pytanie o smakolyk odpustowy

1. Data: 2002-12-10 20:22:35

Temat: pytanie o smakolyk odpustowy
Od: sylwia <m...@b...zabrze.net.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam wszystkich, nie znalazlam przepisu na marcepanowe kartofelki
,tylko zostalo wspomnienie tego smaku.Czy ktos zna przepis? Moja mama ma
smaka na takie kartofelki . pozdrawiam i czekam z niecierpliwoscia
Sylwia kofeinistka

1. Data: 2002-12-10 23:54:24

Temat: Re: pytanie o smakolyk odpustowy
Od: "Agata Solon" <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik sylwia <m...@b...zabrze.net.pl> w wiadomooci do grup
dyskusyjnych napisał:at5ic1$5vl$...@s...bnet.pl...
> [...]
> ,tylko zostalo wspomnienie tego smaku.Czy ktos zna przepis? Moja mama ma
> smaka na takie kartofelki . pozdrawiam i czekam z niecierpliwoscia

Mam nadzieje, ze o to chodzilo:

Najpierw trzeba przyrzadzic mase marcepanowa. Sa dwie szkoly, na zimno i na
goraco. Moim zdaniem kazda ma swoje "zady i walety". Ta na goraco troche
gubi smak migdalow, za to na zimno uzywa sie bialka z jajka i wiadomo,
salmonella itp. Podam Ci obie:

dla obu wersji 250g migdalow, sparzonych i obranych ze skorki. Migdaly
trzeba zetrzec.

Na zimno: do startych migdalow dodajemy 200g cukru pudru, sok z polowy
cytryny i ucierajac powoli dodajemy bialko, ostroznie by nie wyszlo za
rzadkie. Masa musi byc tak gesta by mozna bylo toczyc z niej kuleczki.

Na goraco: z 200g cukru krysztalu i 1/4 szklanki wody gotujemy syrop do
nitki, to znaczy do takiej gestosci by kropla puszczona z lyzki zostawiala
cieniutka jak wlos nitke. Do nieco przestyglego syropu wsypujemy migdaly i
ucieramy, dodajemy sok z polowy cytryny i 2-3 lyzki wodki (rumu).
Warto tez wiedziec, ze smak marcepanu bedzie intensywniejszy jezeli dodamy
do migdalow jeden gorzki migdal (w Polsce podobno ciezko kupic ale podobno
sa sklepy typu egzotyczne delikatesy dla smakoszy, moze w takim da sie
kupic? W Niemczech mozna i w supermarkecie, przy okazji wyjazdow warto sie
zaopatrzyc).
Z marcepanu toczymy kuleczki a nastepnie wrzucamy do ciemnego kakao, niech
sie oblepia na brazowo.

Jak mnie najdzie fantazja, do srodka kulek wkladam sliwke kalifornijska
moczona w sliwowicy albo rodzynki w rumie albo mase truflowa z czekolady.
Mozna kombinowac. Obtaczac mozna tez w innych rzeczach, mielonych pistacjach
albo w krokancie orzechowym, mozna po prostu oblewac roztopiona czekolada,
cienma lub biala, utarzac w kokosie i tak dalej.

Agata Solon, marcepanowa ;o)

Co z nadmiaru puree ziemniaczanego?
trochę ot, ale nie do końca- konkurs:-)
Jak zlepić elementy pierniczków?