schab z owocami

1. Data: 2004-02-04 00:23:43

Temat: schab z owocami
Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Z cyklu: co znalazłam w lodówce.
schab (w ilości trzy kotlety), cebula, jabłko, śliwka (nie węgierka,
tylko taka duża okrągła), kilka śliwek suszonych, pół kubka bulionu
(Knorra - to akurat znalazłam w szafce), trochę śmietany słodkiej.
Wszystko to wrzuciłam do gara w kolejności j.w., tzn. najpierw na maśle
podsmażyłam pokrojony w paski schab, a potem resztę dorzucałam po kolei.
Całość dusiłam chyba z godzinę z bulionem i pod koniec dodałam śmietanę.
Z przypraw była sól, pieprz, kminek mielony i zioła mieszane - niestety,
akurat nie miałam czosnku i majeranku, bez których zazwyczaj do schabu
nie podchodzę.
Wyszło dobre (z gotowanymi ziemniakami i sałatką z awokado i pomidora
przyprawioną oliwą i octem winnym).

Przy okazji jeszcze pochwalę się, że nauczyłam się robić pieczone
ziemniaki, które Anglicy podają tradycyjnie do niedzielnej pieczeni.
Otóż ziemniaki trzeba obrać, wrzucić do gorącej wody i gotować 10 minut.
Odlać, a potem potrząchnąć garem, żeby zrobiły się puszyste po wierzchu.
W czasie jak ziemniaki się gotują, nagrzewamy piekarnik do 240C, a w
piekarniku olej/oliwę na blaszce czy brytfannie. Jak ziemniaki są już
spulchnione, wyjmujemy tę brytfankę, stawiamy ją na gazie (żeby
olej/oliwa nie stygł/a) i dokładnie obtaczamy ziemniaki w oleju. Potem
brytfankę wkładamy z powrotem do piekarnika na godzinę. Jak nie
zapomnimy, to co jakiś czas polewamy ziemniaki gorącym olejem.
Wychodzą rzeczywiście niesamowicie chrupiące i brązowe! Następny
przystanek: Yorkshire pudding.

Hania

1. Data: 2004-02-04 01:30:14

Temat: Re: schab z owocami
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Hanna Burdon wrote:
> Wychodzą rzeczywiście niesamowicie chrupiące i brązowe! Następny
> przystanek: Yorkshire pudding.
>
> Hania

Niedawno bylam na obiedzie, gdzie podano pieczen i wlasnie Yorkshire
pudding. Jakie bylo moje zdumienie, gdy sie okazalo, ze ten "pudding" to
cos w rodzaju wypieczonego sufletu, ktory wygladal tak, jak na zdjeciu
na tej stronie:

http://tinylink.com/?tFcstQLaDd

Bylo to smaczne, ale zaskoczylo mnie swoja nie-puddingowoscia. Napisz
koniecznie, jak Ci wyjdzie i czy Ci smakowalo. A te ziemniaki to napewno
wyprobuje, bo lubie takie z brazowa skorka. A ile tego oleju w sumie uzylas?

Magdalena Bassett

1. Data: 2004-02-04 02:00:51

Temat: Re: Yorkshire pudding
Od: "Hanna Burdon" <h...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

> Niedawno bylam na obiedzie, gdzie podano pieczen i wlasnie Yorkshire
> pudding. Jakie bylo moje zdumienie, gdy sie okazalo, ze ten "pudding"
> cos w rodzaju wypieczonego sufletu,

"Pudding" to jedno z najbardziej tajemniczych angielskich słów. Samo w
sobie oznacza jakikolwiek "deser"; "Christmas pudding" to niesamowicie
bogate ciasto bożonarodzeniowe; ale już np. "black pudding" to salceson,
a Yorkshire pudding...

> ktory wygladal tak, jak na zdjeciu
> na tej stronie:
http://www.deliaonline.com/recipes/r_0000000745.asp

No właśnie, bardzo dobry przykład: Delii Smith wszystko wychodzi
idealne. W tej samej witrynie jest przepis na Y.p. krok po kroku:
http://www.deliaonline.com/cookeryschool/howto/how_0
000000026.asp

To jest akurat jeden duży, ale można też robić mniejsze. Potrzebna jest
do tego taka specjalna blaszka:
http://www.cucinadirect.com/imageLibrary/jpeg230/263
7.jpg

Idealny Yorkshire powinien być lekki, tzn. dobrze wypieczony, nie mokry
w środku; ale jednocześnie nie wysuszony. No i jeszcze do tego elegancko
wyrośnięty. Podaje się Yorkshire puddingi z sosem "gravy", który ja
robię tak: wyjmuję upieczone mięso z blaszki, w której (lub nad którą)
się piekło, blaszkę stawiam na kuchence, do znajdującego się w niej
tłuszczu od pieczenia dodaję mąkę i robię zasmażkę, a potem zalewam ją
bulionem.

