dwa pytania

1. Data: 2002-01-10 11:02:32

Temat: dwa pytania
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

1. Wie ktoś może jak Chorwaci nazywajš Isabellę i dlaczego?
2. Tak mniej więcej co to jest amerykańska "zone 4" i jak się to ma do
polskiego klimatu?
Pozdrawiam :-)
Janusz
Z odpowiedzi na pierwsze pytanie zwalniam Bogusława (pozdrawiam) bo On
do tej pory na temat Isabelli juz wie pewnie wszystko... :-)

2. Data: 2002-01-10 13:12:23

Temat: Re: dwa pytania
Od: "Marek Darowski" <m...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski napisał(a) w wiadomości: <3...@l...pl>...
>1. Wie ktoś może jak Chorwaci nazywają Isabellę i dlaczego?
>2. Tak mniej więcej co to jest amerykańska "zone 4" i jak się to ma do
>polskiego klimatu?

Witam
Tylko 2.
Wg opracowanej przez Ministerstwo Rolnictwa USA mapy stref klimatycznych,
strefa 4 to obszary o średniej wieloletniej temp. minimalnej od -30 do -20
°F czyli w przyblizeniu -34,4 do -28,9 °C. Strefa 1 to chlody ponizej -46
°C, w Polsce mamy strefy 5 (pn-wsch.), 6 i 7 (na zachodzie). Czyli w Polsce
mamy cieplej. Strefy sa co 10 °F (5,55 °C).

Pozdrawiam
MD

3. Data: 2002-01-10 14:05:35

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
Polsce
> mamy cieplej. Strefy sa co 10 °F (5,55 °C).

Pozwolę sobie uzupełnić:

Minimum Temperatures By USDA Zone:

Zone 1 below - 50° F - 46° C
Zone 2 -50 to -40° F -46 to -40° C
Zone 3 -40 to - 30° F -40 to -34° C
Zone 4 -30 to -20° F -34 to -29° C
Zone 5 -20 to -10° F -29 to -23° C
Zone 6 -10 to 0° F -23 to -18° C
Zone 7 -0 to 10° F -18 to -12° C
Zone 8 10 to 20° F -12 to -7° C
Zone 9 20 to 30° F -7 to -1° C
Zone 10 30 to 40° F -1 to -4° C
Zone 11 Above 40° F Above 4° C

Pozdrawiam Jerzy

4. Data: 2002-01-10 14:47:56

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Dziękuję obu. :-))))
Mam rozumieć, że jeżeli roślinka przeznaczona jest dla 4 zony to u nas
powinna sie utrzymac bezproblemowo??
Pozdrawiam ;-)
Janusz

5. Data: 2002-01-10 15:05:13

Od: "Jagoda" <b...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Janusz Czapski <j...@l...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:

> 2. Tak mniej więcej co to jest amerykańska "zone 4" i jak się to ma do
> polskiego klimatu?

Zaskoczę Cię ... O takiej odmianie dotychczas w Instytucie nie słyszeli .

Pozdrawiam -Jagoda

6. Data: 2002-01-10 15:12:38

Temat: Odp: dwa pytania
Od: "Basia Kulesz" <b...@p...gliwice.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Janusz Czapski" <j...@l...pl> napisał w wiadomości

> Dziękuję obu. :-))))
> Mam rozumieć, że jeżeli roślinka przeznaczona jest dla 4 zony to u nas
> powinna sie utrzymac bezproblemowo??

Teoretycznie. Praktycznie trzeba pamiętać o polskich odwilżach, zamarzającej
wodzie w strefie przykorzennej, dużych różnicach temperatur na korze między
dniem a nocą itp. subtelnościach. Poglądowy przykład to morela, uprawiana w
Azji w klimacie o wiele ostrzejszym od naszego, a jednak corocznie
owocująca. A u nas co parę lat przemarzają kwiaty.

Czy ta roślinka do 4 strefy to winorośl, czy coś innego?

Pozdrawiam, Basia.

7. Data: 2002-01-10 15:26:01

Od: "Michal Misiurewicz" <m...@m...iupui.edu> szukaj wiadomości tego autora

"Marek Darowski" <m...@i...com.pl> wrote in message
> [...]
> °C, w Polsce mamy strefy 5 (pn-wsch.), 6 i 7 (na zachodzie). Czyli w Polsce
> mamy cieplej. Strefy sa co 10 °F (5,55 °C).

Z drugiej strony strefa 4 to np. polnoc stanu Michigan, a tam roslinnosc jest dosc
podobna do polskiej. U mnie jest strefa 5 (a nawet wedlug niektorych map 6), ale
wyrazniej roslinnosc jest bardziej poludniowa. Nalezy wziac pod uwage, ze klimat
amerykanski w porownaniu do polskiego cechuje sie wiekszymi skokami temperatur.
Raz dmuchnie z Kanady, a raz z Meksyku (kilka dni temu dmuchalo z Kanady, to
mialem -15 Celsjusza, a wczoraj z Meksyku, to bylo +10). Temperatura -30 do -20
obliczana jest tak: kazdego roku notuje sie najnizsza temperature, jaka wystapila
(danego roku), a potem usrednia. Niekoniecznie ma to zwiazek z temperaturami
srednimi w zimie.

Pozdrowienia,
Michal

--
Michal Misiurewicz
m...@m...iupui.edu

8. Data: 2002-01-10 15:35:31

Od: "Marek Darowski" <m...@i...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michal Misiurewicz napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

wystapila
>(danego roku), a potem usrednia. Niekoniecznie ma to zwiazek z

Wszystko to prawda, a pokazuje tylko jak mylace sa uproszczenia. Pomimo ze
nazywa sie to strefami klimatycznymi to uwzgledniany jest tylko jeden
element (srednia minimalna temperatura) i chyba jest czyms w rodzaju naszej
starej mrozoodpornosci podawanej w °C. Majac to na uwadze ( znowu
oczywiscie, jak juz byla mowa, pamietajac o wczesnych i poznych przymrozkach
i kilku innych czynnikach) mysle ze jest to jednak wygodne rozwiazanie
problemu mrozoodpornosci. Ciekawe czy mozna byloby podobnie potraktowac np.
srednia wilgotnosc powietrza, odnosze wrazenie ze troszke niedoceniony
element.

Pozdrawiam
MD

9. Data: 2002-01-10 16:43:06

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Wszystko to prawda, a pokazuje tylko jak mylace sa uproszczenia. Pomimo
ze
> nazywa sie to strefami klimatycznymi
ups, tak naprawdę (zone) to są chyba nasze regiony klimatyczne ...

> [...]
[...]
> podobnie potraktowac np. srednia wilgotnosc powietrza, odnosze wrazenie
A masy/fronty powietrza i ich ruchy (niż, wyż)?
Inne w Ameryce i inne u nas. Zresztą Michał to napisał.
Pozdrawiam Jerzy

10. Data: 2002-01-11 07:06:21

Temat: Re: Odp: dwa pytania
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Basia Kulesz napisał(a):

> Czy ta roślinka do 4 strefy to winorośl, czy coś innego?

Hi!hi! :-)))))) A co mogłoby byc innego ????
Pozdrawiam :-)
Janusz

To ja! Cieszycie się?
kwiaty na slonce
Jak zalozyc nelsona czyli nie bylo mnie a jestem, wiec witam i sie przedstawiam oraz inne dywagacje
troszke NTG: wychodek na dzialce
zioła w ozdobnych naczyniach szklanych