gruczolak przysadki

1. Data: 2004-07-05 22:10:48

Temat: gruczolak przysadki
Od: "agnieszka" <a...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Mam pytanko dotyczące gruczolaka
5 lat temu strasznie przytyłam, miałam straszne skoki ciśnienia do 200/140
z utratą przytomności, mlekotok

Miałam badania na wartości prolaktyny testy z metoclopramidem, wykonano TK i
stwierdzono, że gruczolaka nie ma, stwierdzono czynnościową
hiperprolaktynemię.

Brałam dwa lata bromergon, bóle głowy zmniejszyły się, a ciśnienie w miarę
ustabilizowało do wart. 140/95

Następnie zaszłam w ciążę i urodziłam poprzez c.c. w 37 tygodniu ciąży z
powodu bardzo wys. ciś. opornego na leki.

Minęło kolejne dwa lata i bóle głowy powróciły i skoki ciś także.
Dodam że ból głowy jest stały od czubka głowy, aż do lewej skroni.
Nie karmię już 0,5 roku a mlekotok występuje nadal

Teraz pytanie
1, Czy TK jest pewną metodą diagnostyczną w przypadku gruczolaka, czy to
badanie jest w stanie stwierdzić obecność wszystkich zmian

2. Czy hiperprolaktynemia zawsze objawia się takimi skokami ciś i gdzie
umiejscawia się ból głowy

Dziękuję i liczę na fachową odpowiedz

Pozdrawiam Aga

--
Agnieszka

2. Data: 2004-07-06 08:36:23

Temat: Re: gruczolak przysadki
Od: "Goha" <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

1, Czy TK jest pewną metodą diagnostyczną w przypadku gruczolaka, czy to
> badanie jest w stanie stwierdzić obecność wszystkich zmian

Jesli masz mozliwosc, to lepsza metoda jest rezonans magnetyczny

Myszka + Ziarenko ( ~wrzesien 2004 )

3. Data: 2004-07-06 08:55:24

Od: "agnieszka" <a...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Jesli masz mozliwosc, to lepsza metoda jest rezonans magnetyczny

To wiem, ale chodzi mi dokładnie jakich zmian w przysadce może nie
stwierdzić badanie TK

4. Data: 2004-07-06 09:52:05

Od: Piotr Kasztelowicz <p...@r...am.torun.pl> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2004-07-06 12:06:43

Od: Łukasz Pawliński <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zle zadajesz pytanie. Otoz odpowiedz jest padla.
> Lepszym badaniem do stwierdzania chorob przysadki - w tym
> przede wszystkim gruczolakow jest rezonans czyli NMR .
> Wynika to ze specyfiki narzadu i jego bardzo malej wielkosci.
>
> Byc moze bardzo dokladne nowoczesne,, wielorzedowe tomografy komputerowe
> moga osiagac skutecznosc zblizona do NMR ale musialby sie tutaj
> wypowiedziec specjalista w tej dziedzinie - czyli radiolog.
>
> P.

Jest jeszcze możliwość badania inwazyjnego, w którym sondy wprowadzane są
do tętnic w okolicach przyssadki i bada się stężenie PRL po obu stronach.
Różnica może wskazywać na nieprawidłowość.

Pozdrawiam
Łukasz (student)

6. Data: 2004-07-07 10:47:32

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Piotr Kasztelowicz" <p...@r...am.torun.pl> wrote in message
orun.pl...
> [...]

moga osiagac skutecznosc zblizona do NMR ale musialby sie tutaj
wypowiedziec specjalista w tej dziedzinie - czyli radiolog.

Najlepiej zrobić NMR z kontrastem.
pozdrawiam
barbarella

7. Data: 2004-07-07 11:04:13

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"agnieszka" <a...@p...fm> wrote in message
> Witam

> 2. Czy hiperprolaktynemia zawsze objawia się takimi skokami ciś i gdzie
> umiejscawia się ból głowy

Pierwszy raz słyszę o wysokim ciśnieniu wywoływanych przez wysoki poziom
prolaktyny. Czy badałaś inne hormony, np. TSH?
Z tego co wiem to bóle głowy są raczej efektem gruczolaków przysadki (które
dają często efekt prolaktynemii). Czy miałaś badane pole widzenia. Takie
gruczolaki często naciskają na nerw wzrokowy powodując charakterystyczny
ubytek w polu widzenia.
pozdrawiam
barbarella

8. Data: 2004-07-07 11:32:59

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 07 Jul 2004 11:04:13 GMT, BarBarella wrote:

> [...]
> dają często efekt prolaktynemii). Czy miałaś badane pole widzenia. Takie
> gruczolaki często naciskają na nerw wzrokowy powodując charakterystyczny

Tak się składa śmiesznie, że (o ile pamiętam) większość gruczolaków
przysadki wydzielających prolaktynę to tzw. mikrogruczolaki (wielkości
łenbka od szpilki powiedzmy), które czasem bywają niewidoczne w NMR, nie
mówiąc juz o ucisku na nerw wzrokowy czy bólach głowy (z masy guza).

