leczenie hormonalne

1. Data: 2003-06-17 14:25:42

Temat: leczenie hormonalne
Od: "Agata Chabierska" <a...@i...com> szukaj wiadomości tego autora

Wychodzę z anoreksji. Zrobiłam badania i wyszły mi niskie poziomy
estradiolu, FSH, LH, Progesteronu (jak fanie pomenopauzalnej) Lekarka
przepisła ni całe mnóstwo hormonów do brania: Estrofem forte,Progynova,
Luteina, Jodoid, Euthyrox, Hydrocortizon... Czuję że to mnie zabije... Czy
ktoś ma o tym pojęcie - jak to wszystko działa i czy naprawdę jest
potrzebne?

2. Data: 2003-06-18 01:41:38

Temat: Re: leczenie hormonalne
Od: d...@y...co.uk (dark) szukaj wiadomości tego autora

"Agata Chabierska" <a...@i...com> wrote in message
> Wychodz? z anoreksji. Zrobi?am badania i wysz?y mi niskie poziomy
> estradiolu, FSH, LH, Progesteronu (jak fanie pomenopauzalnej) Lekarka
> przepis?a ni ca?e mnóstwo hormonów do brania: Estrofem forte,Progynova,
> Luteina, Jodoid, Euthyrox, Hydrocortizon... Czuj? ?e to mnie zabije... Czy
> kto? ma o tym poj?cie - jak to wszystko dzia?a i czy naprawd? jest
> potrzebne?

Menopauza i po...
artyku? lek. med. Barbary Zalewskiej, drukowany w magazynie medycznym
dla kobiet "Klinika ffx" 12 (grudzie?) 1999

Z punktu widzenia ewolucji,
kobieta po menopauzie spe?nia?a olbrzymi? rol? w spo?eczno?ci.
By?a wszystkowiedz?c?, pe?n? do?wiadczenia
(zajmowa?a si? leczeniem, pilnowaniem rozwoju dzieci),
osob?, które pomaga?a przetrwa?.
Okazuje si?, ?e spo?eczno?ci,
w których kobiety po menopauzie stawa?y si? m?drcami,
znacznie lepiej rozwija?y si? ni? inne.

(Miriam Stoppard, "Menopauza")

Wiele kobiet z l?kiem my?li o zbli?aj?cej si? menopauzie. Obawiaj? si?
zwi?zanych z ni? dolegliwo??i fizycznych, ale przede wszystkim
traktuj? klimakterium jako koniec pe?nowarto?ciowego ?ycia, pocz?tek
staro?ci. Warto u?wiadomi? sobie pozytywne konsekwencje, wynikaj?ce z
faktu, ?e kiedy? czas ?ycia kobiety nie przekracza? znacznie okresu
menopauzy, wi?c medycyna nie zna?a tego problemu, a obecnie jest
inaczej.

Po pierwsze menopauza pojawia si? w ?yciu kobiety, kiedy ona jest
jeszcze m?oda, zdrowa i aktywna. Ma przed sob? jeszcze dziesi?tki lat
dobrego ?ycia. Wiele kobiet uwa?a, ?e ten wiek ?redni to najbardziej
harmonijny okres ?ycia. Dzieci ju? doros?e, sytuacja zawodowa
ustabilizowana, potrzeby materialne zaspokojone w stopniu przynajmniej
dostatecznym. Kobiety maj? teraz wi?cej czasu dla siebie, cz?sto
odkrywaj? nowe zainteresowania i pasje, nawi?zuj? nowe przyja?nie.

Po drugie - problem dolegliwo?ci oko?omenopauzalnych stan?? przed
medycyn? i ona sobie coraz lepiej z tym radzi. Doskonali sposoby
obni?ania poziomu cholesterolu, poprawy gospodarki wapniowej i
zachowania równowagi hormonalnej.

Czytaj?c o mo??iwych konsekwencjach zmian hormonalnych zachodz?cych w
okresie menopauzy nale?y zatem pami?ta?, ?e:
nie wszystkie dolegliwo?ci wyst?puj? u kobiet zawsze i w takim samym
stopniu,
odpowiednia opieka lekarska mo?e usun?? lub z?agodzi? dolegliwo?ci,
nie dopu?ci? do drastycznych konsekwencji, opó?ni? procesy starzenia.
A to znaczy, ?e kobiety w tym okresie zamiast popada? w depresje,
powinny szczególnie o siebie zadba?.
Okres menopauzy

