| « poprzedni wątek | następny wątek » |
1. Data: 2001-04-25 17:55:30
Temat: eksperymentyCzesc,
czytajac ksiazki o psychologii spolecznej czesto spotykam opisy
eksperymentow, ktore wykonane zostaly na studentach psychologii.
Przypuszczam, ze owi studenci sa dosc wyjatkowa grupa i nie moga byc
zrodlem obiektywnych wynikow dla eksperymentu. Natknalem sie na to
np. w ksiazce pt. "Czlowiek - istota spoleczna" Aronsona czy "Wywieranie
wplywu na ludzi" Cialdiniego. Co o tym sadzicie? Czy specjalne
wlasciwosci studentow maja znaczenie?
luksfer
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
Zobacz także
1. Data: 2001-04-25 18:02:23
Temat: Re: eksperymenty> Czy specjalne
> wlasciwosci studentow maja znaczenie?
>
> luksfer
nie, tacy sami ludzie jak i inni. Zróżnicowani.
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-25 19:18:53
Temat: Re: eksperymenty
> > Czy specjalne
> > wlasciwosci studentow maja znaczenie?
> >
> > luksfer
>
> nie, tacy sami ludzie jak i inni. Zróżnicowani.
>
Na pewno nie.
Chociażby to, że średni IQ studentów jest wyższy od średniej społeczeństwa.
Poza tym są to ludzie w określonym przedziale wiekowym.
I można tak by wymieniać do upojenia.
Asmira
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-25 21:00:57
Temat: Re: eksperymenty> > > Czy specjalne
> > > wlasciwosci studentow maja znaczenie?
---- dodałabym jeszcze że są "pod ręką" badaczy
co stanowi dużą zaletę.
Inne grupy badawcze trzeba zbierać ' w terenie"
Ewa
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-26 06:23:59
Temat: Re: eksperymentyluksfer napisał(a):
>
> Czesc,
> Przypuszczam, ze owi studenci sa dosc wyjatkowa grupa i nie moga byc
> zrodlem obiektywnych wynikow dla eksperymentu.
Nie mylisz sie. Studenci to tzw. proba latwodostepna dla wielu badaczy.
Wystarczy pomyslec:
wiekowo dosc do siebie zblizeni, poziom inteligencji powyzej sredniej,
poziom wyksztalcenia powyzej sredniej (zwlaszcza w Polsce),... Mozna by
wiele wyliczyc.
W gruncie rzeczy zalezy jak szeroka jest generalizacja wnioskow z
badania. (problemy trafnosci zewnetrznej).
Pozdrawiam
Carlo
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-26 08:09:53
Temat: Re: eksperymentyUżytkownik luksfer <l...@p...onet.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...
> Czesc,
> czytajac ksiazki o psychologii spolecznej czesto spotykam opisy
> eksperymentow, ktore wykonane zostaly na studentach psychologii.
> Przypuszczam, ze owi studenci sa dosc wyjatkowa grupa i nie moga byc
> zrodlem obiektywnych wynikow dla eksperymentu. Natknalem sie na to
> np. w ksiazce pt. "Czlowiek - istota spoleczna" Aronsona czy "Wywieranie
> wplywu na ludzi" Cialdiniego. Co o tym sadzicie? Czy specjalne
> wlasciwosci studentow maja znaczenie?
Raczej nie, poza dostepnoscia : )
Mozna robic tez na innych studentach (tez wyzsze IQ, przedzial wiekowy,
status socjoekonomiczny....)
Psychologia - nauka o studentach psychologii ; )
Pozdrawiam
--
* * * * * * * * * * *
Choose your future.
Choose life.
* * * * * * * * * *
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-26 11:28:07
Temat: Re: eksperymenty Czy specjalne
> wlasciwosci studentow maja znaczenie?
Napewno ale jak jestes dobrym obserwatorem to da sie zauwazyc zasade
ogólniejsza. Dla przykladu: ukluj szpilka w dupe studentów architektury.