Gruczolaki przysadki mogą być hormonalnie czynne (czyli wydzielać różne
hormony przysadkowe, w tym prolaktynę - ale spieszę donieść, ze
prolaktyna nie jest jedynym hormonem przysadkowym; TSH wymieniane przez
ciebie o dziwo też jest produkowane przez przysadkę i może być
wydzielane przez gruczolaka) LUB NIE.

Prolaktynemia to zasadniczo termin który oznaczał by obecność prolaktyny
w surowicy, ale w praktyce właściwie nikt takiego terminu nie używa. To,
ze w surowicy jest prolaktyna to stan fizjologiczny, norma.
Chyba, że masz na myśli hiperprolaktynemię. Ale jeśli tak, to pisz
wprost.

BTW - jaki Twoim zdaniem jest związek między TSH a nadciśnieniem?... I
dlaczego Twoim zdaniem diagnostykę nadciśnienia miało by się zaczynać od
TSH?...

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/

9. Data: 2004-07-07 12:01:21

Od: "BarBarella" <b...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

"Marek Bieniek" <a...@s...re.invalid> wrote in message

> [...]
> łenbka od szpilki powiedzmy), które czasem bywają niewidoczne w NMR, nie
> mówiąc juz o ucisku na nerw wzrokowy czy bólach głowy (z masy guza).
Nie znam statystyk, ale potrafią być naprawdę duże i powodować silne bóle
głowy. Ale w przypadku Agnieszki jest to mało prawdopodobne, bo tak duży
gruczolak powinno wykazać CT.

> [...]
> prolaktyna nie jest jedynym hormonem przysadkowym; TSH wymieniane przez
> ciebie o dziwo też jest produkowane przez przysadkę i może być
Dlatego napisałam, że gruczolaki przysadki dają często efekt (i tu zjadłam
hiper) hiperprolaktynemii. Oczywiście że gruczolak może wydzielać choćby
hormon wzrostu.

> [...]
> ze w surowicy jest prolaktyna to stan fizjologiczny, norma.
> Chyba, że masz na myśli hiperprolaktynemię. Ale jeśli tak, to pisz
Jak już napisałam "zjadłam" hyper :).
Dzięki że zauważyłeś.

> BTW - jaki Twoim zdaniem jest związek między TSH a nadciśnieniem?... I
> dlaczego Twoim zdaniem diagnostykę nadciśnienia miało by się zaczynać od
> TSH?...

Nie uważam, że "diagnostykę nadciśnienia miało by się zaczynać od TSH".
Ponieważ nie słyszałam, aby przy HP występowało automatycznie podwyższenie
ciśnienia. Podejrzewam ogólne zaburzenia hormonalne. Również przyczyną
nadciśnienia może być zmiana wagi Agnieszki. (zaburzenia hormonalne mogą
objawiać się zmianą wagi lub zmiana wagi może wpływać na zaburzenia
hormonalne). HP z nadciśnieniem nie musi mieć nic wspólnego. Warto
nadmienić, że poziom prolaktyny jest również uwarunkowany czynnikami
zewnętrznymi typu stres.
pozdrawiam
barbarella

10. Data: 2004-07-07 14:38:51

Od: "agnieszka" <a...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> dają często efekt prolaktynemii). Czy miałaś badane pole widzenia. Takie
> gruczolaki często naciskają na nerw wzrokowy powodując charakterystyczny

Innych hormonów oznaczonych nie miałam
A pole widzenia badanie wykonane w AMG wykazało znaczne ograniczenia lewego
oka oraz stwierdzono wysokie ciś śródgałkowe w l. oku

A potem kontrolowane było w przychodni i rzekomo wszystko było w porządku i
pole widzenia i ciś śródgałkowe też w normie

Więc ja już nie wiem o co chodzi

Cipramil i dipromal a alkohol
Prosze o pomoc - szukam spisu publikacji Pana W. Markwitz
tabletki uspokajające Labofarm
bol zeba a bol glowy ???
Świnka