sernik na zimno - Help from Paryz !

1. Data: 2001-04-26 17:26:14

Temat: Re: sernik na zimno - Help from Paryz !
Od: <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

> Jeszcze tego nie widac ;-)
> To nie musi byc deser, moze byc cos innego, np. jakas salatka.
> Ale gdyby skoncentrowac sie na deserach, to z Francja kojarzy
> mi sie tarta. Czy tak wlasnie jest, czy jest ona tam popularna?
>
> Pozdrawiam
> Lilla
>
> Jeszcze tego nie widac ;-)
> To nie musi byc deser, moze byc cos innego, np. jakas salatka.
> Ale gdyby skoncentrowac sie na deserach, to z Francja kojarzy
> mi sie tarta. Czy tak wlasnie jest, czy jest ona tam popularna?

> [...]

Przestudiowalam pytanie i pozniejsza dyskusje jak rowniez fachowa literature na
ten temat.
Z tartami to jest tak : moga byc slodkie albo slone, moga byc przystawka,
glownym daniem lub deserem. W deserach moga byc zapiekane (np. tarta cytrynowa)
lub nie (np. tarta z truskawkami). W kuchni francuskiej wszystko jest tarta co
sklada sie ze spodu z podniesionymi brzegami (ciasto francuskie lub kruche:
slodkie lub slone)i z wierzchu. Slynna quiche jest régionalnym (alzacko-
lotarynskim) wariantem tarty slonej.
Jezeli tarta jest zapiekana z dodatkowym przykryciem z ciasta, zmienia ona
nazwe na "tourte" (wumawic : "turt"). Jezeli brzegi ciasta sa nie podniesione
lecz plaskie, Francuz nazwie taka potrawe pizza... nawet jezeli nie ma w nim
sladu sosu pomidorowego.
A oto przepis na slona tarte, ktora wyprobowalam wielokrotnie : jedyna wada
jest fakt, ze trzeba do tej potrawy posiekac sporo cebuli :

Skladniki (danie podstawowe dla 4-6 osob):
800 g cebuli
200 g szynki gotowanej lub surowej wedzonej
4 jajka
1/4 l gestej smietany
peczek pietruszki i szczypiorku (wlasciwie : ciboulette, zwana chyba "dzikim
czosnkiem
sol, pieprz, galka muszkatolowa
paczka (400 g) kruchego ciasta) gotowego (lub zrobic samemu : 250 g maki, 125 g
margaryny, sol, troche wody : wzystko zasiekac, szybko wyrobic i schlodzic w
lodowce przez 30 min.

Wykonanie :
Posiekac cebule i szynke. Cebule lekko przesmazyc (nie zlocic). Wymieszac
przemazona cebule z szynka, jajkami rosmaconymi ze smietana, dodac sol, pieprz,
galke i posiekana zielenine.
Ciasto rozwalkowac i wylepic nim forme z podniesionymi brzegami. Wlac
przygotowana mase i piec 25-30 min. w srednio goracym piekarniku.
Osobiscie podaje ta tarte z salatka z pomidorow.

Ewa

1. Data: 2001-04-27 05:20:55

Od: "Lilla" <l...@f...krasnik.pl> szukaj wiadomości tego autora

napisała:

> Przestudiowalam pytanie i pozniejsza dyskusje jak rowniez fachowa
> literature na ten temat.
> Z tartami to jest tak : moga byc slodkie albo slone, moga byc przystawka,
> glownym daniem lub deserem.

Dzieki za obszerne informacje na temat rodzajow tart - naprawde ambitnie
podeszlas do tego tematu:) oraz za przepis na tarte slona.
Nie znalam dotad takiej wersji tarty, a z opisu wyglada na cos naprawde
pysznego i konkretnego :)

Pozdrawiam
Lilla

grzyby mun
Re: Pytanie-Pekniety wrzód?
Co powiecie o kielkach?
Gospodyni Litewska
Trojkolorowy pasztet z warzyw - dosc dlugie, ale smaczne