Okres menopauzy mo?na podzieli? na kilka "podokresów":
premenopauz?, oko?o 40. roku ?ycia, kiedy nie ma jeszcze ewidentnych
objawów zaburze? hormonalnych, ale w badaniach stwierdza si?
podwy?szenie poziomu FSH i wczesn? owulacj? w cyklu miesi?cznym.

perimenopauz?, zaczynaj?c? si? mniej wi?cej w po?owie pi?tej dekady
?ycia i ko?cz?cej si? rok po menopauzie. W tym czasie mog? wyst?powa?
objawy wypadowe (uderzenia gor?ca, tzw. wary), przed?u?aj?ce si?,
obfite krwawienia, skrócenie cyklu miesi?cznego. Cykle s? cz?sto
bezowulacyjne (w ok. 40%). Obni?a si? poziom estrogenów i
progesteronu, wzrasta poziom gonadotropin przysadkowych (FSH i LH).
W tym czasie szybko spada liczba p?cherzyków Graafa w jajnikach,
zmniejsza si? wi?c ilo?? receptorów dla gonadotropin i zanika
wra?liwo?? jajników na stymulacj? przysadkow?.

menopauz?, oznaczaj?c? ostatnie krwawienie miesi?czne, która
przewa?nie wyst?puje mi?dzy 50. a 55. rokiem ?ycia.

okres pomenopauzalny. W tym czasie krwawienia miesi?czne ju? si? nie
pojawiaj?. W badaniach stwierdza si? wysoki poziom FSH i LH a znacznie
obni?ony poziom estrogenów i progesteronu.
Jajniki wytwarzaj? niewielkie ilo?ci hormonów, przede wszystkim
androgenów (hormonów m?skich) i - w mniejszym stopniu - estrogenów
oraz progesteronu.

Niektóre tkanki, np. t?uszczowa, w?trobowa, mi??niowa, cz??? nerwowej,
szpik kostny potrafi? wytwarza? niewielkie ilo?ci estrogenów z
androgenów dostarczanych przez jajniki i nadnercza. Powstaje jednak
przede wszystkim ma?o aktywny estron, brakuje za? aktywnego
estradiolu, co jest przyczyn? objawów wypadowych i dolegliwo?ci ze
strony ró?nych narz?dów, do pe?nego funkcjonowania których potrzebny
jest estradiol.

Objawy os?abienia funkcji hormonalnej jajników:
zaburzenia naczynioruchowe: uderzenia gor?ca, czyli wary, nocne poty,
cz?sto zlewne, napady ko?atania serca,
zaburzenia sfery psychicznej: bezsenno??, pogorszenie pami?ci, zmiany
w zachowaniu, l?ki, utrata libido, zaburzenia koncentracji uwagi,
trudno?ci w podejmowaniu decyzji, obni?enie nap?du do dzia?ania,
dra?liwo??, p?aczliwo??.
Wymienione tu skutki menopauzy w drastyczny sposób zaburzaj?
funkcjonowanie kobiet w spo?ecze?stwie, w zawodzie, w rodzinie.

Pó?ne nast?pstwa braku hormonów - to zaburzenia gospodarki lipidowej i
ustanie ochronnego wp?ywu estrogenów na ?cian? naczy? krwiono?nych, co
powoduje zrównanie ryzyka choroby wie?cowej kobiet z ryzykiem m??czyzn
(kobiety miesi?czkuj?ce czy stosuj?ce hormonaln? terapi? zast?pcz? s?
znacznie mniej zagro?one). Nast?puje te? szybki zanik tkanki kostnej,
co cz?sto prowadzi do osteoporozy.

Wiotczeje skóra, przerzedzaj? si? w?osy, cz?sto wyst?puje hirsutyzm
(m?skie ow?osienie twarzy) wskutek wi?kszej ilo?ci androgenów w
stosunku do estrogenów.

Zanika te? narz?d rodny, wyst?puj? zmiany zanikowe pochwy. Sucho??
pochwy jest przyczyn? bolesno?ci w czasie stosunków p?ciowych. Atrofia
(zanik) dotyczy te? zewn?trznych narz?dów p?ciowych, cz?sto wyst?puj?
stany zapalne p?cherza. Wskutek wiotczenia tkanek miednicy i obni?enia
si? macicy (tzw. wypadanie macicy) mo?e wyst?pi? nietrzymanie moczu
jako wynik ucisku na p?cherz przez ten narz?d.

Zanika tkanka gruczo?owa sutków, wiotczej? ich wi?zad?a, piersi staj?
si? obwis?e.

