usg piersi

1. Data: 2001-04-03 18:12:33

Temat: usg piersi
Od: "K." <k...@s...getin.pl> szukaj wiadomości tego autora

Moja mama wyczula cos niepokojacego w strukturze piersi.Ktos znajomy zalecil
jej zrobienie USG,bo ponoc i tak zawsze po mammografii wysylaja na USG,jesli
jest podejrzenie.Lekarz bardzo sie zdziwil(a byla prywatnie)-czy ominiecie
mammografii bylo dobrym pomyslem? Czy tylko o wieksza kase chodzi lekarzom?
Czy jednak powinna zrobic mammografie? Ktore badanie jest wiarygodniejsze?

2. Data: 2001-04-03 21:35:04

Temat: Odp: usg piersi
Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

sa to badania komplementarne czyli uzupełniające się. Uważam że lekarz
dobrze zalecił żeby najpierw zrobić usg jeżeli jest wyczuwalny guzek w persi
gdyż mozna podczas badania dokladnie okreslic jaka struitura sutka jest tym
wyczuwalnym guzkiem i czy jest to zmiana ogniskowa cy nie. Jeżeli usg będzie
w porządku to i tak powinno się zrobic mammografie. Dlaczego takie
postepowanie. Dlatego że istnieją rzeczy ktore widac w usg a nie widac w
mammografii i odwrotnie. Ja dzisiaj mialem wlasnie pacjentke po mammografii
ktora byla prawidlowa tylko pod pachabyly powiekszone wezly chlonne
pacjentak miala lat 56. A w usg znalazlem jej guz ktory niestety wyglada na
zmiane zlosliwa. Miala od razu wykonana biopsje wiec za kilka dni wszystko
bedzie jasne.

Pozdrawiam
Doctore

Doctore
"Szkoda śliny żeby rozmawiać bezproduktywnie"-
prof dr.hab. med. Kazimierz Ostrowski

Użytkownik K. <k...@s...getin.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9ad3jd$mj6$...@n...tpi.pl...

3. Data: 2001-04-07 17:32:54

Temat: Re: usg piersi
Od: "H" <n...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Moja mama wyczula cos niepokojacego w strukturze piersi.Ktos znajomy
zalecil
> jej zrobienie USG,bo ponoc i tak zawsze po mammografii wysylaja na USG

Nie odpowiem Ci na Twoje pytania, bo zbytnio sie na tym nie znam. Mam prawie
32 lata a kolezanka w kolko mi opowiada o swoich badaniach. No i sama
postanowilam zrobic mammografie. Poszlam do przychodni i chcialam zrobic to
bez zadnego skierowania odplatnie. Nie chciano mi zrobic. Powiedziano, zebym
przyniosla skierowanie, bo nawet odplatnie nie robia w moim wieku. Albo
zebym poszla najpierw na USG. Trzeba miec 37-38 lat. Nie mam pojecia skad ta
granica wieku.
No i poszlam na to USG. Pytalam robiaca USG, kiedy moge zrobic pierwsza
mammografie - powiedziala, ze za 5 lat, no a USG moge sobie robic co roku.
Skad sie bierze ten wiek? Czy wczesniej mammografia nie jest w stanie nic
wykryc? Czy mammografia ma jakis negatywny wplyw na zdrowie, ze nie chca jej
robic?
Pozdrawiam Hania

4. Data: 2001-04-07 22:21:03

Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Mammografię robić się powinno wtedy kiedy sutki już nie mają przewagi tkanki
gruczołowej tylko tkankę tłuszczową dzieje się to z wiekiem dlatego tu jest
ten wiek. Tkanka gruczołowa sutka nie jest do oceny w badaniu
mammograficznym gdyż na nim wychodzi tylko biała plama. Dlatego niektórzy
uważaja że lepeij zrobic badanie usg a potem mammografie. W kazdym razie te
badaia sa komplmentarne

Użytkownik H <n...@k...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:9aniqt$9uo$...@n...tpi.pl...

5. Data: 2001-04-07 23:33:25

Od: Kaja <f...@f...pl> szukaj wiadomości tego autora

H napisał(a):

> Skad sie bierze ten wiek?

To może dlatego, ze troszeczkę bliżej grobu sie już jest.

> Czy wczesniej mammografia nie jest w stanie nic
> wykryc?

Po mammpgrafii i tak by Cię wysłali na USG, więc oszczędź sobie tego upokorzenia
i bólu, bo przy tym badaniu można "zdechnąć"...i obawiam się, że dopiero od
tego badania można dostać raka...Brodawki miażdży takie żelazne " kowadło", a Ty
stoisz i upaść nie możesz...wyjesz z bólu i musisz wytrwać...Cztery razy!!!
Tak sobie myślę, że mnie może to badanie wykonywała jakaś zboczona, sadystka.
Już nigdy więcej takich badań...Kiedyś aparatów mammograficznych na świecie nie
było i kobiety jakoś tych rakow nie podłapywały...Dopiero teraz się je
szantażuje, że może dostać raka i trzeba się badać...jak króliki doświadczalne.