Tradycyjny "Sunday lunch" (albo "Sunday roast") składa się właśnie z
pieczonego mięsa (zazwyczaj wołowina lub jagnięcina), gravy, Yorkshire
puddingu, pieczonych na chrupko ziemniaków oraz jarzyn z wody.

A jak się zrobi jeden duży Yorkshire, to można np. upieczone, pokrojone
mięso włożyć do środka i zalać gravy.

> Bylo to smaczne, ale zaskoczylo mnie swoja nie-puddingowoscia. Napisz
> koniecznie, jak Ci wyjdzie i czy Ci smakowalo.

Mnie też Y.p. smakują, choć często zdarza się, że są albo płaskie, albo
niedopieczone w środku. Sama raz je zrobiłam, ale oszukując: kupiłam
gotową mieszankę w pudełku... Wyszły ładne, dlatego - zachęcona łatwym
sukcesem - chcę teraz spróbować zrobić je sama, od podstaw. Może
skorzystam właśnie z przepisu Delii Smith.

> A te ziemniaki to napewno
> wyprobuje, bo lubie takie z brazowa skorka. A ile tego oleju w sumie
uzylas?

Hm, na oko chyba ze 100ml... Może trochę mniej... Oczywiście dużo zależy
od ilości ziemniaków, muszą być dobrze obtoczone. Acha, ja piekłam w
oliwie z oliwek, ale nie każdy lubi.

Hania

1. Data: 2004-02-04 03:40:20

Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Hanna Burdon wrote:
> http://www.deliaonline.com/cookeryschool/howto/how_0
000000026.asp

Piekne zdjecia krok-po-kroku. O ile to ulatwia zdecydowanie sie na
robienie nie znanych potraw!

> http://www.cucinadirect.com/imageLibrary/jpeg230/263
7.jpg

Mam taka! i wlasnie takie porcje wydaja sie bardziej sensowne...

> sukcesem - chcę teraz spróbować zrobić je sama, od podstaw. Może
> skorzystam właśnie z przepisu Delii Smith.

Ja tez.

> uzylas?
>
> Hm, na oko chyba ze 100ml... Może trochę mniej... Oczywiście dużo zależy
> od ilości ziemniaków, muszą być dobrze obtoczone. Acha, ja piekłam w
> oliwie z oliwek, ale nie każdy lubi.

Ja bardzo lubie, ekstra laska lub nie, smak ten bardzo mi odpowiada.

Czasami nawet angielskie jedzenie wydaje sie smaczne :))))

MB

1. Data: 2004-02-04 08:08:06

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 03 Feb 2004 17:30:14 -0800, Magdalena Bassett
<m...@o...com> wrote:

> [...]
>wyprobuje, bo lubie takie z brazowa skorka. A ile tego oleju w sumie uzylas?

ja nie Hania, ale powiem od siebie, ze Y. Pud. pokochalam sercem
szczerem od pierwszego kopa. robi sie latwo, ale trzeba
koniecznei przestrzegac pewnych instrukcji, bo inaczej wychodza
kapcie. ciasto na nie to ciasto nalesnikowe ze zwiekszona iloscia
plynu i MUSI swoje odstac po dlugim biciu.
ja robie okragle male (albo kupuje takie duze, jak na zdjeciu, co
Delia robi, ale okragle - wielkosci nieco mniejszej niz talerz
obiadowy) w formie na muffins (u nas raczej sie o tej formie mowi
ze do Yorkshire puddings!!(. podobnie jak z roast potatoes -
tluszcz do foremki, siup do BARDZO goracego piekarnika, jak
zaczyna dymic po paru minutach, to trzeba polac tego ciasta tak
do polowy wysokosci BARDZO szybki i najlepiej w drzwiach
piekarnika (mozna sie samemu upiec, ale czego sie nie robi dla
dobrych Y.P.!!), bo wlewajac musi poskwierczec. w drzwiach
piekarnika dobrze, bo to wlane nie stygnie za szybko - jak za
zimne to nie roznie tylko sa kapcie. ja niestety sie spiesze,
rece mi sie trzesa, ale zawsze jakis kapec na brzegu bedzie.
dlatego wole kupowac te wielkie.

wtedy mieso z sosem, jarzyny nakladam DO yorkshire pud. wyglada
bardzo efektownie.

