kolduny raz jeszcze

1. Data: 2000-07-24 23:06:50

Temat: kolduny raz jeszcze
Od: iziak <i...@p...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
W zeszlym tygodniu toczyla sie tu mala dyskusja nt. koldunow, kartaczow,
itp. Udalo mi sie zdobyc przepis na kolduny takie, jak to sie drzewiej
na Litwie serwowalo, mocium panie :-)) Zainteresowanych zapraszam na
moja strone.
Pozdrawiam,
Iza
_________________
Chcesz poznać mnie od kulinarnej strony?
Odwiedź: http://pk.linux.gda.pl/ Codziennie nowe przepisy!

1. Data: 2000-07-25 06:06:03

Temat: Re: kolduny raz jeszcze
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

iziak <i...@p...wp.pl> wrote:

> [...]
> itp. Udalo mi sie zdobyc przepis na kolduny takie, jak to sie drzewiej
> na Litwie serwowalo, mocium panie :-)) Zainteresowanych zapraszam na

Oczywiscie ja sie przyczepie. O ile wiem, niezbednym dodatkiem do
dawnych koldunow litewskich byl wolowy loj nerkowy w sporej ilosci (1/3
miesa). Loj ten roztopiony podcas gotowania wypelnial koldun i rozplywal
sie w ustach po przegryzieniu tegoz. Masla uzywalo sie najwyzej do
polania koldunow na talerzu.

Niestety nie potrafie w tej chwili wygrzebac przepisu na typowe kolduny,
ale dla amatorow przepis z ksiazki Jana Sztyttlera Kuchnia mysliwska,
Wilno 1845:

Koldunki z bobra

Wziawszy pieczonke bobrowa, odlaczyc wszystkie mieso od kosci, odrzucic
zyly i plewki, samo mieso skroic najdrobniej, lecz nie siekac. Utrzec
na tarce korzenia galganu kawiana lyzeczke, cokolwiek estraganu, soli w
miare, troche pieprzu. Stosownie do ilosci miesa, trzecia czesc loju
wolowego, kruchego od nerek, oczyszczonego z plewki, najdrobniej
usiekac; cebul kilka w lusce gotowanych, to wszstko zmieszac, z dodaniem
dwoch jaj. Poczem formowac koldunki, zawijajac tak przygotowane mieso do
ciasta dobrze zarobionego i rozwalkowanego. Gotowac z pilnoscia, aby do
naczynie nie przylegaly, spusciwszy na wrzatek,zasolony; poczem wybrac
lyzka durszlakowa, ostroznie, aby nie popsuc, na polmisek, rozpuscic do
goraca masla z suchym bulonem, zalc koldunki i tartym parmezanem osypac.
Ten artykul, jak zaspokoi apetyt i nasyci, tak rownie dogodzi
najdelikatniejszemu smakowi.

Wladyslaw

1. Data: 2000-07-25 06:17:17

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

iziak <i...@p...wp.pl> wrote:

> [...]
> Pozdrawiam,
> Iza

Oczywiscie ja sie przyczepie. O ile wiem, niezbednym dodatkiem do
dawnych koldunow litewskich byl wolowy loj nerkowy, lub jeszcze lepiej
szpik wolowy, w sporej ilosci (1/3
miesa). Tluszcz ten roztopiony podcas gotowania wypelnial koldun i

1. Data: 2000-07-25 06:31:49

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> wrote:

> Niestety nie potrafie w tej chwili wygrzebac przepisu na typowe kolduny,

Znalazlem juz przepis, w miare wiarygodny. Dla krotkosci podam tylko
skladniki farszu:

15 dkg baraniny
15 dkg wolowiny
10 dkg loju
1 mala cebula
1 gozdzik
sol, pieprz, majeranek
lyzka wody

Wladyslaw

1. Data: 2000-07-25 06:45:42

Od: Ulka <u...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Ten artykul, jak zaspokoi apetyt i nasyci, tak rownie dogodzi
> najdelikatniejszemu smakowi.

Tylko szkoda, ze mamy rok 2000 a nie 1845 i bobry pod ochrona
:-)))))))

--
Przyznajemy się do niskich cen - http://rubikon.pl

1. Data: 2000-07-25 06:52:50

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

> [...]

