osteofity

1. Data: 2009-02-13 19:52:47

Temat: osteofity
Od: "m." <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

co zrobic, gdy calkiem mloda osoba ma juz osteofity na 1 odcinku kregoslupa?
jak rozumiem, jest to nieodwracalne. ale niestety bolesne. jedyne, co
usmierza bol, to fizykoterapia - ultradzwieki, laser itd, a dostac sie na to
na nfz graniczy z cudem. sa jakies inne metody, profilaktyka, zeby nie
bolalo?

2. Data: 2009-02-13 20:21:08

Temat: Re: osteofity
Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Feb 2009 20:52:47 +0100, m. wrote:

> [...]
> na nfz graniczy z cudem. sa jakies inne metody, profilaktyka, zeby nie

Poza rehabilitacją i fizjoterapią - samodzielne ćwiczenia, najlepiej po
konsultacji co do rodzaju i intensywności z zaufanym rehabilitantem.

Niestety nie bardzo da się cokolwiek więcej (chyba, że ktoś wierzy w
dietę optymalną czy inne takie).

m.
--
Marek Bieniek (mbieniek na epic kropa pl)
Na newsach jestem prywatnie i wyrażam tu swoje prywatne opinie.

3. Data: 2009-02-13 21:04:03

Od: "m." <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Poza rehabilitacją i fizjoterapią - samodzielne ćwiczenia, najlepiej po
> konsultacji co do rodzaju i intensywności z zaufanym rehabilitantem.

czyli np. plywanie tez mogloby pomoc tj nie dopuszczac do bolu? a czym jest
powodowany ten bol, skoro osteofity sa caly czas, a boli nie zawsze?
napiecie miesniowe powoduje, ze miesnie zahaczaja o tej wypustki na kosci?

4. Data: 2009-02-13 21:18:31

Od: Mermaind <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Lekarzem nie jestem, mam tylko kontakt (od strony pacjenta) z
rehabilitacją.

1. Na jakiej podstawie postawiono diagnozę? Osteofity są widoczne w
badaniu obrazowym, ale bez właściwego badania czynnościowego nie można być
w 100% pewnym przyczyn bólu. A od tego zależy, czy coś da się zrobić.

2. Spróbować poszukać dobrego fizjoterapeuty, po studiach,
dokształcającego się, umiejącego pracować metodami terapii manualnej (jest
tego trochę odmian) i/lub za pomocą specjalnych ćwiczeń (np. osteopata).
Niestety, znaleźć kogoś takiego na NFZ jest dużo trudniejsze niż zdobycie
skierowania na fizykoterapię, o ile nie jest niemożliwe... :(

> Poza rehabilitacją i fizjoterapią - samodzielne ćwiczenia, najlepiej po
> konsultacji co do rodzaju i intensywności z zaufanym rehabilitantem.

Zapewne w ramach fizjoterapii i rehabilitacji :) . Ćwiczenia pozwolą też
na utrzymanie prawidłowych nawyków. Fizykoterapia ma zapewne za zadanie
tylko uśmierzanie już istniejącego bólu. Zresztą przyznaję się - jeśli w
grę nie wchodzą jakieś świeże urazy, to ja za bardzo nie wierzę w
fizykoterapię (nie licząc jej działania przeciwbólowego, być może też
przeciwzapalnego).

Pozdrawiam
Jola

5. Data: 2009-02-13 21:27:18

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Feb 2009 22:18:31 +0100, Mermaind wrote:

> Zapewne w ramach fizjoterapii i rehabilitacji :) .

:) Poniekąd.

> [...]
> grę nie wchodzą jakieś świeże urazy, to ja za bardzo nie wierzę w
> fizykoterapię (nie licząc jej działania przeciwbólowego, być może też

Znaczy jednak wierzysz :)

m.

6. Data: 2009-02-13 21:27:30

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 13 Feb 2009 22:04:03 +0100, m. wrote:

> czyli np. plywanie tez mogloby pomoc tj nie dopuszczac do bolu?

Być może.

> a czym jest
> powodowany ten bol, skoro osteofity sa caly czas, a boli nie zawsze?
> napiecie miesniowe powoduje, ze miesnie zahaczaja o tej wypustki na kosci?

To dość trudne zagadnienie, ale w sumie jesteś blisko. Upraszczając -
wzmożone napięcie mięśniowe powoduje ból, który nasila napięcie - takie
błędne koło. Rehabilitacja i leki czasem pozwalają je przerwać.

m.

7. Data: 2009-02-14 16:04:22

Od: Mermaind <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Znaczy jednak wierzysz :)

W tym sęk, że nie bardzo wierzę w ich sens w wielu przypadkach skierowań
wydawanych przez lek. spec. reh. - np. moja córa na skoliozę dostała 10x
masaż wirowy całego ciała. Ja wiem, że może być jej przyjemnie ;), ale
wolałabym więcej PNF-u. Albo kotś ma problemy z kręgosłupem i dostaje
tylko fizykoterapię: kilka różnych zabiegów niekoniecznie dobranych do
problemu. Choć tu może rozumiem: sprzęt obsłuży technik, a do czegoś
sensowniejszego trzeba dobrze wykształconego (i pewnie opłacanego)
personelu.

Pozdrawiam
Jola

8. Data: 2009-02-14 16:14:18

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Sat, 14 Feb 2009 17:04:22 +0100, Mermaind wrote:

> [...]
> problemu. Choć tu może rozumiem: sprzęt obsłuży technik, a do czegoś
> sensowniejszego trzeba dobrze wykształconego (i pewnie opłacanego)

Ja nie pisałem o losowo dobranych zabiegach robionych na tzw "pałę".

Fizjoterapia ma sens, jeśli jest robiona z głową. A to nie jest łatwe,
bo poza specjalistami rehabilitacji i fizjoterapeutami mało kto się na
tym zna. Sam, mimo, że mam nieco obycia z rehabilitacją / fizjoterapią w
neurologii, również wolę skonsultować się / pacjenta z dobrym
fizjoterapeutą, niż rzeźbić.

m.

9. Data: 2009-02-14 19:19:42

Od: Mermaind <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 14-02-2009 o 17:14:18 Marek Bieniek <a...@s...re.invalid>
napisał(a):

> Sam, mimo, że mam nieco obycia z rehabilitacją / fizjoterapią w
> neurologii, również wolę skonsultować się / pacjenta z dobrym
> fizjoterapeutą, niż rzeźbić.

Szczere wyrazy szacunku dla Ciebie :)

W taką fizykoterapię też wierzę.

Pozdrawiam