kulki z ziemniakow o smaku migdalowym

1. Data: 2002-05-14 10:47:38

Temat: kulki z ziemniakow o smaku migdalowym
Od: "Ema" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

... czyli coś co udaje macepan i jest otoczone w kakao. W czasie wojny moja
babcia wyrabiając takie cukierki utrzymywała rodzine. Niestety zapomniała
jak to robiła .W latach 70-tych moja ciotka przywiozła takie coś z NRD-ówka,
jest to chyba niemiecki przysmak /było drogie/. Czy ktoś zna przepis??
Pozdrawiam Małgorzata

1. Data: 2002-05-14 12:44:25

Temat: Re: kulki z ziemniakow o smaku migdalowym
Od: "Quefear" <q...@i...bezkupy.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ema" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
NRD-ówka,
> jest to chyba niemiecki przysmak /było drogie/. Czy ktoś zna przepis??

Nie będzie to przepis dokładnie na to podejrzewam:((
ale pamiętam jak w stanie wojennym moja mama wyrabiała w podobny sposób
imitację marcepanu na mazurki.
Trzeba ugotować na bardzo miękko jednego sporego ziemniaka i dodawać
rozcierając (najlepiej w makutrze) duże ilości (bodajże pół kilo) cukru
pudru. a potem z tej masy możesz zrobić kuleczki:))
swoją drogą te cukierki udało mi się kupić jakieś półroku temu w sklepie na
warszawskich bielanach, tylko że mam wrażenie, że były z prawdziwego
marcepanu, a jedynie nazywały się marzipankartofeln, czy jakoś tak.

pozdrawiam

Quef
--
Q...@i...bezkupy.pl
Gad: srisriłan fortunajn

1. Data: 2002-05-14 12:51:50

Od: "Ema" <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Quefear <q...@i...bezkupy.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:abr150$lq1$...@n...onet.pl...

1. Data: 2002-05-14 12:56:21

Od: "Irek Zablocki" <i...@w...de> szukaj wiadomości tego autora

"Ema" <n...@s...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
NRD-ówka,
> jest to chyba niemiecki przysmak /było drogie/. Czy ktoś zna przepis??

To typowy niemiecki Ersatz, to z NRD, tyle ze w wersji nie nazistowskiej a
komunistycznej. Rzeczywiscie bylo cos takiego. I chyba nawet mialo
kartoflana nazwe. Moze Waldek bedzie tak mily i rozejrzy sie po Berlinie? A
moze i przepis gdzies znajdzie? Ja w kazdym badz razie popytam wszystkie
znajome enerdowskie babki.

Irek

1. Data: 2002-05-14 13:07:33

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Ema wrote:
> [...]
> NRD-ówka,
> jest to chyba niemiecki przysmak /było drogie/. Czy ktoś zna przepis??

W naszych sklepach tez to bywalo :-)
a robi sie tak:
baza nie sa kartofle a nasza kaszka manna + maslo

stad pomylka z ziemniakami, ze wyrob nazywa sie 'kartofelki'

surowa kaszke zagniata sie z maslem a do tego dodaje sie olejek migdalowy.
Z powstalej masy robi sie kuleczki i otacza w kakao.
W zimie moga stac na wierzchu, w lecie, kiedy sa upaly, obowiazkowo w
lodowce, bo inaczej szybko jelczeje maslo.
Ale w praktyce, to te kulki nigdy dlugo nie ustoja - szybko znikaja w
buziach :-)

Nie podaje proporcji, bo nie pamietam, dawno nie robilam.
barbara

1. Data: 2002-05-14 13:25:53

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

Barbara Czaplicka wrote:

zapomnialam o cukrze!
barbara

1. Data: 2002-05-14 13:27:08

Od: Waldemar Krzok <w...@u...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> warszawskich bielanach, tylko że mam wrażenie, że były z prawdziwego
> marcepanu, a jedynie nazywały się marzipankartofeln, czy jakoś tak.

Marzipankartoffeln są robione z migdałów/prawdziwego marcepanu. Proste
jak sznurek: masa marcepanowa + cukier puder -> kulki. Kulki do miski z
proszkiem kakao, na to pokrywka i poturlać.
To NRDowskie, to percepan, robione chyba z kartofli i aromatu
migdałowego.

Waldek

1. Data: 2002-05-14 13:30:08

Od: "slonko" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> surowa kaszke zagniata sie z maslem a do tego dodaje sie olejek migdalowy

surowa? toc ona twarda i niesmaczna, jak to smakuje?

Magda

1. Data: 2002-05-14 13:36:10

Od: b...@i...com.pl (Barbara Czaplicka) szukaj wiadomości tego autora

slonko wrote:

> surowa? toc ona twarda i niesmaczna, jak to smakuje?
>
> Magda

Jak juz pisalam, nalezy tez dodac do tego zagniatania cukier - sorki,
zapomnialam, bo naprawde dawno nie robilam.
A smakuje znakomicie. Sprobuj zrobic niewielka ilosc i sprobuj - oczywiscie
kulki po zrobieniu musza 'dojrzec' - tak ze 2-3 godziny w chlodzie.
barbara

salatka z makaronem
solone sardele - i co dalej???
Ślimaki ??