równanie na szczęsliweżycie

1. Data: 2008-10-06 16:34:33

Temat: równanie na szczęsliweżycie
Od: r...@p...onet.pl szukaj wiadomości tego autora

Oto najlepsze znane mi równanie na mšdre i szczęœliwe życie:

mšdre i szczęœliwe życie =

obowišzki (dharma) +

prawdomównoœć (sathya) +

wewnętrzny spokój (shanti) +

niekrzywdzenie (ahimsa) +

miłoœć do Boga i innych (prema)

Do prawdziwego szczęœcia prowadzi droga duchowa a nie materialna.

Duchowy jest cel ludzkiego życia - urzeczywistnienie Boga; chrzeœcijaństwie:
zbawienie, w buddyzmie i hinduizmie: oœwiecenie (moksza).

Osišga się go przez rozwój duchowy, na który składajš się, m.in.:
modlitwa/medytacja, sakramenty, bezinteresowana służba Bogu i bliŸnim (seva),
prawe postępowanie, wyrzeczenie, ograniczanie pragnień.

Obowišzki wyznacza Bóg - patrz Biblia (przykazanie miłoœci, dziesięć przykazań,
itd.) lub Bhagavadgita lub Koran itp. Najważniejszym obowišzkiem człowieka jest
wielbienie Boga.

Wewnętrzny spokój osišga się m.in. przez wyrzeczenie się pogoni za dobrami
materialnymi, unikanie stresu, itp.

Niekrzywdzenie obejmuje też np. wegetarianizm.

W duchowoœci przywišzuje się dużš wagę do kształtowania charakteru człowieka, a
także czystoœci zewnętrznej i wewnętrznej oraz właœciwego odżywiania
(optymalna
dieta dla człowieka nazywa się satwiczna).