renta socjalna

1. Data: 2003-05-07 07:07:22

Temat: renta socjalna
Od: j...@p...fm (jadwiga stanczyk) szukaj wiadomości tego autora

Bardzo proszę o pomoc w ustaleniu czy syn 23 lata ma prawo do renty socjalnej.Od
marca br.ma orzeczony znaczny stpień niepełnosprawności-znaczyny na 2 lata.
Zachorował na ziarniaka złośliwego obecnie jest w trakcie chemioterapii.Jest uczniem
1 klasy liceum prywatnego wieczorowego.PO szkole podstawowej ukończył zawodówkę nie
pracował został też zwolnony ze służby wojskowej. Opieka społeczna w Goleniowie
odmawia mu prawa do renty twierdząc,że nie przysługuje mu bo powinien już ukończyć
naukę lub być studentem.Czy mają rację?
Z poważaniem Teresa Iwańczyn

2. Data: 2003-05-07 15:13:02

Temat: Re: renta socjalna
Od: robercikus <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik jadwiga stanczyk napisał:
> Bardzo proszę
[..]
zdaje się, że kiedy pobierasz zasiłek rodzinny i/lub pielęgnacyjny na
dziecko niepełnosprawne, które się uczy, to renta nie przysługuje... tak
było chyba w moim przypadku... Mama pobierała coś tam, ale kiedy
ukończyłem 18 lat, mogłem wybrać, czy pobierać dalej ten zasiłek, czy
rentę... wybrałem oczywiście rentę, bo była wyższa, ale nie wiem, czy to
jeszcze obowiązuje, bo parę ładnych latek upłynęło od tamtego czasu ;-)
pozdr.
robercikus

3. Data: 2003-05-07 15:37:46

Od: "Wioletta Bogusz" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "jadwiga stanczyk" <j...@p...fm> napisał w
wiadomości news:20030507070722.D8BD72A649B@front.interia.pl...
> Bardzo proszę o pomoc w ustaleniu czy syn 23 lata ma prawo do renty
socjalnej.Od marca br.ma orzeczony znaczny >stopień
> [...]
wojskowej. Opieka społeczna w Goleniowie odmawia mu prawa do renty
>twierdząc,że nie przysługuje mu bo powinien już ukończyć naukę lub być

Znalazłam coś takiego:
"Renta socjalna przysługuje osobie pełnoletniej, całkowicie niezdolnej do
pracy
z powodu inwalidztwa powstałego przed ukończeniem 18 roku życia niezależnie
od
dochodu.
Prawo do renty socjalnej przysługuje również osobie całkowicie niezdolnej do
pracy z powodu inwalidztwa powstałego w trakcie nauki w szkole
ponadpodstawowej
lub wyższej, przed ukończeniem 25 roku życia, a także w trakcie studiów
doktoranckich lub aspirantury naukowej, niezależnie od dochodu."
Wynika z tego, że:
- inwalidztwo nie powstało przed ukończeniem 18 roku życia,
- wiek Twojego syna upoważniałby do takiego świadczenia, gdyby uczył się w
szkole ponadpodstawowej lub studiował
- inwalidztwo powstało w wieku 21 lat czyli po 18 roku życia a przed 25, i
tutaj ten warunek jest spełniony,
- nie jest spełniony tylko warunek dotyczący edukacji ( szkoła
ponadpodstawowa, studia...)
Obawiam się, że renta socjalna w świele tych przepisów niestety nie
przysługuje. Interpretacja tego jest bardzo zawiła, ale chyba niestety...
Możesz jeszcze spytać na grupie pomocy społecznej:
http://users.nethit.pl/forum/forum/salixus
nie koniecznie pisząc, że już gdzieś Ci odmówili ;-)).

Wiola

4. Data: 2003-05-08 12:18:46

Od: "Katarzyna G." <k...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
prawa do renty twierdząc,że nie przysługuje mu bo powinien już ukończyć

Zgodnie z art.27a.1 ustawy o pomocy społecznej: "Renta socjalna przysługuje
osobie pełnoletniej całkowicie niezdolnej do pracy z powodu inwalidztwa
powstałego przed ukończeniem 18 roku życia, niezależnie od dochodu (...)".
Ustawa w art. 27 ust 2 twierdzi również, że: "Prawo do renty socjalnej
przysługuje również osobie całkowicie niezdolnej do pracy z powodu
inwalidztwa powstałego w trakcie nauki w szkole ponadpodstawowej,
ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej, przed ukończeniem 25 roku życia, a
także w trakcie studiów doktoranckich lub aspirantury naukowej, niezależnie
od dochodu (...)."

Jeśli syn Pani w trakcie kiedy miał orzeczony stopień niepełnosprawności był
uczniem w szkole ponadpodstawowej lub wyższej to renta socjalna przysługuje,
gdyż miał wówczas 23 lata (ustawa definiuje wiek do 25 lat), uzyskał
całkowitą niezdolność do pracy (ustawa definiuje stopień znaczny jako
całkowitą niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji), był uczniem I
klasy liceum wieczorowego.
Liceum wieczorowe jest szkołą ponadpodstawową, a nigdzie w ustawie nie jest
określone, że szkoła ta musi trwać w systemie dziennym.
Nie wiem, czy opieka społeczna odmówiła Pani tylko słownie czy już decyzją
negatywną, gdyż w przypadku decyzji negatywnej ma Pani 14 dni na odwołanie
się do wyższej instancji.
Sugeruję napisać odwołanie (za pośrednictwem OPS-u) dołączając kserokopię
decyzji, orzeczenia i zaświadczenia szkoły, że syn jest uczniem, w podaniu
proszę wyszczególnić te załączniki i zanieść do swojego ops. Proszę nie
zapomnieć o kopii podania dla siebie oraz żądania ze strony ops-u
potwierdzenia przyjęcia odwołania (ops ze swojej strony musi odesłać Pani
odwołanie do wyższej instancji wraz z dokumentacją w terminie 7 dni od
otrzymania odwołania). Reszta należy już od urzędu odwoławczego, sprawa może
potrwać do miesiąca. W przypadku pozytywnie załatwionej sprawy, ops winien
Pani nadpłacić rentę socjalną od daty złożenia przez Panią pierwszego
wniosku (tego przed otrzymaniem decyzji).
Proszę poczekać na decyzję wyższej instancji, ponieważ w bardzo wielu
sytuacjach decyzje ops-ów są wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa i
dopiero możliwość przedstawienia swojej sytuacji przed prawnikami Kolegium
Odwoławczego sprawa nabiera "zupełnie innego wymiaru".
Życzę powodzenia

Katarzyna G.

5. Data: 2003-05-08 16:20:42

Od: "kamila kwiatkowaka" <m...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witaj Jadwigo,
poczytaj
http://www.spes.org.pl/prawa08.htm#renta

chyba 11-ta strzałka, więc jeżeli się uczył,to tak

marika

Turnus okolice Warszawy
Re: kilka pytań
Turnus w Wielkopolsce