tzw.obdukcja

1. Data: 2003-05-10 15:44:37

Temat: tzw.obdukcja
Od: "Rumburak" <r...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Czy ktoś może mi wyjaśnić jakie przepisy regulują wydawanie zaświadczeń o
pobiciu.
Pracuje w POZecie i mam problem z pacjentami ktorych przysyla policja "po
obdukcję".
1.Czy mam prawo odmówić i odesłać pacjenta do lekarza sądowego? Pracuję w
niepublicznym zakladzie i w umowa z KCh nie zobowiązuje mnie do wystawiania
zaświadczeń do sądu .
2.Czy mam prawo wystawić zaświadczenie lekarskie o stwierdzonych obrażeniach
ciała i pobrać opłatę za usługę? Czy takie zaświadczenie jest coś warte
przed sądem.
PS Parę razy dalem się naciągnąć i musialem w sądzie spędzić cały dzień (bez
sensu).Widziałem już karty informacyjne z pogotowia z dopiskiem-"powyższy
dokument nie może stanowić dowodu sądowego" - myślę że nie tylko ja mam ten
problem...
rumburak

2. Data: 2003-05-10 19:52:12

Temat: Re: tzw.obdukcja
Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Rumburak" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> sensu).Widziałem już karty informacyjne z pogotowia z dopiskiem-"powyższy
> dokument nie może stanowić dowodu sądowego" - myślę że nie tylko ja mam

Masz obowiazek wykonac obdukcje i pobrac oplate. W zaleznosci kto obdukcje
potrzebuje - jesli pacjent to on placi, jesli policja to ona. Twoje
zaswiadczenie jest wazne przed sadem, stanowi dowod. I dlatego mozesz byc
wzywany jako swiadek na rozprawy. Masz obywatelski obowiazek na nie sie
stawiac. Oczywiscie najpierw popros o pisemne zlecenie, jezeli chce tego
policja lub prokuratura, jesli pacjent, to najlepiej niech tez potwierdzi
podpisem zgode na obdukcje..
Lekarz sadowy - biegly moze zbadac tylko na zyczenie policji lub
prokuratora - i oczywiscie w/w instytucje maja za to zaplacic.

casus
biegly sadowy

3. Data: 2003-05-11 20:17:56

Od: "Rumburak" <r...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Masz obowiazek wykonac obdukcje i pobrac oplate

Bardzo dziękuję za odpowiedź ale wlaśnie chciałbym wiedzieć skąd ten
obowiązek wynika.Prowadzę prywatną praktykę. Mój glówny klient-Kasa Chorych
nie wymaga ode mnie takich zaświadczeń. Niedawno Trybunał Konst. uznał że
lekarze nie są funkcjonariuszami państwowymi. Dlaczego miałbym świadczyć
usługi w moim gabinecie , których nie mam ochoty wykonywać? Na myśl nasuwa
się analogia z pobieraniem krwi dla potrzeb policji. W Gazecie Lekarskiej
było wyjaśnienie: w niepublicznej placówce- mogę ale nie muszę pobierać krwi
(oczywiście kasuję za usługę) , w publicznej lekarz ma obowiązek pobrać krew
(piszę tylko zasadach prawnych, kwestię etyczną -wykonywanie zabiegu wbrew
woli pacjenta pomijam).
Będę wdzięczny za podanie podstawy prawnej obowiązku wykonania obdukcji..
R.
PS.Swoją drogą wydaje mi sie skandalem, że policja nie przyjmuje zgloszenia
pobicia, tylko wysyła pacjenta po zaświadczenie.Chodzi oczywiście o kasę:
niech płaci pobity a nie policja.

4. Data: 2003-05-11 21:11:42

Od: "casus" <c...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
zgloszenia
> pobicia, tylko wysyła pacjenta po zaświadczenie.Chodzi oczywiście o kasę:

Kasa Chorych nie ma z tym nic wspolnego. I dlatego nie musi ( nie moze )
niczego wymagac.
Mozesz zawsze odmowic wykonania czegokolwiek w gabinecie prywatnym, jezeli
nie ma zagrozenia zycia i powaznego zagrozenia zdrowia pacjenta. Z reguly
obdukcje wykonuja pogotowia. Nie mam w domu podstawy prawnej obowiazku
wykonania obdukcji. Musisz tylko pamietac, ze w przypadku odmowy sad moze
Cie wezwac w celu zlozenia wyjasnien, oraz nie daj Boze oskarzyc za nie
udzielenie pomocy organom scigania. Ale to juz wyzsza szkola jazdy
prawniczej, wiec nie ma w co wnikac.
Co do dzialan policji - masz racje, ale czynia to zgodnie z prawem. Aby moc
scigac za pobicie musza miec obdukcje lekarska. Wolno im wyslac pacjenta po
taka, bez nadania biegu sprawie.
casus

co mi jest?
brak miesiaczki
sklad powietrza podawanego topielcowi...
OGROMNA PROSBA
Woreczek żółciowy raz jeszcze