dzdzownica w doniczce

1. Data: 2003-10-13 06:15:23

Temat: dzdzownica w doniczce
Od: "Krzysztof Witanski" <k...@g...SKASUJ.TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Posadziłem doślinkę w doniczce i dołozyłem troche ziemi z ogródka
Po paru dniach w doniczce (a właściwie w dwóch) zauważyłem dżdżownicę
Pytanko:
1Czy może być w doniczce w czasie zimy czy lepiej wyciagnąć i dać
na ogródek
2. Co to je - dokarmiać ?? ;)
Pozdrawiam Krzysztof

2. Data: 2003-10-13 07:26:13

Temat: Odp: dzdzownica w doniczce
Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Krzysztof Witanski <k...@g...SKASUJ.TO.pl> w wiadomości do
grup dyskusyjnych napisał:bmdftr$mpa$...@i...gazeta.pl...
> Po paru dniach w doniczce (a właściwie w dwóch) zauważyłem dżdżownicę
Jedna dżżownica w dwóch doniczkach??

> 1Czy może być w doniczce w czasie zimy czy lepiej wyciagnąć i dać > na
ogródek
Najlepiej zaproponowac jej wspólne pójscie na ryby
> 2. Co to je - dokarmiać ?? ;)
Schabowy z kapustą powinien jej smakować.
Pozdrawiam :-)
Janusz

3. Data: 2003-10-13 08:07:00

Temat: Re: dzdzownica w doniczce
Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Krzysztof Witanski" <k...@g...SKASUJ.TO.pl> wrote in message
> [...]
> Pytanko:
> 1Czy może być w doniczce w czasie zimy czy lepiej wyciagnąć i dać

Jeśli jest bardzo tłusta i nie znajdzie dostatecznej ilości resztek w
doniczce, to może "rzucić" się na roślinkę.
Chociaż przeżyłam zimę z dżdżownicą w kloniku pokojowym i jemu to nie
zaszkodziło. Ale doniczka była duża i trochę liści opadało bez przerwy na
powierzchnię, a ja ich nie usuwałam.

> 2. Co to je - dokarmiać ?? ;)

Bez przesady!;-) Przeflancuj ją do ogródka, póki nie ma mrozów.

Pozdrawiam, Basia.

4. Data: 2003-10-13 22:54:57

Od: "Tadeusz Prażmowski" <p...@x...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Pytanko:
> 1Czy może być w doniczce w czasie zimy czy lepiej wyciagnąć i dać

Dżdżownica z pewnością jest w doniczce
(w przeciwieństwie do ogrodu) szkodnikiem.
Jak masz problem z jej złapaniem zanurz całą
doniczkę w wodzie - wyjdzie z pewnością.
Często je tak łapię, a potem do akwarium :-)).
pozdrawiam
Arkadiusz Prażmowski
a...@o...pl
http://oczko4you.republika.pl/centrum.html

5. Data: 2003-10-14 14:43:30

Od: "" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1Czy może być w doniczce w czasie zimy czy lepiej wyciagnąć i dać
> na ogródek

Sam fakt, że zainteresowałeś się zyciem tak skromnej istoty jak dżwonica
wskazuje, że powinieneś ją zostawić w domu. Tylko musisz odpowiednio
przygotowac doniczkę.

1. przygotuj kwiatek do przesadzenia kupująć doniczkę co najmniej podówjnej
objętości w stosunku do tej bez gościa.

2. Następnie układasz standardowy drenaż na dnie doniczki.

3. ponieważ mokry drenaż może stanowić niebezpieczeństwo dla dżdżownicy (coś
ala pułapka wodna) powinnaś od ziemi z gościem oddzielić drenaż jakimś
materiałem przepuszczalnym - umożliwiającym swobodnę migrację wody, ale nie do
sforsowania przez dżdzownicę. Materił organiczny nie wchodzi w grę gdyż może
zostać przez mieszkańca doniczki pożarty. Proponuję tu coś w stylu geowłókniny,
ale o mniejszych oczkach - popytaj w specjalistycznych sklepach.

4. Kup ten materiał w większych ilościach. Gdyż teraz powinnaś system
korzeniowy roślinnki ostrożnie oddzielić od ziemi (uwaga czynności tej nie
wykonuje się przy zwykłym przesadzani - więc wyjątkowonależy zadbać o roslinkę).

5. Oglądając "nagi" system korzeniowy postraj się ocenić kluczowe dla roslinki
korzenie (najczęściej te grubsze) i owinąć je delikatnie materiałem w ochronie
przed dżdżownicą - ponieważ trudno zawinąć materiał dokładnie pozostaje
obszycie w kluczowych miejscach igłą z mocną syntetyczną nitką.

6. W ziemi oddzielanej od korzenia znajdziesz dżdżownicę, żeby ograniczyć stres
związany z "przeporwadzką" - trzymaj ja w czasie przygotowań w pudełku
wypełnionym ziemią z ogródka - ogrzaną wcześniej do temperatury pokojowej.

7. teraz wsyp 1 cm warstwę świeżego torfu na dno doniczki - przynieś z dworu
kilka jesiennych liści i ułoż je na tej warsywie - tak jednak, żeby woda mogła
swobodnie pomiędzy nimi przepływać.

