Strona główna Grupy pl.soc.dzieci.starsze [prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty (długie) Re: [prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty

Re: [prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty

From: "J." <n...@p...com>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
Subject: Re: [prasa] Majstrowanie przy szkole - o reformie oświaty
Date: Fri, 26 Sep 2008 15:37:49 +0200

Sieciowa wersja artykułu:
http://goscniedzielny.wiara.pl/index.php?grupa=6&cr=
0&kolej=0&art=1221287973&dzi=1207812935&katg=
Na ostatniej stronie ostatni fragment, którego nie zdążyłem przepisać
i dodatek "Zmiany w latach 2008–2011"
http://goscniedzielny.wiara.pl/index.php?grupa=6&cr=
2&kolej=0&art=1221287973&dzi=1207812935&katg=

Równia pochyła
Programy szkolne są przeładowane, bo ważnych do nauczania treści jest
z roku na rok coraz więcej. Dziś trudno sobie na przykład wyobrazić
dobrze przygotowanego do pracy absolwenta szkoły, który nie ma pojęcia
o informatyce i nie potrafi obsługiwać komputera. Bardziej potrzebna
niż dawniej jest też znajomość języków obcych. Logiczne byłoby więc
wydłużenie nauki szkolnej. Tymczasem jest ona skracana. Konsekwencją
jest coraz wcześniejsza specjalizacja. Skalę problemu najłatwiej
pokazać
na przykładzie nauki historii. Dawniej, kiedy obowiązywała ośmioletnia
szkoła podstawowa i czteroletnie liceum, uczniowie przerabiali kurs
historii od starożytności do współczesności dwukrotnie, w czteroletnich
cyklach: w klasach od piątej do ósmej na poziomie elementarnym
i w liceum na poziomie rozszerzonym.

Wprowadzenie gimnazjów zaowocowało pewnym chaosem, bo teraz uczniowie
przerabiają wszystko trzy razy, ale za to w krótszych cyklach.
A jak będzie po wdrożeniu obecnej reformy? Ministerstwo zapowiada,
że w pierwszej klasie liceum będzie tylko kończony cykl historii
przerabianej w gimnazjum. I koniec. Żadnego pogłębienia ani wracania
do wcześniejszych epok nie będzie. A od drugiej klasy zacznie się
specjalizacja i uczniowie, którzy nie wybiorą profilu humanistycznego
mogą liczyć tylko na – jeszcze bliżej nieokreślone – zajęcia
uzupełniające.
(...)
J.
--