[prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty (długie)

1. Data: 2008-09-26 11:28:48

Temat: [prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty (długie)
Od: "J." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Artykuł o reformie programów nauczania. Tezy artykułu są na tyle
istotne (a jednocześnie na tyle logicznie uargumentowane),
że zdecydowałem się wklepać obszerne fragmenty.

Majstrowanie przy szkole.

Przed tym problemem od ponad ćwierć wieku stoi cała Europa: rodzi się
coraz mniej ludzi, a emeryci żyją dłużej. Brakuje więc rąk do pracy.
(...)

Rezerwy tkwią w maluchach.
Jest sposób.Rozwiązanie nasuwa się samo.[przyspieszyć proces edukacji]
Jedyny problem to jakoś tak to uzasadnić, żeby rodzicom wydawało się,
że to wszystko dla ich pociech. Nie można więc tak po prostu skrócić
edukacji szkolnej. W wieku szesciu lat maluch wędruje zatem do szkoły,
w którejrobi mniej więcej to samo, co robiłby w przedszkolu. Poszcze-
gólne etapy edukacji kończy rok wcześniej, obniża się więc wymagania,
by mógł im sprostać. Maturę zda w wieku 18 lat, nie dziewiętnastu,
jak dotychczas. A rodzice dają sobie wmówić, że skrócenie edukacji
zostało nadrobione, kiedy dziecko miało sześć lat i z trudem składało
litery, bawiąc się pluszakami.
Teraz tę samą ścieżkę, którą poszło wiele społeczeństw zachodnich,
funduje nam polski rząd, mówiąc, że nawiązuje do zachodnich stan-
dardów. Tylko jakoś nikt nie wspomina, że w porównawczych europej-
skich badaniach poziomu wiedzy uczniów (tzw. badania PISA) ostatnio
bryluje Finlandia, w której szkołę zaczyna się wciąż w wieku 7 lat.
Uzasadniając posyłanie sześciolatków do szkoły,mówi się o wyrównywaniu
szans. Rodzice biorą to za dobrą monetę i zapewne dlatego protesty są
nieliczne, choć Karolina i Tomasz Elbanowscy, dziennikarze prowadzący
portal internetowy http://www.ratujmaluchy.pl , zebrali pod apelem
o wstrzymanie reformy 18 tysięcy podpisów.
Elbanowscy zwracają uwagę na wyniki (...) badań stopnia przygotowania
do szkoły sześciolatków chodzących do zerówki w szkole i w przedszkolu.
Okazuje się, że dzieci po zerówce przedszkolnej są pod każdym względem
lepiej przygotowane. Wyrównywanie szans oznacza więc zapewne równanie
w dół.
Narzekanie na polską szkołę zawsze było modne. Dopiero kiedy Wielka
Brytania otworzyła rynek pracy dla Polaków, okazało się, że z naszym
wykształceniem nie jest tak źle. Brytyjczycy często chwalą wiedzę
i przygotowanie zawodowe polskich pracowników.
Mało kto wtedy komentował, że w wielu krajach europejskich obowiązek
szkolny trwa krócej niż w Polsce.Jak zauważyła w periodyku"Wychowawca"
J.Dobrzyńska (...) z MEN, w Polsce aż 91,7 % uczniów kończy szkoły
ponadgimnazjalne, a średnia europejska wynosi niecałe 78 %. Kończący
licea w wieku lat 19-tu Polacy są dojrzalsi od wielu swoich 18-l.
europejskich kolegów,posyłanych do szkoły w wieku lat 6-ciu, a nawet
pięciu jak Brytyjczycy. Teraz lekką ręką rezygnujemy z tego atutu.

Kto na tym zyskuje?
Prawie wszyscy wypowiad. się o reformie nauczyciele krytykują tylko
jej tempo.Sam sens reformy wydaje się być poza dyskusją."Jestem za(..),
ale..." - tak zaczynają swe wypowiedzi krytycy rządowych propozycji.
Dlaczego prawie nikt ze środowiska nauczycielskiego nie kwestionuje
zasadności wcześniejszego zaczynania nauki szkolnej?
Odpowiedź jest prosta. Trwający od lat niż demograficzny skutkuje
pogorszeniem sytuacji finansowej nauczycieli.(...)Dzięki reformie po-
między rokiem 2009 i 2020 w szkołach będzie więcej uczniów, bo pojawi
się dodatkowy rocznik,a wciąż będzie się uczyć młodzież kończąca
szkołę w wieku lat 19, wg starego trybu. Na ponad 10 lat nauczyciele
mogą więc liczyć na oddalenie widma bezrobocia lub niższych zarobków.
Zyskają, wbrew pozorom, także przedszkolanki. Od roku szkolnego 2011/
2012 reforma przewiduje bowiem przymusowe posyłanie do przedszkoli
pięciolatków, nawet tych, których matki nie pracują i mogą zajmować
się dziećmi. Poza tym wiele przedszkolanek znajdzie teraz zatrudnienie
w szkołach. Nic więc dziwnego, że środowiska nauczycielskie nie chcą
podcinać gałęzi, na której siedzą.