> Niestety nie potrafie w tej chwili wygrzebac przepisu na typowe kolduny,

Znalazlem juz przepis, w miare wiarygodny. Dla krotkosci podam tylko

1 zabek czosnku
sol, pieprz, majeranek
lyzka wody

Wladyslaw

1. Data: 2000-07-25 07:57:32

Temat: Odp: kolduny raz jeszcze
Od: "grzegorz drabik" <g...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

> Znalazlem juz przepis, w miare wiarygodny. Dla krotkosci podam tylko
> skladniki farszu:

Na stronie www.restaurants.pl jest przepis na kołduny serwowane w
restauracji "Chlopskie Jadlo " w Krakowie. Jadlem i smakowaly wybornie, a
jak sie maja do orginalu tego niestety nie wiem

Pozdrawiam
bar'D

1. Data: 2000-07-25 11:41:49

Od: e...@p...com (Mariusz Marczak) szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 25 Jul 2000 06:52:50 GMT, w...@t...com.pl (Wladyslaw Los)
wrote:

> [...]
Podaje za L.Cwierczakiewicz: (kodowanie Win95)
45. Prawdziwe kołduny litewskie.
Funt polędwicy wyżyłować i pokrajać w drobne kawałeczki, jak łebki od
szpilek, wyraźnie zastrzegam, żeby nie siekać; funt łoju nerkowego
wołowego posiekać na masę, posolić, popieprzyć ; dwie cebule średniej
wielkości pokrajać i w małym rondelku pod pokrywą dusić wraz z żyłami
i resztkami mięsa, podlewając odrobiną bulionu, następnie utłuc tę
cebulę wraz z mięsem w moździerzu, przefasować przez rzadkie sito i
włożyć w przygotowane mięso. Zrobić ciasto z najpiękniejszej mąki,
biorąc na kwartę mąki jedno jajko i tyle zimnej wody, ile potrzeba,
aby ciasto nie było twarde, rozwałkować jak najcieniej, układać na nie
kupki mięsa i zwijać jak pierogi, jednak luźno, aby tak mięso jak
tłuszcz, miały miejsce wypełnić ciasto. Wykrawać kieliszkiem z
cienkiego szkła, zawijać, mocno zlepiając brzegi. Mieć już gotową wodę
gorącą w bardzo szerokim rondlu, wrzucić, gotować aż wypłyną i zaraz
wybierać łyżką durszlakową, żeby się nie przegotowały, bo mięso
stwardnieje.
Podać przed rosołem lub barszczem czystym, niczem nie polewając.
Jeżeli mają zrobione leżeć, trzeba przykryć wilgotnem płótnem.

365 Obiadów - W-awa 1907

Smacznego :-9

Mariusz Marczak
Merlin
2B || !2B

http://www.kuchnia.3miasto.pl "Wirtualna Kuchnia Polska"
(było: http://friko3.onet.pl/el/kuchnia "Wirtualna Kuchnia Polska")
http://www.elblag.info.pl Internetowy informator Elblag i Okolice
http://ebowo.vc.pl Kanal IRC #EBowo

1. Data: 2000-07-25 12:34:35

Od: "Agnieszka" <A...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Mariusz Marczak <e...@p...com> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:3...@n...tpnet.pl...
> [...]
> wielkooci pokrajać i w małym rondelku pod pokrywą dusić wraz z żyłami
> i resztkami mięsa, podlewając odrobiną bulionu, następnie utłuc tę
itd. itd.
Niestety nie bylam w stanie tego przeczytac. Nie wiem jak u reszty, ale u
mnie zamiast polskich znaków same robale. Pozdrawiam - Agnieszka

1. Data: 2000-07-26 06:21:10

Temat: Re: Odp: kolduny raz jeszcze
Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

grzegorz drabik <g...@e...com> wrote:

> Na stronie www.restaurants.pl jest przepis na ko"duny serwowane w
> restauracji "Chlopskie Jadlo " w Krakowie. Jadlem i smakowaly wybornie, a
> jak sie maja do orginalu tego niestety nie wiem

Zadne kolduny. Najzyklejsze pierogi z miesem i to nie wiadomo dlaczego
gotowane w rosole.

Wladyslaw

Krążki cebulowe
Piekło w gębie