głupi jaś

1. Data: 2004-02-21 21:55:05

Temat: głupi jaś
Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Głupie pytanie: co to jest "głupi jaś"? Wiele kobiet opowiadając o swoim
porodzie mówi, że dostały "głupiego jasia". Czy to jest petydyna? A może
ogólny termin, którym określa się różne znieczulenia podawane w
zastrzyku?

Hania

2. Data: 2004-02-22 09:24:53

Temat: Re: głupi jaś
Od: "UMO" <umo[nospam]@at.pl> szukaj wiadomości tego autora

Jest to ogolnie przyjeta nazwa znieczulenia(z reguly okresla sie tak
znieczulenie ogolne,ale przy porodzie bedzie to pewnie jakies inne):)
Rafał

3. Data: 2004-02-22 11:27:59

Od: "Anka Łazowska" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Jest to ogolnie przyjeta nazwa znieczulenia(z reguly okresla sie tak
> znieczulenie ogolne,ale przy porodzie bedzie to pewnie jakies inne):)
> Rafał

Nieprawda. Znieczulenie ogolne zwane jest popularnie "narkoza". "Glupi jas" to
krotkotrwale znieczulenie miejscowe + kombinacja lekow uspokajajacych. Po
zaaplikowaniu tegoz czujesz sie "lekko" i nie obchodzi Cie, co z Toba robia.
Ale jestes z reguly swiadomy. Przy porodzie stosuje sie znieczulenie
zewnatrzoponowe (przewodowe, regionalne). Jestes swiadom, ale w zadnym wypadku
nie jest to znieczulenie zwane "glupim jasiem".

Anka

4. Data: 2004-02-22 13:07:20

Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
wypadku
> nie jest to znieczulenie zwane "glupim jasiem".

To by mi nawet pasowało. Czyli nie chodzi o konkretny lek, tylko będzie
to jakiekolwiek znieczulenie miejscowe, prawdopodobnie w zastrzyku, tak?
A co z tymi lekami uspokajającymi? Nie słyszałam o podawaniu leków
uspokajających przy porodzie.

Hania

5. Data: 2004-02-22 15:58:29

Od: "Anka Łazowska" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> to jakiekolwiek znieczulenie miejscowe, prawdopodobnie w zastrzyku, tak?
> A co z tymi lekami uspokajającymi? Nie słyszałam o podawaniu leków

Tzn. "glupim jasiem" jest wlasnie ta kombinacja lekow uspokajacych powodujacych
oszolomienie, "oglupienie" - stad nazwa "glupiego jasia". Zazwyczaj faktycznie
podawana jest przy krotkich zabiegach (wowczas mowi sie, ze nie dostalo sie
znieczulenia a "glupiego jasia" choc w rzeczywistosci bylo to znieczulenie
miejscowe + leki uspokajace - np. stosowano kiedys taka metode u dzieciakow
przy wycinaniu 3-go migdala), jednak na zadanie moze byc zastosowana takze w
przypadku znieczulenia przewodowego, kiedy jestes przytomna. Dostajesz wowczas
zastrzyk, ktory powoduje, ze jestes przytomna, swiadoma tego, co z Toba sie
dzieje, bierzesz w tym udzial, ale podchodzisz do tego spokojnie i nie jestes
zdenerwowana. W zasadzie sam zabieg nie robi na Tobie zadnego wrazenia, jestes
troche "zamulona" i czesto nie pamietasz tego, co robiono.
O podanie leku uspokajacego mozesz poprosic anestezjologa w trakcie zabiegu,
jezeli jego przebieg powoduje Twoj dyskomfort.
"Glupim jasiem" nazywa sie tez premedykacje stosowana standardowo przed
zabiegami chirurgicznymi. Nie ma to nic wspolnego z zastrzykiem - na 12 i 1h
przed zabiegiem dostajesz tabletke uspokajaca. Jak dokladnie jest w przypadku
porodu tego nie wiem. Podejrzewam, ze mozesz sie dogadac w kwestii wspomagania
uspokajacego, ale musisz pogadac z anestezjologiem.

Anka

6. Data: 2004-02-22 23:58:41

Od: "sq1euo" <s...@p...interia.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Anka Łazowska" <a...@p...onet.pl> napisała w
wiadomości :

[ciach]
> [...]
1h
> przed zabiegiem dostajesz tabletke uspokajaca.

Bywa,ze jako premedykacje podaje sie morfine podskornie.

--
Jarek (SQ1EUO)
s...@s...pam.szczecin.pl

hormony a solarium
Izotonik
Leki antyhistaminowe.
Pecherzyk na pępowinie
metody laporoskowe lepsze od tradycyjnych?