jak zdiagnozowac tętniaka mózgu?

1. Data: 2006-07-11 13:28:50

Temat: jak zdiagnozowac tętniaka mózgu?
Od: t...@g...com szukaj wiadomości tego autora

Bardzo prosze i info jak zdiagnozowac tetniaka mozgu? Czy Rezonans
magnetyczny glowy wystarczy? A co z EEG- czy ma jakies znaczenie?
Bardzo prosze o rede, czy istnieja badania ktore pacjent moze wykonac
na wlasny koszt w celu diagnozy.
Dziekuje.

2. Data: 2006-07-11 15:12:51

Temat: Re: jak zdiagnozowac tętniaka mózgu?
Od: "Michał Buslik" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <t...@g...com> napisał w wiadomości
s.com...
> Bardzo prosze i info jak zdiagnozowac tetniaka mozgu?

mnie robiono AngioTK

3. Data: 2006-07-11 20:21:28

Od: "Paweł W." <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

t...@g...com napisał(a):
> Bardzo prosze i info jak zdiagnozowac tetniaka mozgu? Czy Rezonans
> magnetyczny glowy wystarczy?
Z armaty do wróbli chcesz strzelać? Na pewno znajdzie tętniaka, ale
tańsze i równie dobre przy szukaniu tętniaka jest arteriografia naczyń
krwionośnych głowy(rtg z kontrastem, może być TK z kontrastem)
A co z EEG- czy ma jakies znaczenie?
Nie nie ma. Jest to badanie czynności elektrycznej mózgu.
> Bardzo prosze o rede, czy istnieja badania ktore pacjent moze wykonac
> na wlasny koszt w celu diagnozy.
Rezonans magnetyczny na pewno możesz, bo jest to badanie nieinwazyjne (o
ile nie masz jakichś metalowych implantów - indukcja elektryczna. NMR ma
wzbudzone pole magnetyczne od 1,5 do 3 tesli - innymi słowy - jak
trzymałem pęk kluczy (żelaznych) przy otworze, to "na oko" ważyły z 3kg.
> Dziekuje.
Proszę.

Inną kwestią jest to, czy wykryte nieprawidłowości zagrażają udarem
krwotocznym. Podobno kilkadziesiąt procent ludzi ma jakieś
nieprawidłowości w układzie tętniczym mózgu, co nie znaczy, że
kilkadziesiąt procent jest zagrożonych z tego powodu. Nie jestem tego
jednak pewien, może ktoś tę informację potwierdzi i sprostuje.

Pozdrawiam.

--
SCIO ME NIHIL SCIRE

pawelek79NIE-SPAMOWAĆ<MAŁPA>o2.pl

4. Data: 2006-07-14 12:34:17

Od: Picio <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Paweł:

> Z armaty do wróbli chcesz strzelać? Na pewno znajdzie tętniaka, ale
> tańsze i równie dobre przy szukaniu tętniaka jest arteriografia naczyń
> krwionośnych głowy(rtg z kontrastem, może być TK z kontrastem)

Mylisz się. Arteriografia tt. mózgowych (a w zasadzie panangiografia,
bo fazę żylną wykonuje się również) jest inwazyjnym zabiegiem
diagnostycznym, wykonywanym w warunkach szpitalnych (nie ambulatoryjnie)
i zdecydowanie droższym od badań angioTK czy AngioMR. Wykonuje się ją
na ogół po wcześniejszej diagnostyce TK i o konieczności jej wykonania
decyduje lekarz specjalista - neurochirurg bądź neurolog.
Natomiast angioMR potrafi "okłamać", nie pokazując naczynia o nietypowym
przebiegu, dlatego nie jest uznawane za w pełni wiarygodne. AngioTK,
szczególnie wykonywane na wielorzędowym tomografie, daje (po obróbce)
bardzo dobry obraz naczyń krwionośnych. Niemniej nie jest badaniem
obojętnym dla zdrowia.

> NMR ma
> wzbudzone pole magnetyczne od 1,5 do 3 tesli - innymi słowy - jak
> trzymałem pęk kluczy (żelaznych) przy otworze, to "na oko" ważyły z 3kg.