Infantylizacja i równanie w dół
W założeniach reformy jest jeden "niepozorny" punkt, na ogół pomijany
w dyskusjach, a jednak kluczowy. Chodzi o nowe podstawy programów
nauczania. Nikt bowiem nie ma złudzeń, że sześciolatki posłane do
szkoły zamiast do przedszkola staną się przez to dojrzalsze
i mądrzejsze ponad swój wiek. Trzeba więc opracować nowe podstawy
programowe - czyli uprościć i zinfantylizować wymagania.
- Wzory egzaminów dla uczniów kończących szkołę podstawową są
przewidziane dla dwunastolatków. Trzeba zanalizować, czy na przykład
ilość abstrakcyjnych pojęć matematycznych na tych egzaminach będzie
właściwa również dla 11-latków. Programy wszystkich klas trzeba zbadać
pod tym kątem - tłumaczyła po objęciu stanowiska min. Katarzyna Hall.
Pani minister ma rację. Nie da się "przeskoczyć" naturalnego tempa
rozwoju dziecka. W drugiej połowie lat 70. eksperymentalnie wprowa-
dzono trygonometrię do klas szóstych. Okazało się to wielkim fiaskiem
i po kilku latach z tego zrezygnowano. Nie inaczej wygląda sytuacja
w szkołach humanistycznych.Dzieci w szkole podstawowej nie są w stanie
zrozumieć głębi treści zawartych w "Panu Tadeuszu", nawet jeśli poślemy
je do szkoły o rok wcześniej. Trzeba zatem programy zinfantylizować,
to jasne. Trudno jednak zrozumieć, jak ministerstwo jednocześnie
może mówić o poprawie jakości nauczania.
(...)

"Gość niedzielny" nr 37/2008 z 14 września
autor Leszek Śliwa ( l...@g...pl )
--
|\ _,,,---,,_ \___ | __ _ ___ ___| | __ \___ |
/,`.-'`' -. ;-;;,_ _ | |/ _` |/ __/ _ \ |/ / _ | |
|,4- ) )-,_..;\ ( `'-' | |_| | (_| | (_| __/ < | |_| | _
'---''(_/--' `-'\_) fL \___/ \__,_|\___\___|_|\_\ \___/ (_)

2. Data: 2008-09-26 13:37:49

Temat: Re: [prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty
Od: "J." <n...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Sieciowa wersja artykułu:
http://goscniedzielny.wiara.pl/index.php?grupa=6&cr=
0&kolej=0&art=1221287973&dzi=1207812935&katg=
Na ostatniej stronie ostatni fragment, którego nie zdążyłem przepisać
i dodatek "Zmiany w latach 2008–2011"
http://goscniedzielny.wiara.pl/index.php?grupa=6&cr=
2&kolej=0&art=1221287973&dzi=1207812935&katg=

Równia pochyła
Programy szkolne są przeładowane, bo ważnych do nauczania treści jest
z roku na rok coraz więcej. Dziś trudno sobie na przykład wyobrazić
dobrze przygotowanego do pracy absolwenta szkoły, który nie ma pojęcia
o informatyce i nie potrafi obsługiwać komputera. Bardziej potrzebna
niż dawniej jest też znajomość języków obcych. Logiczne byłoby więc
wydłużenie nauki szkolnej. Tymczasem jest ona skracana. Konsekwencją
jest coraz wcześniejsza specjalizacja. Skalę problemu najłatwiej
pokazać
na przykładzie nauki historii. Dawniej, kiedy obowiązywała ośmioletnia
szkoła podstawowa i czteroletnie liceum, uczniowie przerabiali kurs
historii od starożytności do współczesności dwukrotnie, w czteroletnich
cyklach: w klasach od piątej do ósmej na poziomie elementarnym
i w liceum na poziomie rozszerzonym.

Wprowadzenie gimnazjów zaowocowało pewnym chaosem, bo teraz uczniowie
przerabiają wszystko trzy razy, ale za to w krótszych cyklach.
A jak będzie po wdrożeniu obecnej reformy? Ministerstwo zapowiada,
że w pierwszej klasie liceum będzie tylko kończony cykl historii
przerabianej w gimnazjum. I koniec. Żadnego pogłębienia ani wracania
do wcześniejszych epok nie będzie. A od drugiej klasy zacznie się
specjalizacja i uczniowie, którzy nie wybiorą profilu humanistycznego
mogą liczyć tylko na – jeszcze bliżej nieokreślone – zajęcia
uzupełniające.
(...)
J.
--