orzech włoski

12. Data: 2004-01-12 17:28:40

Temat: Re: orzech włoski
Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

----- Original Message -----
From: "krycha" <k...@p...onet.pl>

> Ale chciałabym, aby orzechy były duże nawet ogromne i smaczne,
> skorupka cienka, łatwa do rozgniecenia i aby owocek łatwo z niej wypadał.
> Właśnie wczoraj łupałam orzechy (kupne) do ciasta i orzeszek musiałam
> wydłubywać z łupinki nożykiem.
>
> Czy ktoś z Was wie gdzie można kupić sadzonkę takiego wymarzonego przeze
> mnie orzecha?
> A może ktoś z Was ma tak owocujące drzewko
> i jeszcze nie zjadł wszystkich owoców?
:)
ja na Twoim miejscu Krysiu
wyszukalbym w okolicy orzech rodzacy takie wlasnie orzechy
i zaszczepil na jakims
bo raczej maloprawdopodobne aby orzech wyrosly z orzecha
bez szczepienia powtorzyl cechy rosliny matecznej
a dwa
nie wiadomo kiedy one zaowocuja
i napewno dluzej to trwa niz np na takiej samosiejsce
w 3-4 roku zaszczepilas sprawdzony juz smakowo orzech wloski
:)
wtedy zreguly po 3-4-5 latach mozna oczekiwac owocow
najbardziej zblizonych do tych na roslinie matecznej
:)
z pozdrowieniami i usmiechami
_hehehe

11. Data: 2004-01-12 17:28:40

Od: s...@s...pl (Tadeusz Smal) szukaj wiadomości tego autora

13. Data: 2004-01-12 20:51:57

Temat: Re: Odp: orzech włoski
Od: "Agent 0700" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Przepraszam, ale seks, to ja mam w głowie!!!
Jacek

14. Data: 2004-01-13 00:39:02

Od: "Moon" <r...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

krycha wrote:
> Moi Drodzy,
> od kiedy moja działka powiększyła się o dwa ary,
> zamarzył mi się orzech włoski

ciekawe od jakiego powiększenia w arach marzną jabłonie?
zaniepokojony moon

15. Data: 2004-01-13 06:59:33

Temat: Odp: orzech włoski
Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

(...)
> [...]
> i zaszczepil na jakims
> bo raczej maloprawdopodobne aby orzech wyrosly z orzecha
> bez szczepienia powtorzyl cechy rosliny matecznej

-własnie na tym polega problem, że nie znajduję w okolicy
orzecha o takich cechach
-przygadałam się znajomej, której znajomy ma podobno piękne orzech,
i dostałam za jej pośrednictwem dwa orzeszki, ale nie wyglądały one tak jak
się spodziewałam,
mimo to wsadziłam jeden, ten większy, do ziemi
-zdaję sobie sprawę, że dobrze byłoby mieć drzewko szczepione,
więc jeżeli coś wyrosnie to może zaszczepię, jak będę miała czym,
albo kupię szczepione, jeżeli spotkam gdzieś w sklepach ogrodniczych,
być może "posieję" np. orzeszek obiecany jesienia od K.Chiger.

> a dwa
> nie wiadomo kiedy one zaowocuja
> i napewno dluzej to trwa niz np na takiej samosiejsce
> w 3-4 roku zaszczepilas sprawdzony juz smakowo orzech wloski

Ta moja znajowa ma na swojej działce orzechy z siewek i twierdzi,
że zaczęły owocować w trzecim roku.