AFAIK w Polsce pracują maszyny z polem o indukcji magn. od 0,3T do 2T.
Mogę się mylić ;)

> [...]
> kilkadziesiąt procent jest zagrożonych z tego powodu. Nie jestem tego
> jednak pewien, może ktoś tę informację potwierdzi i sprostuje.

Te kilkadziesiąt % to raczej przesada, nie mogę tego w każdym razie
potwierdzić wieloletnią praktyką zawodową. Malformacje naczyniowe czy
tętniaki zdarzają się, na szczęście, dość rzadko.

--
Szpiot

5. Data: 2006-07-14 15:24:30

Od: " AUIA" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Można się zdiagnozować w ww sposób, ale po co?
Badania ostatnich lat zmieniają utarte myslenie o tętniakach jako o czymś co
jest bombą zegarową w głowie. Podejrzewa się ża są tętniaki i tętniaki.
Jedne to te co pękają - zazwyczaj rozwijaja się dosyć szybko (godziny, dni,
tygodnie) więc nie można ich zawczasu przyóważyć (chyba ze ktoś chce robić
sobie angio TK co miesiąc do koca życia). Dotyczy poniżej 0,5% ludzi.
Drugie to te co się kiedyś wytworzyły, zazwyczaj sa małe (do 7-10mm) i nigdy
nie pękną. Ma je do 6% ludzi.
Tak samo wykrycie bezobjawowego tętniaka nic nam nie mózwi o jego naturze -
tzn czy on pęknie czy nie.
Inna sprawa to to że operacja tętniaka nosi powikłania rzędu 5-25% łącznie ze
śmiercią na stole operacyjnym.

6. Data: 2006-07-14 16:01:14

Od: "Michał Buslik" <b...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Picio" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

AngioTK,
> szczególnie wykonywane na wielorzędowym tomografie, daje (po obróbce)
> bardzo dobry obraz naczyń krwionośnych. Niemniej nie jest badaniem
> obojętnym dla zdrowia.

na czym polega owa nieobojetnosc ?
bo mialem wielokrotnie robione AngioTK w krotkim odstepie czasu ....

7. Data: 2006-07-14 18:38:52

Od: "Limcha" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W jakikolwiek sposób da się tetniakom zapobiegać ?

8. Data: 2006-07-14 19:06:28

Od: " Zdrowy tryb zycia" <g...@g...SKASUJ-TO.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tętniaki pękaja przede wszystkim u ludzi którzy nie leczą nadciśnienia i
prowadzą tzw niezdrowy tryb życia (otyłość, stress, brak ruchu)

9. Data: 2006-07-15 06:51:41

Od: "Limcha" <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Miałem na myśli zapobieganie tworzeniu się.

10. Data: 2006-07-15 07:57:16

Od: Picio <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Michał:

> na czym polega owa nieobojetnosc ?
> bo mialem wielokrotnie robione AngioTK w krotkim odstepie czasu ....

Należy zdawać sobie sprawę ze szkodliwości dla zdrowia każdego badania
rentgenowskiego, a tomograficznego w szczególności, gdzie wykonuje się
od kilkunastu do kilkudziesięciu skanów. Lekarz kierując na badanie
decyduje co jest mniejszym złem - wykonanie nieobojętnej dla pacjenta
procedury, czy brak rozpoznania diagnostycznego. Zdarza się, że
szafuje się zleceniami na bad. rtg tam, gdzie wystarcza porządne
(dokładne) badanie kliniczne. W dużym uproszczeniu jednak wybór badania
TK, jako dającego możliwie dużo informacji, wydaje się być słuszną
decyzją, pomimo potencjalnie większej szkodliwości tegoż.
Nie potrafię natomiast zrozumieć zasadności wielokrotnego wykonywania
badania angioTK w, jak piszesz, krótkich odstępach czasu, o ile nie
istnieją ku temu naprawdę poważne wskazania medyczne.

--
Szpiot

niedoczynność tarczycy
witamina B