mannitol

1. Data: 2005-10-04 23:24:44

Temat: mannitol
Od: laudacjusz <l...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

dlaczego w zapaleniu opon mózgowych podaje się mannitol
dożylnie ?
czy nie lepiej było by poprostu wypić tą kropluwę i nie kłuć
niepotrzebnie pacjenta (to cholerstwo strasznie uszkadza
żyły)

ja rozumiem że jak ktoś wymiotuje, czy jest nieprzytomny, i
że jak się za dużo tego wypije to można sraki dostać, ale
można by zastosować np. takie leczenie, że połowe wypić a
drugą do żyły...

[[kurde ja myślełem że dają mi jakiś super zaawansowany lek,
a to się okazuje że to był suplement spożywczy dodawany do
ciastek... :-/

2. Data: 2005-10-05 10:12:23

Temat: Re: mannitol
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 05 Oct 2005 01:24:44 +0200, laudacjusz wrote:

> dlaczego w zapaleniu opon mózgowych podaje się mannitol
> dożylnie ?

Żeby zmniejszyć obrzęk mózgu.

> czy nie lepiej było by poprostu wypić tą kropluwę i nie kłuć
> niepotrzebnie pacjenta (to cholerstwo strasznie uszkadza
> żyły)

Gdybyś chciał wywołać biegunkę - to owszem.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)

3. Data: 2005-10-05 15:14:39

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

Mannitol nie wchłania się, ani do tkanek (podany dożylnie), ani do krwi
(podany doustnie). Chodzi o wytworzenie różnicy ciśnień osmotycznych
pomiędzy krwią i środowiskiem pozanaczyniowym lub wnętrzem jelita i jego
otoczeniem. Różnica ta powoduje przesunięcie wody w kierunku większego
stężenia mannitolu, czyli do naczyń (przy podaniu dożylnym) lub do
światła jelit (przy podaniu doustnym). Powoduje to zmniejszenie obrzęku
(podanie dożylne) lub biegunkę (przy podaniu doustnym).

Pozdrawiam
Piotr

leki przeciwzapalne
opryszczka
[Wrocław] poradnia nadciśnienia tętniczego?
co to może być?
MCP (metoklopramid)