(...)

zastanawiam się czy mam przygotować "kamienne" podłoże do posadzenia
orzecha na stałe miejsce, jak myślicie?

pozdrawiam Krycha :-)

16. Data: 2004-01-13 07:10:32

Od: "krycha" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Krystyna Chiger" <k...@p...pl> napisał w wiadomości

> Mam, nawet dwa. Ale jeżeli coś nie zostało pod drzewem, to już
> dawno wyłuskane. W jesieni możesz dostać dowolną ilość.

dziękuję za ofertę i polecam się :-)
z dobrego nasienia jest większa szansa na dorodne drzewko,
a na szczepienie jest zawsze czas.
Nawet zastanawiam się nad tym aby jedno drzewko zaszczepić
różnymi odmianami orzechów.
Posiadanie różnych owoców na jednym drzewie to moje hobby :-)

pozdrawiam Krycha

17. Data: 2004-01-13 08:42:41

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"krycha" <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...] zamarzył mi się orzech włoski ( a może orzechowiec, skoro kasztan -
> kasztanowiec? ).

Orzech wloski to orzech wloski. "Orzechowcow", o ile mi wiadomo, nie ma.

> Ale chciałabym, aby orzechy były duże nawet ogromne i smaczne [...]

Sa conajmniej dwie mozliwosci:
Kup sadzonke (szczepiona) sprawdzonej odmiany (sa nawet polskie odmiany
orzechow wloskich - te polecam). Odmian wyhodowanych na zachodzie Europy
lepiej nie kupuj, bo drzewa te sa wrazliwsze na mroz. Watpie bys jednak je
zdobyla w zwyklym sklepie ogrodniczym. Trzeba by wybrac sie do
wyspecjalizowanych hodowcow. Nie podpowiem Ci jednak, gdzie w Twojej okolicy
ich szukac.
Druga mozliwosc, to posadzenie orzecha (pestki) ze sprawdzonego drzewa.
Zacznie owocowac w dobrym przypadku przed 10 rokiem zycia. Orzech w duzym
stopniu powtarza cechy z siewu, dlatego uzyskasz owoce podobnej jakosci (nie
identyczne, ale zblizone). Nie liczylbym na kupienie dobrej odmiany w
sklepie (jesli z siewu), bo znam przypadki, w ktorych kupne drzewa mialy
kiepskie owoce. Trzeba polegac na solidnosci szkolkarzy, a nie wszyscy sa
tacy.
Jako ciekawe drzewo mozesz posadzic sobie jakis gatunek orzesznika (z
jadalnych: o. pieciolistkowy, o. siedmiolistkowy), ale jesli chcesz miec
latwe w luskaniu orzechy, to lepiej ich nie sadz.

> A może kto? z Was ma tak owocuj?ce drzewko
> i jeszcze nie zjadł wszystkich owoców?

Mam dobre jakosciowo orzechy. Nasiona beda najwczesniej w pazdzierniku.
Z latwoscia rozlupuje sie je w palcach. Co ciekawe drzewo to jest
samosiejka.

Pozdrawiam,
Bpjea

18. Data: 2004-01-13 08:56:54

Temat: Re: Odp: Odp: orzech włoski
Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Janusz Czapski wrote:

> Tu nie chodzi o wiarę tylko o wielowiekowe doświadczenie.
> Przeprowadzałaś stosowne próby? I co? bez powodzenia?

Przeprowadzałam, w szczenięcym wieku, dzieciaki są ciekawskie.
Nawet duża i całkiem "kształtna" koleżanka nie stłukła w ten sposób
ani jednego orzecha :-)

Krycha&Co(ty)

19. Data: 2004-01-13 08:59:33

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

boletus wrote:

> Skacząca babka ?:-))
>
> Pozdrawia lotnie boletus

Gdyby kózka nie skakała...

Krycha&Co(ty) (skaczące:-))

20. Data: 2004-01-13 09:08:42

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

krycha wrote:

> [...]
> albo kupię szczepione, jeżeli spotkam gdzieś w sklepach ogrodniczych,
> być może "posieję" np. orzeszek obiecany jesienia od K.Chiger.

Gałązkę do szczepienia też możesz dostać, tylko musisz dokładną instrukcję
napisać (jaka gałązka, jak ciąć, kiedy ciąć itp.) bo szczepienie, jako
"wyższą szkołę jazdy" :-) na razie sobie odpuściłam i nie mam o tym
nawet zielonego pojęcia.

Krycha&Co(ty)

Sadzenie w styczniu?
rozpoczecie sezonu