rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa

1. Data: 2005-12-29 15:07:17

Temat: rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa
Od: "marcin" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

witam, doznalem kompresyjnego zlamania kregow: ledzwiowego i piersiowego.
Chcialbym wykonac kontrolne badanie, zeby poznac stopien uszkodzenia krazkow
miedzykregowych, stawow itp. Ktore z badan wykonac??

2. Data: 2005-12-29 16:20:55

Od: Morris <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

marcin napisał(a):
Ktore z badan wykonac??

To zależy jakie są wskazania...
Jeśli chcesz uwidocznić tkankę kostną - CT, jeśli natomiast tkanki
miękkie NMR.
Nie da sie na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ nie
napisałes żadnych szczegółów... Jakieś objawy neurologiczne?
Najlepiej skonsultować to z lekarzem, który zna Twoja historię choroby...

3. Data: 2005-12-29 16:22:48

Od: "Dr.Endriu" <n...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "marcin" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
krazkow
> miedzykregowych, stawow itp. Ktore z badan wykonac??

I czym po krótce one od siebie się różnią, czy mógł by ktoś prosto i
bezboleśnie wyjaśnic....
( Chodzi mi głównie o wyniki badań, tzn co jest lepsze dla potencjalnego
lekarza odczytującego wyniki,
i z którego badania wychodzą dokładniejsze dane np. o uszkodzeniach ciała
pacjenta.)?

Dr.Endriu

4. Data: 2005-12-29 17:31:41

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Morris" <m...@p...fm> napisał w wiadomości

> To zależy jakie są wskazania...
> Jeśli chcesz uwidocznić tkankę kostną - CT, jeśli natomiast tkanki miękkie
> NMR.

o kurcze - nie widzialam! jasno to wyraziles, tylko teraz mam watpliwosc,
dlaczego robi sie zawsze tylko tomografie zatok, a nie rezonans 0 jesli w
srodku zatok jest cos nieprawidlowego, miekkiego (poilip, torbiel), to
tomografia to pokaze?

5. Data: 2005-12-29 20:42:28

Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

marcin napisał(a):
> witam, doznalem kompresyjnego zlamania kregow: ledzwiowego i piersiowego.
> Chcialbym wykonac kontrolne badanie, zeby poznac stopien uszkodzenia krazkow
> miedzykregowych, stawow itp. Ktore z badan wykonac??

Ocena krazkow - wykonac RM - zdecydowanie czulsze, nawet TK z
mielografia (ale to badanie inwazyjne) jest slabsza,
Ocena kregow - TK

6. Data: 2005-12-29 20:47:52

Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

siliana napisał(a):
> [...]
> dlaczego robi sie zawsze tylko tomografie zatok, a nie rezonans 0 jesli w
> srodku zatok jest cos nieprawidlowego, miekkiego (poilip, torbiel), to

Morris napisal/a to w duzym uproszczeniu, przeciez np watrobe (tkanka
jak najbardziej miekka - swietnie ocenia sie w TK.
Do oceny zatok np. w przypadku zapalenia TK jest metoda z wyboru - daje
lepsze odwzorowanie anatomii w tej okolicy, a MRI w ocenie zatok czesto
pokazuje wiekszy stopien zapalenia niz jest w rzeczywistosci

7. Data: 2005-12-29 21:40:24

Od: Morris <m...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

> Morris napisal/a to w duzym uproszczeniu

Napisałem w odniesieniu do kręgosłupa, nie pytał przeciez o wątrobę ani
zatoki.... :)

8. Data: 2005-12-30 05:48:26

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "warp9" <w...@w...post.pl> napisał w wiadomości
> [...]

> lepsze odwzorowanie anatomii w tej okolicy, a MRI w ocenie zatok czesto
> pokazuje wiekszy stopien zapalenia niz jest w rzeczywistosci

a czy rezonans mozna robic w ciazy, bo zdaje sie tk nie....

9. Data: 2005-12-30 05:49:19

Od: "siliana" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Napisałem w odniesieniu do kręgosłupa, nie pytał przeciez o wątrobę ani
> zatoki.... :)

ale chyba nikt nie ma pretensji:) ja tylko jako laik probuje zrozumiec
roznice pomiedzy tymi 2 metodami - od lekarzy sie takich rzeczy nie
dowiesz:)

10. Data: 2005-12-30 06:25:30

Od: warp9 <w...@w...post.pl> szukaj wiadomości tego autora

siliana napisał(a):

> a czy rezonans mozna robic w ciazy, bo zdaje sie tk nie....

TK jesli chodzi o bezpieczenstwo - jest jak tradycyjne badanie
rentgenowskie - tu tez jest promieniowanie, ciaza jest wiec
przeciwskazaniem do jego wykonania (chyba, ze chodzi o ratowanie zycia).
Jesli chodzi o RM - uwaza sie, ze ciaza jest przeciwskazaniem wzglednym
(nie ma udowodnionego niekorzystnego wplywu, ale tez nikt nie
przeprowadzil wiarygodnych badan).

Badania - bole w lewej rece?
Niech mnie ktoś pocieszy...
etanol sulfonamidy