recepty

1. Data: 2002-01-03 13:10:12

Temat: recepty
Od: "Iluzja" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dobry wieczór wszystkim. ;)

A ja mam dzis takie głupie pytanie - jak to jest z lekami na receptę? Czy
farmaceuta może je sprzedać bez recepty, czy nie? Coś kiedyś słyszałam, że
może, ale tylko jedno najmniejsze opakowanie - jak to się ma do
rzeczywistości? ;)

+---------------------------+---- l...@w...pl -+
| 'Jesteśmy hipopotamy, | * | _ * _ |
| wesołe hipopotamy...' | | | |_| /_ | |_\ |
+---------------------------+-------------|------+

2. Data: 2002-01-04 08:06:03

Temat: Re: recepty
Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy
> farmaceuta może je sprzedać bez recepty, czy nie? Coś kiedyś słyszałam, że
> może, ale tylko jedno najmniejsze opakowanie - jak to się ma do
> rzeczywistości? ;)

Wszystko zależy od tzw statusu prawnego leku nadawanego w trakcie
rejestracji. Są trzy możliwości:

1 OTC -czyli leki sprzedawane bez recepty

2 Rp "z kropką" -czyli leki które ew. farmaceuta może wydać w ilości jednego
najmniejszego opakowania bez recepty podkreślam MOŻE co nie znaczy MUSI

3 Rp -leki wydawane tylko i wyłącznie na receptę

Generalnie aptekarz może zawsze odmówić wydania leku.

--
Wojciech "IRenka" Olender
mailto:a...@p...pl

3. Data: 2002-01-04 08:28:38

Od: "piotr" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik APZW <a...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a13nrb$sga$...@n...tpi.pl...
> [...]
jednego
> najmniejszego opakowania bez recepty podkreślam MOŻE co nie znaczy MUSI

To chyba jest Twoja interpretacja..........

> Generalnie aptekarz może zawsze odmówić wydania leku.

Na podstawie jakich zapisów prawnych ?

--
Piotr
www.techfarm.prv.pl

4. Data: 2002-01-04 11:08:07

Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> To chyba jest Twoja interpretacja..........

Możliwe, ale status Rp z kropką oznacza właśnie to co napisałem. Będę się
upierał przy twierdzeniu że jest ona właściwa ;))

farmaceuta ma możliwość wydania leku w ilości jednego najmniejszego
opakowania.

Możliwość jak zapewne się zgodzisz to nie obowiązek.

Decyzja co do wydania takiego leku leży w gestii farmaceuty.

> Na podstawie jakich zapisów prawnych ?

W tej chwili na podstawie zdrowego rozsądku, a od momentu wejścia w życie
nowego prawa farmaceutycznego na podstawie właśnie tej ustawy.

O ile mnie pamięc nie myli zapisy z tej ustawy dają farmaceuce również
możliwość wydania w niektórych sytuacjach leków o statusie Rp

5. Data: 2002-01-04 13:03:42

Od: "piotr" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik APZW <a...@p...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a142hc$k38$...@n...tpi.pl...

> [...]
> opakowania.
>
> Możliwość jak zapewne się zgodzisz to nie obowiązek.

To idąc dalej przysługuje Ci tez prawo do nie wydania leku OTC (jeżeli może
to stanowić zagrożenie dla życia pacjenta)

Czyli RP z kropką to lek OTC (masz te same prawa-jeżeli bierzemy ten czynnik
pod uwagę). No to po co tak rozróżniać i artykułować ze to RP* zależy od
Twojego humoru a OTC nie; i ten i ten zależy od Twojego humoru(jego wydanie
lub nie) :))

A w praktyce ............ idziemy do innej apteki ?
I jeszcze trochę praktyki: proponuje przeczytac ulotke od Ranigastu 75 i
150. Ja wywnioskowałem ze o wiele bardziej szkodliwy jest 75 ;)

--
Piotr
www.techfarm.prv.pl

6. Data: 2002-01-04 14:38:01

Od: "APZW" <a...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> pod uwagę). No to po co tak rozróżniać i artykułować ze to RP* zależy od
> Twojego humoru a OTC nie; i ten i ten zależy od Twojego humoru(jego

Ani jedno ani drugie nie zależy od mojego humoru :))

Zależy od tego jak słusznie zauważyłeś czy wydanie danego leku może w danej
sytuacji zagrażać życiu i zdrowiu pacjenta.

Rp z kropką to dodatkowe obwarowanie że wolno mi wydać tylko najmniejsze
zarejestrowane opakowanie.
Warto też zaznaczyć, że status taki maja leki o silniejszym działaniu i
większych efektach ubocznych niż leki OTC

Nie dajmy się zwariować!

Nie wiem jak w innych zawodach lub innych aptekach, ale ja staram się przede
wszystkim dbać o zdrowie osób odwiedzających moją aptekę.

> A w praktyce ............ idziemy do innej apteki ?

A w praktuyce już nie raz zdażało mi się że pacjenci dziękowali że nie
otrzymali leku, bo zmusiło ich to do pójścia do lekarza i był to czasami
ostani dzwonek.