Mysle, ze okolo 99% wykona "odskok w bok" (oczywiscie przy znormalizowanym
badaniu) na tej podstawie mozesz swiadomie wysnyc wniosek, ze dotyczy to
reszty ludzkosci poniewaz badana przez ciebie cecha nie jest zalezna od tego
kim jest obiekt badan. Natomiast jesli wsród tych samych studentów wykonasz
badanie na przyklad: ze znajomosci zasad mechaniki budowli i wynik bedzie
dobry w 80% przypadków to raczej nie nalezy powiedziec, ze ludzkosc jest w
80% dobra z mechaniki poniewaz badana cecha jest scisle zwiazana z tym co
obiekt potrafi.
pozdrowienia (dla grupy tez)
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-27 14:29:08
Temat: Re: eksperymentyCzesc!
Janusz wrote:
>
>>Czy specjalne
>>wlasciwosci studentow maja znaczenie?
>
> Napewno ale jak jestes dobrym obserwatorem to da sie zauwazyc zasade
> ogólniejsza. Dla przykladu: ukluj szpilka w dupe studentów architektury.
> Mysle, ze okolo 99% wykona "odskok w bok" (oczywiscie przy znormalizowanym
> badaniu) na tej podstawie mozesz swiadomie wysnyc wniosek, ze dotyczy to
> reszty ludzkosci poniewaz badana przez ciebie cecha nie jest zalezna od tego
> kim jest obiekt badan. Natomiast jesli wsród tych samych studentów wykonasz
> badanie na przyklad: ze znajomosci zasad mechaniki budowli i wynik bedzie
> dobry w 80% przypadków to raczej nie nalezy powiedziec, ze ludzkosc jest w
> 80% dobra z mechaniki poniewaz badana cecha jest scisle zwiazana z tym co
> obiekt potrafi.
"Wlasnie" przez wielkie "W". Jak napisalem na poczatku chodzilo mi o
eksperymenty z zakresu psychologii spolecznej badajace np. konformizm,
itp., czyli cechy typowo personalne owych nieszczesnych studentow, na
ktore jak przypuszczam (podejrzewam)
ma wplyw wyksztalcenie, wiek, pozycja czy kierunek obranych studiow - w
koncu mozliwe jest, ze interesujacy sie psychologia ludzie po lekturze
co najmniej kilku ksiazek sa srednio rzadziej konformistami, inaczej
reaguja na pewne sytuacje, znaja techniki obronne (nie karate) i w
ogole.
Czy w takim razie trzeba powtorzyc wiele badan i wysnuc wnioski na nowo
(nie te same)?
> pozdrowienia (dla grupy tez)
luksfer
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-28 09:41:30
Temat: Re: eksperymentywychodząc z załozenia, że różnimy sie tylko interpretacja słowa mozna
powiedzieć, że każdy z nas jest konformista ale każy inaczej to widzi i
inaczej to rozumie. badajac konformizm należałoby uscislić cechę a nastepnie
wykonać badanie.
dla porównania:
nonkonformista może byc konformistą dlatego, że jago postawa jast dla niego
dobra i dobrze się z nia czuje. wybrał dość nietypową, z naszego punktu
widzenia, postawę. Choc tak naprawdę kierował sie tymi samymi potrzebami i
odruchami
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
1. Data: 2001-04-28 14:37:27
Temat: Re: eksperymentyCzesc!
luksfer wrote:
>
> Czesc,
> czytajac ksiazki o psychologii spolecznej czesto spotykam opisy
> eksperymentow, ktore wykonane zostaly na studentach psychologii.
> Przypuszczam, ze owi studenci sa dosc wyjatkowa grupa i nie moga byc
> zrodlem obiektywnych wynikow dla eksperymentu. Natknalem sie na to
> np. w ksiazce pt. "Czlowiek - istota spoleczna" Aronsona czy "Wywieranie
> wplywu na ludzi" Cialdiniego. Co o tym sadzicie? Czy specjalne
> wlasciwosci studentow maja znaczenie?
>
To znowu ja. Dzieki serdecznie za wszelkie odpowiedzi, ale chce od Was
uslyszec konkretna odpowiedz na konkretne pytanie. Czy gdyby
eksperymenty przeprowadzano na np. sprzataczkach pracujacych na
uniwersytecie (tez grupa latwodostepna, ale diametralnie rozna na
dodatek srednio mniej pewna swoich zdolnosci intelektualnych) wyniki
bylyby identyczne? Watpie. Dlatego sondaze wyborcze przeprowadza sie na
losowo wybranej grupie (nawet w czesci trudnodostepnej).
> luksfer
luksfer
› Pokaż wiadomość z nagłówkami
| « poprzedni wątek | następny wątek » |