sepsa i posocznica w kwesti formalnej

1. Data: 2007-01-20 17:31:24

Temat: sepsa i posocznica w kwesti formalnej
Od: "...::QRT::..." <k...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam

mam pytanie do fachowców. Jako iż ostatnimi czasy dużo sie w prasie pisze
na temat sepsy mam pytanie w kwesti formalnej jako iż specjalista nie
jestem.

Czesto w prasie sepsa jest utożsamiana z posocznica, natomiast z mojej
(aczkolwiek niewielkiej) wiedzy wynika iż Sepsa jest "specyficzną" reakcja
układu immunologicznego na zakażenie, natomiast posocznica jest poprostu
zakażeniem ogólnoustrojowym, przy czym sepsa może wystepowac z posocznica
pospołu ale wcale nie musi.

Jak to jest ?

pozdrawiam
krzysztof

2. Data: 2007-01-20 18:38:42

Temat: Re: sepsa i posocznica w kwesti formalnej
Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> zakażeniem ogólnoustrojowym, przy czym sepsa może wystepowac z posocznica

To nie tak. Posocznica i sepsa, to pojęcia tożsame, przy czym "sepsa" to
taki trochę kolokwializm, kalka językowa z łacińckiego "sepsis".

Posocznica to uogólniona reakcja zapalna organizmu na zakażenie (zarówno
na obecność drobnoustrojów, jak i produkowanych przez nie toksyn). Może
się wiązać z obecnością bakterii we krwi, ale nie jest to konieczne.
Reakcja ta wcale nie ogranicza się tylko do układu immunologicznego. Do
rozpoznania posocznicy muszą być spełnione określone kryteria. Jeśli
objawom takim, jak w posocznicy nie towarzyszy infekcja, wtedy mówimy o
SIRS (Systemic Inflamatory Response Syndrome - zespół uogólnionej
reakcji zapalnej). Taka sytuacja może towarzyszyć np. ostremu zapaleniu
trzustki.

Poza tym mamy jeszcze pojęcia "ciężkiej posocznicy" i "wstrząsu
septycznego". Oba są kolejnymi dwoma stopniami rozwoju posocznicy. W
ciężkiej posocznicy spełnione są kryteria rozpoznania posocznicy plus
dodatkowo hipotonia. We wstrząsie septycznym dodatkowo hipotonia
utrzymuje się pomimo przetaczania płynów. Śmiertelność w tym ostatnim
stanie jest bardzo wysoka (podaje się 70-90%).

Gdzieś w tle tych wszystkich stanów jest jeszcze MODS (Multiple-Organ
Disfunction Syndrome - zespół dysfunkcji wielonarządowej). Towarzyszy on
wstrząsowi septycznemu, ale występuje też w innych postaciach wstrząsu.

Pozdrawiam
Piotr

3. Data: 2007-01-21 12:30:49

Od: "regen" <r...@-...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Piotr" <e...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> Disfunction Syndrome - zespół dysfunkcji wielonarządowej). Towarzyszy on
> wstrząsowi septycznemu, ale występuje też w innych postaciach wstrząsu.

Generalnie mi się podoba :)

Pozdrawiam
regen

4. Data: 2007-01-21 13:39:14

Od: Piotr <e...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Generalnie mi się podoba :)
>
> Pozdrawiam
> regen

Mi też ;)

Pozdrawiam
Piotr

obfite krwawienie z drog rodnych...
Fenyloketonuria - pierwszy wynik
piersi
Czy lizanie odbytu podczas seksu oralnego....
Poród a prawa pacjenta