Jak już pisałem nie dajmy się zwariować, zdrowy rozsądek przede wszystkim ;)

> I jeszcze trochę praktyki: proponuje przeczytac ulotke od Ranigastu 75 i
> 150. Ja wywnioskowałem ze o wiele bardziej szkodliwy jest 75 ;)

To to jeszcze nic! Trzeba by przytoczyć opinię GIF z której wynika (stosując
logikę) że bynajmniej 2 tabletki 75 nie są równe jednej 150 ! i 2 tabl.75
nie zaszkodzą a jedna 150 tak :))

najlepszy cyrk jest natomiast wtedy gdy lek jednego producenta ma status Rp
a drugiego (ten sam lek pod inna nazwą) Rp*

Przykład: No-spa i Galospa

ten sam lek ta sama dawka a jeden wolno wydać, a drugi nie!

7. Data: 2002-01-04 19:50:58

Od: "stazysta" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "APZW" <a...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> a drugiego (ten sam lek pod inna nazwą) Rp*
>
> Przykład: No-spa i Galospa
>
> ten sam lek ta sama dawka a jeden wolno wydać, a drugi nie!

inny rodzaj cyrku :
preparat przechodzi z Rp na Rp*
i tak musielismy sie tlumaczyc inspektorce ze sprzedazy 1 op undofenu bez
recepty (powazna sprawa) , a za mies mial on juz staut Rp*

8. Data: 2002-01-04 20:45:33

Od: Piotr <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

APZW wrote:

> Ani jedno ani drugie nie zależy od mojego humoru :))

A jednak jak sie ladnie usmiecham to mi sie czasami udaje ;)

> Nie wiem jak w innych zawodach lub innych aptekach, ale ja staram się
> przede wszystkim dbać o zdrowie osób odwiedzających moją aptekę.

hmm... (bez pieniazkow trudno pracowac)

> To to jeszcze nic! Trzeba by przytoczyć opinię GIF z której wynika
> (stosując logikę) że bynajmniej 2 tabletki 75 nie są równe jednej 150 ! i
> 2 tabl.75 nie zaszkodzą a jedna 150 tak :))

A twierdzę tak samo poniewaz czytam ulotki :))) Jedna 75 zaszkodzi Ci tak
jak............ nie zaszkodzi Ci cale opakowanie 150 ;)

> najlepszy cyrk jest natomiast wtedy gdy lek jednego producenta ma status
> Rp a drugiego (ten sam lek pod inna nazwą) Rp*
>
> Przykład: No-spa i Galospa
>
> ten sam lek ta sama dawka a jeden wolno wydać, a drugi nie!

to juz jest problem producena ktory sie o to nie postaral

a swoja droga RP* to dobry wymysl
zarabia MZ i IL (wydanie rejestru plus proces rejestracji)
zarabia producent (patrz Ranigast 75 10 szt i cena i 150 20 szt i cena)
zarabia apteka (zdecydowana roznica w marzy)
oj....
to kto tu traci ? a.......... pacjent który placi na wszystkich powyzej
(moge sie mylic)

a moze bardziej wychowawczo sprzedac 2 tabletki R150 na noc i rano prosze
Pana do lekarza (choc reklamy mowia ze sam mozesz sobie blokowac receptor
histaminowy i jeszcze taka mala tabletka :)) )

Uwaga: Ranigast to przyklad modelowy i tylko modelowy w tej dyskusji. To
nie jest reklama (ta jest w telewizji)

Uzdrawiam
--
Piotr
www.techfarm.prv.pl

9. Data: 2002-01-04 23:41:50

Od: "stazysta" <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> A twierdzę tak samo poniewaz czytam ulotki :))) Jedna 75 zaszkodzi Ci tak
> jak............ nie zaszkodzi Ci cale opakowanie 150 ;)

?
chyba jednak twierdzisz inaczej :)))

a co do ranigastu to wg gif-u , jak dobrze pamietam to pismo ,
R75 i R150 to calkiem inne leki i nie moga byc stosowane zamiennie.

> a moze bardziej wychowawczo sprzedac 2 tabletki R150 na noc i rano prosze
> Pana do lekarza (choc reklamy mowia ze sam mozesz sobie blokowac receptor
> histaminowy i jeszcze taka mala tabletka :)) )

lekow sie nie dzieli , zreszta R150 jest na recepte no i przeciez dziala
inaczej :)))
wychowawcze to i moglo by byc, ale
prosciej i taniej( ;) ) jest kupic wiecej r75 niz isc do lekarza po recepte
na r150.
zreszta chyba nitrogliceryne mozna bylo kiedys sprzedawac na tabletki ,
teraz podjezykowe maja Rp*

10. Data: 2002-01-05 07:40:44

Od: "Czemark" <c...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

Witam !

Mam kilka uwag na temat tego co napisałeś

1) Ranigast 75 nie jest lekiem RP* tylko OTC
2) Marża apteki na Ranigast 150 jest wyższa niż na Ranigast 75.
3) Mam też wątpliwości czy producent więcej zarabia biorąc pod uwagę wysoki
koszt utrzymania leku na rynku.

Pozdrawiam

Konrad Czemarmazowicz

> a swoja droga RP* to dobry wymysl
> zarabia producent (patrz Ranigast 75 10 szt i cena i 150 20 szt i cena)
> zarabia apteka (zdecydowana roznica w marzy)

czy ktos potrafi to pretlumaczyc - prosze
Witamina C ???
grypa,przeziebienie
orzech włoski - pomocy !
Herbata zdrowa czy szkodliwa ?