje
go wykalibrować. Czujnik ma tak działać że
wentylator będzie załączany przy wilgotności
X% a wyłączany przy wilgotności niższej.
I teraz pytanie, jaka jest dopuszczalny przedział
wilgotności w łzaience który nie wpływa
niekorzystnie na pomieszczenie, chodzi mi
własnie o regulację progów zał/wył?

TIA
Pozdrwiam
Darek

1. Data: 2003-10-16 10:38:59

Temat: Re: dopuszczalna wilgotność w łazience
Od: "Wojciech Jakóbczyk" <j...@U...TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> I teraz pytanie, jaka jest dopuszczalny przedział
> wilgotności w łzaience który nie wpływa
> niekorzystnie na pomieszczenie, chodzi mi

mysle ze ciezko ci bedzie... :( przeciez jest duza zmiennosc wilgotnosci na
zewnatrz (zwlaszcza porze jesiennej, wiosennej) i takie progi powinny byc
zmienne. ustawisz np. 60%-65% ale pogoda zrobi sie deszczowa i na zewnatrz
masz powyzej 70%. bez klimy nie uzyskasz tego 60% do wylaczenia i wiatraczek
bedzie dzialac caly czas.
no chyba ze ustawisz progi bardzo wysoko, np. kolo 80%

wojtek

1. Data: 2003-10-16 10:55:17

Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> no chyba ze ustawisz progi bardzo wysoko, np. kolo 80%

No tak ale pomieszczenia w domu ogrzewasz co
powoduje że powietrze staje się bardziej suche.
Mnie nie zależy na ustwieniu progu na jakimś
określonym poziomie ponieważ ja czuję z tego
powodu dyskomfort, tylko na poziomie bezpiecznym
aby grzyb się nie rozwijał.
Mój pomysł na budowę tego zrodził się gdy widziałem
takie już gotowe urządzenia w sklepie.
Szczarze mówiąc nie zwróciłem uwagi na to czy
był tam przełącznik w zależności od warunków
zewnętrznych (mogę to też zrobić ale właśnie czy jest
sens komplikacji), ale zapewne coś w tym jest co piszesz.
Cena takiego wentylatora była na tyle wyższa że
opłacało mi się samodzielnie zrobić taki czujnik
tym bardziej że z elektroniką jestem związany zawodowo.

Pozdrawiam
Darek

1. Data: 2003-10-16 11:18:20

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Predator" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> Teraz pozostaje
> go wykalibrować. Czujnik ma tak działać że
> wentylator będzie załączany przy wilgotności
> X% a wyłączany przy wilgotności niższej.

A nie możesz na czuja? Rozwiesić w łazience pranie i po jakiejś godzinie
próg załączania ustawić poniżej istniejącej wilgotności? Potem po zdjęciu
prania i dobrym wywietrzeniu łazienki ustawić próg wyłączania i i tyle.
Przeciez ten higrometr i tak nie jest zapewne skalowany procentowo tylko
jest to jakiś prosty przetwornik wilgotność/coś.

1. Data: 2003-10-16 11:48:15

Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Przeciez ten higrometr i tak nie jest zapewne skalowany procentowo

pewnie że nie, to nie jest miernik, tylko
czujnik z utawianymi dwoma progami :D

>tylko
> jest to jakiś prosty przetwornik wilgotność/coś.

dokładnie na napięcie mierzone na mostku :D.

No też się zastanawiałem nad metodą na czuja,
żeby najpierw napełnić wanne gorącą wodą i ustawić
próg załączenia a potem na korytarzu w pobliżu łazienki
próg wyłączenia. Hmm ale trochę toto nieeleganckie
i nie bardzo będę wiedział co zmierzyłem (ilościowo).

Pozdrawiam
Darek

1. Data: 2003-10-16 11:53:28

Od: "Vee Cha" <z...@z...poczta.pl> szukaj wiadomości tego autora

> jaka jest dopuszczalny przedział
> wilgotności w łzaience który nie wpływa
> niekorzystnie na pomieszczenie

przy wilgotnosci stale utrzymujacej sie powyzej 60% stwarzasz warunki
do rozwoju plesni i grzybow.
przy ponizej 40% stwarzasz warunki do zlego funkcjonowania Twojego
ukladu oddechowego i np. rozsychania sie elementow drewnianych.

optimum 55%-45%

dane dotycza nie tylko lazienki ale w ogole calego mieszkania/domu

taka jest teoria. jak utrzymac taki zakres w lazience, gdzie
wilgotnosc zmienia sie radykalnie z godziny na godzine (prysznic,
pranie, kapiel...) tego nie wiem

--
Z pozdrowieniem

1. Data: 2003-10-16 12:02:42

Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> optimum 55%-45%

ok. dzięki. Trochę wąska granica
biąrąc pod uwagę dokładność mojej czujki.
Hmm, ale może uda się to wyrególować :)))

Pozdrawiam
Darek

1. Data: 2003-10-16 12:43:21

Od: Łagoda <l...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zbudowałem samodzielnie czujnik wilgotności
> do wentylatora łazienkowego. Teraz pozostaje
> go wykalibrować.

Ciekawa rzecz. Ile Cię to kosztowało?
Jako instalator ustawił bym sobie: załączanie - 70%, wyłączanie - 50%. I
zobaczył jak działa. Możliwe, że to 50 trochę za niskie i wentylator chodził
by całe lato (co IMO nie było by takie złe). Ale to do sprawdzenia i trochę
uzależnione od kubatury łazienki i wydajności wentylatora. (chodzi o
dynamikę układu). Jeśli malutka łazienka i zadurzy wentylator, to przyda się
zwiększyć histerezę.
_______________________MAT_________

1. Data: 2003-10-16 13:20:27

Od: "Predator" <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ciekawa rzecz. Ile Cię to kosztowało?

nie szacowałem kosztów całości, ale jedyne
co kupiłem to 2 wzmacniacze operacyjne za ok 15zł.
Reszte miałem (rezystory kondensatory a samą
czujkę wykonałem sam - naprawdę prosty element
a skuteczny :)) ale to już kosztowało by
grosze. Nie wiem, może całość z 20zł - 25zł maksymalnie.

Wiesz ja sam to projektowałem i troszkę chyba
przefilozofowałem układ pomiarowy :), ale to
tak po to żeby ciekawsze było uruchamienie :D.

Pozdrawiam
Darek

1. Data: 2003-10-16 13:39:39

Od: "Jarek P." <j...@n...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> czujkę wykonałem sam - naprawdę prosty element
> a skuteczny :))

Bibułka? ;-)

J.

Czy ktoś ma drzwi PORTA z drewnianymi regulowanymi ościeżnicami ?
pralaka w kuchni - zabudowa
Tapetowanie. Malowanie, Remonty
Grzejniki - mam na sprzedaz 3 szt.
Pozwolenie na uzytkowanie