Nie bójcie si? hormonów

Liczne i bardzo przykre nast?pstwa menopauzy ?wiadcz? o znaczeniu
hormonów p?ciowych w organizmie kobiety, o ich wielokierunkowym
oddzia?ywaniu i ochronnym wp?ywie na wiele tkanek i narz?dów.

Organizm cierpi z powodu ich braku. Przed wiekami czy dziesi?tkami lat
kobiety ?y?y o 10-20 lat krócej, ni? obecnie, a menopauza wyst?powa?a
u nich tak, jak u kobiet wspó?czesnych, pomi?dzy 45. a 50. rokiem
?ycia. Przewa?nie nie do?ywa?y powik?a?, które teraz s? utrapieniem
staro?ci i problemem spo?ecznym: z?ama? osteoporotycznych i kalectwa,
zaników tkanki mózgowej (hormony p?ciowe zmniejszaj? ryzyko choroby
Alzheimera!).

Wi?kszo?ci objawów klimakterium mo?na zapobiec w??czaj?c jak
najwcze?niej hormonalne leczenie zast?pcze.

Tymczasem kobiety - i to nie tylko w Polsce - boj? si? hormonów.
Wszystko, tylko nie hormony. A hormony to przecie? substancje, które
mia?y i które menopauza im odebra?a.

Chorzy na cukrzyc? otrzymuj? insulin? (hormon), osoby z
niedoczynno?ci? nadnerczy s? leczone hydrocortizonem (hormon), chorym
z t??yczk? podaje si? aktywny metabolit witaminy D (hormon),
niedoczynno?? tarczycy jest zwi?zana z konieczno?ci? przyjmowania
hormonów nie chc? swoich hormonów, chocia? badania kliniczne wykaza?y,
?e hormonalna terapia zast?pcza, polegaj?ca na podawaniu ma?ych dawek
estrogenów i progesteronu (to nie s? tak du?e dawki jak stosowane w
antykoncepcji!), przywracaj?cych sytuacj? sprzed menopauzy, przed?u?a
?ycie i poprawia jego jako??.

Miejmy nadziej?, ?e w przysz?o?ci ta sytuacja si? zmieni, dla dobra
pa?, które powinny cieszy? si? ?yciem, wnukami, emeryturami
wzmocnionymi drugim (a czasem i trzecim) filarem, a nie chodzi? o
kulach i nosi? pampersy dla doros?ych.

Terapie uzupe?niaj?ce
Terapie uzupe?niaj?ce mog? by? stosowane oddzielnie lub ??cznie jedna
z drug?. Ka?da taka terapia traktuje organizm jako ca?o??, a nie tylko
jako dysfunkcj? jednego narz?du, chocia? oczywi?cie dzia?a na pewne
wybrane objawy, np. uderzenie gor?ca, depresje czy nagl?ce parcie.
Stosuje si? bardzo ró?ne terapie uzupe?niaj?ce, ale te podane poni?ej
s? najcz?stsze. Zawsze nale?y przed rozpocz?ciem ich stosowania
skonsultowa? si? ze specjalist?.
Homeopatia Dzia?a na zasadzie naturalnych surowców, np. rozcie?czony,
nietoksyczny roztwór jadu w??a powoduje zniesienie uderze? gor?ca,
gdy? nierozcie?czony wywo?uje cz?stoskurcz serca i uczucie gor?ca.
Leki homeopatyczne dzia?aj? zarówno na poszczególne objawy jak i na
ca?y organizm kobiety.
Zio?olecznictwo Wiele zió? stosowanych w okresie menopauzy, takie jak
Vitex agnucastus,zawiera estrogeny lub ich prekursory. Sza?wi? stosuje
si? przy uderzeniach gor?ca , czarn? porzeczk? przy schorzeniach
uk?adu moczowego, a kwiaty czarnego bzu lub korzenie waleriany przy
bezsenno?ci.
Akupunktura Specjali?ci w tej dziedzinie leczenia uk?ywaj? bardzo
cienkich igie? celem nak?ucia punktów na ciele, które wp?ywaj? na
prawid?owe chi kobiety (przep?yw energii w ciele). Akupunktura jest
najefektywniejsza w leczeniu zespo?ów bólowych.
Aromaterapia U?ywanie rozcie?czonych olejków mo?e wzmocni? i
zrelaksowa? kobiet?. St?d aromaterapia jest najlepsza w stanach
pobudzenia oraz zm?cz?nia.

palenie
... po prześwietleniu żołądka...
Chore nóżki
USG narządu rodnego, proszę o komentarz od opisu
Cipramil => gdzie najtaniej we Wrocławiu ?