8. teraz postaraj się zrekonstuować bryłę ziemi wokół korzenia -> spryskiwaczem
zroś ziemię i oblep zabezpieczone korzenie.

9. przygotuj teraz torf do uzupełnienia brakującej po przesadzeniu ziemi,
wzbogacając go o materiał gnilno-roslinny - najlepiej w proporcji:
40% - zeschłe liście drzew liściastych dzikich lub prakowych
25% - świeze liście (mogą byc spadnięte) z drzew owocowych
15% - trwa zielona
15% - mokre siano (najlepiej odleżane w wodzie co najmniej 3 dni)
5% - igły drzewa iglastego, ale nie modrzeia, czy tui (lepiej sosna lub świerk)
posiekać na drobne kawałeczki c.a. 2-3 cm. i zmieszać z torfem w proporcji 1:3 -
(jedna porcja siekanki na trzy porcje torfu).

10. Zrekonstruowaną bryłę umocuj delikatnie na środku doniczki obypując ją
przygotowanym wczesniej torfem.

11. Jednak 1cm, przed końcem nie zasupuj, ale wpóść swobodnie naszego gościa -
stawiająć w tym czasie roslinkę w miejscu zacienionym i nieco wilgotnym .

12. Jak ogonek dżdżownicy zniknie w ziemi możesz usupać ostatni cm torfu.

13. Wierzch możemy posypąć jescze delikatnie resztkiami liści przygotowanych
wczesniej do mieszanki torfowej

> 2. Co to je - dokarmiać ?? ;)

Doniczka, którą wcześniej przygotowałęś powinna zaspokoić wymaganie
wielbicielki. jednak, gdy okazało się to za mało możesz

a) uzupelnić wierzchnią warstwę - świezymi-zgniłymi liśćmi - ale nie dawaj
liści prosto z podwórka - wysusz je suszarką a potem wypłócz w letniej wodzie.

b) preparaty witamionowe dla niemowląt możesz rozpuścić w wodzie do podlewania
kwiatków w proporcji 1:100 - z tym, że unikaj witaminy D.

c) zadbaj o odpowiednie warunki pobytu dżdżownicy: umiakowana wilgotność
powietrza, brak hałasu - najlepiej, żeby w pokoku z dżdżownica nie było
telewizora i nie bawiły się w nim dzieci.

Powodzenia !

6. Data: 2003-10-14 14:59:02

Od: "Marta Góra" <m...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

<ciach>

> b) preparaty witamionowe dla niemowląt możesz rozpuścić w wodzie do
podlewania
> kwiatków w proporcji 1:100 - z tym, że unikaj witaminy D.

Czy witamina D zaszkodzi dżdżownicy?
Bo o ile pamiętam to małym dzieciom raczej służy...

Pozdrawiam
Marta
z rosłym potomkiem

7. Data: 2003-10-14 15:02:52

Od: "" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Bo o ile pamiętam to małym dzieciom raczej służy...
>
> Pozdrawiam
> Marta
> z rosłym potomkiem

No właśnie słuzy małym dzieciom - w okresie letnim jezeli dziecko wyszło z
okresu nowordka może witaminę D pobierać dzięki przebywaniu na słońcu.

Słońce, które w rozsądnej ilości nie szkodzi maluchowi, dla dżdżownicy może
okazać się zabójcze. Prawdopodbny więc jest związek wzrotu ilości witaminy D do
śmierci Dżdżownicy - natomiast nie mam pewności więc radziłbym nie podwać
witaminy D dzdżownicy - na wszelki wypadek.

8. Data: 2003-10-14 16:30:25

Od: "Basia Kulesz" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

<m...@p...onet.pl> wrote in message

> Sam fakt, że zainteresowałeś się zyciem tak skromnej istoty jak dżwonica
> wskazuje, że powinieneś ją zostawić w domu. Tylko musisz odpowiednio
> przygotowac doniczkę.

Moim zdaniem to post roku:-)))))

Pozdrawiam, Basia.

9. Data: 2003-10-14 16:31:06

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:7...@n...onet.pl...

> Sam fakt, że zainteresowałeś się zyciem tak skromnej istoty jak dżwonica >
wskazuje, że powinieneś ją zostawić w domu. Tylko musisz odpowiednio >
przygotowac doniczkę.
/ciach/

:-)))))))))))))))
Luuuuuuuuudzie! To nabardziej jajcarski list na grupie w tym roku. :-)
Wart nagrody.
Jeżeli Rafał ogłosi jeszcze jakiś konkurs to proponuje go brać pod uwagę bez
względu na teminy konkursowe!!! :-))
Pozdrawiam :-)
Janusz

10. Data: 2003-10-14 16:39:25

Od: "Janusz Czapski" <j...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Basia Kulesz <b...@i...pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:bmh8e6$5kt$...@a...news.tpi.pl...

> Moim zdaniem to post roku:-)))))

No patrz Pani jaka zgodność!!! Wyprzedziłaś mnie jednak o całą minutę!
Chapeau bas!
A może Rafał umieściłby ten tekst na stronie grupy. Np pod tytułem:
" Domowa hodowla dżdżownic" :-))))
Pozdrawiam ;-)
Janusz

milin