pacjent w stanie spaiczki czy nieprzytomny???

1. Data: 2004-07-16 14:20:08

Temat: pacjent w stanie spaiczki czy nieprzytomny???
Od: "Agnieszka" <a...@b...wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam,
mam pytanie- czym rozni sie stan spiaczki od stanu nieprzytomnosci?

pozdrawiam
Agnieszka

2. Data: 2004-07-16 17:52:38

Temat: Re: pacjent w stanie spaiczki czy nieprzytomny???
Od: "Krzysiek" <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

def ze slownika: med. 'stan braku przytomności, któremu towarzyszą
zaburzenia układu nerwowego, oddychania i krążenia'
natomiast nieprzytomnosc to brak swiadomosci

3. Data: 2004-07-16 18:15:25

Od: " glabella" <g...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Agnieszka <a...@b...wroc.pl> napisał(a):

> Witam,
> mam pytanie- czym rozni sie stan spiaczki od stanu nieprzytomnosci?
>
> pozdrawiam
> Agnieszka

Tak na chłopski rozum : w śpiączce jest ktoś tak mocno nieprzytomny że nie
można go dobudzić (z powodu jakijś choroby, gł.uszkodzenie mózgu), a stan
nieprzytomności to np zwykły sen, lub po omdleniu(wystarczy go potargać i się
budzi)

4. Data: 2004-07-19 17:36:55

Od: Adam Wysokiński <e...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Tako rzecze Krzysiek:

> def ze slownika: med. 'stan braku przytomności, któremu towarzyszą
> zaburzenia układu nerwowego, oddychania i krążenia'

To nie do końca tak. Śpiączka jest to najgłębszy stopień ilościowego
zaburzenia przytomności. Cechuje się m.in. brakiem odruchów i reakcji
warunkowych. Zaburzenia oddychania i krążenia mogą wystąpić (np. przy
pniowym podłożu śpiączki), ale nie są konieczne do stwierdzenia śpiączki.

> natomiast nieprzytomnosc to brak swiadomosci

Proszę nie mylić pojęcia świadomości z przytomnością. Świadomość jest cecha
jakościową (i jako taka jest domeną psychiatrii), przytomność - ilościową.
Zaburzenia świadomości są całkowicie niezależne od zaburzeń przytomności.

Pozdrawiam.

--
[ mailto:eclipse(at)post.pl ] [ http://eclipse.danecki.net ]
[ ..but the sun is eclipsed by the moon.. ] [ +48 609 676 178 ]

5. Data: 2004-07-19 18:43:48

Od: Marek Bieniek <a...@s...re.invalid> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 16 Jul 2004 16:20:08 +0200, Agnieszka wrote:

> mam pytanie- czym rozni sie stan spiaczki od stanu nieprzytomnosci?

To ja złośliwie dorzucę swoją złośliwą interpretację:
Różni się mniej więcej tym, czym bycie chorym od mania gorączki:)

Można być chorym i nie mieć gorączki, ale nie można mieć gorączki i nie
być chorym (pomijam wydumane wyjątki:) ).

Tak samo pacjent może być nieprzytomny, ale nie być w śpiącze, ale jeśli
już jest w śpiączce - zawsze jest nieprzytomny. Te pojęcia mają po
prostu różny zakres znaczeniowy.

m.
Marek Bieniek (mbieniek na epic pl)
/Wilder Penfield/