Re: gruczolak przysadki

From: "BarBarella" <b...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: gruczolak przysadki
Date: Wed, 07 Jul 2004 12:01:21 GMT

"Marek Bieniek" <a...@s...re.invalid> wrote in message
news:sclnurflcod2$.dlg@always.coca.cola...

> Tak się składa śmiesznie, że (o ile pamiętam) większość gruczolaków
> przysadki wydzielających prolaktynę to tzw. mikrogruczolaki (wielkości
> łenbka od szpilki powiedzmy), które czasem bywają niewidoczne w NMR, nie
> mówiąc juz o ucisku na nerw wzrokowy czy bólach głowy (z masy guza).
Nie znam statystyk, ale potrafią być naprawdę duże i powodować silne bóle
głowy. Ale w przypadku Agnieszki jest to mało prawdopodobne, bo tak duży
gruczolak powinno wykazać CT.

> Gruczolaki przysadki mogą być hormonalnie czynne (czyli wydzielać różne
> hormony przysadkowe, w tym prolaktynę - ale spieszę donieść, ze
> prolaktyna nie jest jedynym hormonem przysadkowym; TSH wymieniane przez
> ciebie o dziwo też jest produkowane przez przysadkę i może być
> wydzielane przez gruczolaka) LUB NIE.
Dlatego napisałam, że gruczolaki przysadki dają często efekt (i tu zjadłam
hiper) hiperprolaktynemii. Oczywiście że gruczolak może wydzielać choćby
hormon wzrostu.

> Prolaktynemia to zasadniczo termin który oznaczał by obecność prolaktyny
> w surowicy, ale w praktyce właściwie nikt takiego terminu nie używa. To,
> ze w surowicy jest prolaktyna to stan fizjologiczny, norma.
> Chyba, że masz na myśli hiperprolaktynemię. Ale jeśli tak, to pisz
> wprost.
Jak już napisałam "zjadłam" hyper :).
Dzięki że zauważyłeś.

> BTW - jaki Twoim zdaniem jest związek między TSH a nadciśnieniem?... I
> dlaczego Twoim zdaniem diagnostykę nadciśnienia miało by się zaczynać od
> TSH?...

Nie uważam, że "diagnostykę nadciśnienia miało by się zaczynać od TSH".
Ponieważ nie słyszałam, aby przy HP występowało automatycznie podwyższenie
ciśnienia. Podejrzewam ogólne zaburzenia hormonalne. Również przyczyną
nadciśnienia może być zmiana wagi Agnieszki. (zaburzenia hormonalne mogą
objawiać się zmianą wagi lub zmiana wagi może wpływać na zaburzenia
hormonalne). HP z nadciśnieniem nie musi mieć nic wspólnego. Warto
nadmienić, że poziom prolaktyny jest również uwarunkowany czynnikami
zewnętrznymi typu stres.
pozdrawiam
barbarella