od roznych straszawych ludzi slyszalam w sumie te sama historie,
ze jak byli mali i byla na nieedziele pieczen wolowa (wlasnie
tradycyjnie z Y.p.) to najpierw dzieci dostawaly po puddingu i
mogly dopiero dostac miesa, jak zjadly jak najwiecej y.p....a jak
bylo wiecej niz 1. sztuka dzieci to robili "zawody" , kto zje
wiecej...cudzyslow dlatego, ze nie chodfzilo o zadne zawody a o
to, zeby dziecko nie zezarlo calej pieczeni!!

trys, co uwaza, ze Y.p. jest ropwniez bardzo smaczny na slodko, z
golden syrup - w koncu to tylko pieczony nalesnik ;)
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-02-04 08:10:21

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

>Czasami nawet angielskie jedzenie wydaje sie smaczne :))))
>
>MB

bo jest, tylko malo kto teraz wie, co i jak robic :( z wielka
lezka w oku wspominam Babcie mojego meza....jej gooseberry fool
to byl aboslutny poemat, ale nie mowmy o agrescie w zimie ;)

trys, co ma w ogrodzie kwitnace kwiatki juz
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-02-04 13:30:18

Temat: Odp: schab z owocami
Od: "Basiek" <bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> szukaj wiadomości tego autora

> trys, co uwaza, ze Y.p. jest ropwniez bardzo smaczny na slodko, z
> golden syrup - w koncu to tylko pieczony nalesnik ;)
> K.T. - starannie opakowana

A robisz z tego samego przepisu, ktory jest na tej stronie
http://www.deliaonline.com/cookeryschool/howto/how_0
000000026.asp ,
czy masz jakis swoj wypobowany?
Prosze, podaj go.
Chetnie wyprobuje ten pudding.
Dzieki.
Pozdrawiam.
Basiek.

1. Data: 2004-02-04 13:45:05

Temat: Re: Odp: schab z owocami
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Wed, 4 Feb 2004 14:30:18 +0100, "Basiek"
<bkolodziej_nospam@eastwest_nospam_.pl> wrote:

>A robisz z tego samego przepisu, ktory jest na tej stronie
> [...]

w sumie chyba na to wychodzi - roznice mieedzy przepisami na Y.
pud. sa bardzo male, i tak jak mowie - ja pieke w malych
foremkach. raz zidiocialam zupelnie i usilowalam piec jeden dzuy
w grubym szklanym naczyniu - rozbuzowane naczynie w kontakcie z
zimnym ciastem peklo :(

i tak jak Delia Smith pisze - wszystko musi byc bardzo gorace,
inaczej cholernik klapnie

na stronie z Yorshire pudding'iem jest na dole link do Toad in
the Hole (Ropucha w dolku....) - bardzo tradycyjne danie, oparte
na Y. pud. ja robie rozne wersje. w sumie chodzi o to, ze na tej
blasze, na ktorej bedzie sie piekl Y. pud. sa juz rozne rzeczy i
zapiekaja sie one w ciescie. jak ciasto sie piecze, to zaczyna
troche odstawac od tych roznych rzeczy i wyglada jak, no wlasnie
ropucha w dolku ;))))

te rzeczy w srodku tez musza byc rzucone na blache przed wlaniem
ciasta. tradycyjnie sa to kielbaski surowe - male takie, najpierw
troche sie obsmaza w tym rozgrzanym tluszczu. ja dodaje jeszcze:
pieczarki, cebule w grube plastry, kulki z nadzienia jak do
kurczaka bez watrobki, polowki pomidora.
a wedlug mnie, najsmaczniejsza wersja to ta, ktora ma dolozne
kawalki sera, najleoiej oczywiscie cheddara, bo sie swietnie
piecze/smazy/gotuje. przepis podwedzilam z ksiazki
jednego...rabina, bardzo madry i zabawny przy tym facet, nazywa
sie Lionel Blue i bardzo lubi gotowac. opisywal, jak wpadli do
niego niezapowiedziani goscie, jako dodatek do zapowiedzianych
gosci. tamtym robil te ropuche (bez wieprzowych kielbasek), a
okazalo sie ze ci nowi goscie sa bezmiesni, wyszperal kawalki
sera, jak on to ladnie nazwal "mouse trap cheese", czyli taki z
tylu lodowki bardziej i zrobil ekspoeryment. i bardzo mu za to
dziekuje, bo uwielbiam chrupiacy upieczony ser.

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-02-04 13:55:44

Temat: Odp: Odp: schab z owocami