> Czy mammografia ma jakis negatywny wplyw na zdrowie, ze nie chca jej
> robic?

Ma... można dopiero po niej dostać raka...i dopiero po tym badaniu, chociaż
wykaże, że wszystko w porządku--trzeba zacząć się bać...Nie wiem po co ja tak
się pchałam pod ten mammograf...żeby chociaż ta kobieta wykonyjąca badanie-
sadystka- powiedziała, że sprawi mi straszny ból....

Pozdrawiam, Kaja
f...@f...pl
"Ćwiczenie czyni mistrzem; wprawa prowadzi
do doskonałości"

6. Data: 2001-04-08 17:39:03

Od: <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> uważaja że lepeij zrobic badanie usg a potem mammografie.  W kazdym razie te

Nie bedzie chyba niepotrzebna i zbytnia natretnoscia powiedziec, ze jak juz
jest zmiana wyczuwalna dlonia (palcami) badajacego to badanie winno polegac na
wykonaniu USG i w razie potrzeby FNB.

Natomiast jako metoda podstawowa wcale USG nie jest najlepsze. O wiele tansze i
rownie skuteczne jest zwyczajne badanie wprawna reka, czy to przez sama kobiete
czy poprzez swego lekarza rodzinnego.

Literatura na zadanie.

Pozdrawiam

dradam

7. Data: 2001-04-08 23:02:39

Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tu niestety nie mogę sie do końca zgodzić z Tobą Adamie. Masz racje że jako
podstawowe badanie powinno byc badanie plapacyjne piersi ale jeżeli nic się
nie wyczuje to nie zwalnia to od wykonania pozostałych dwóch badań.
Dlaczego?. Dlatego że istnieją zmiany niewyczuwalne w badaniu palpacyjnym a
złosliwe. Nie sztuka jest rozpoznać 1cm raka sutka. Sztuka jest rozpoznać
raka 5mm a najlepiej aby był to rak in situ. Oczywiście w takich
przypadkach rokowanie jest dużo pomyslniejsze i co najwazniejsze nie trzeba
usuwac calego sutka tylko wybrany kwadrant. W przypadku oczywiscie wykrycia
podejrzanej zmiany ogniskowej konieczne jest wykonanie BACC czyli biopsji
cienkoigłowej.

Użytkownik <x...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:6...@n...onet.pl...

8. Data: 2001-04-09 00:10:35

Od: <x...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Doctore napisal :

> [...]
> podejrzanej zmiany ogniskowej konieczne jest wykonanie BACC czyli biopsji

W odpowiedzi na moj posting :

> juz
> polegac na

> tansze i
> kobiete

Szanowny Doctore ;

Z najglebszym szacunkiem musze Ciebie skierowac do pierwotnego postingu kobiety
piszacej tak :"Moja mama wyczula cos niepokojacego w strukturze piersi." .

W tej sytuacji USG (zmiana zlosliwa-niezlosliwa) polaczona w razie potrzeby z
FNB jest logicznym, standartowym postepowaniem.

Bo mammo jest wylacznie testem screeningowym, jak wiesz, zapewne.

Co do drugiego fragmentu Twojej wypowiedzi , dotyczacego wartosci sreeningowej
badania mammograficznego. Z tym jest nieco problemu. Doniesienia z badan nad
populacjami , wykonane w szeregu krajach, nie wskazuja na to, ze zmniejsza sie
smiertelnosc (morbidity and mortality) z powodu nowotworow. Bo choc nowotworow
wykrywa sie wiecej z uzyciem mammo , to wcale to nie wplywa na liczbe zgonow,
przynajmniej w odniesieniu do ogolnej, przecietnej populacji. Stad zaczyna sie
kwestionowac wartosc mammografii, co oczywiscie powoduje niepokoj kobiet ( i
reprezentujacych je organizacji).

Na zadanie literatura.

Ze swej strony chcialbym podkreslic, ze wyjatkowo paskudna sytuacja w
tymzakresie ( nowotworow sutka) w Polsce wynika ze zsumowania dzialania dwoch
mechanizmow :

-poznego wykrywania

-odwlekania (lub nawet niepodejmowania) wlasciwej i szybkiej terapii.

No ale to juz inny temat. Pozdrawiam

dradam

9. Data: 2001-04-09 05:31:13

Od: "doctore" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

No tak jeżeli chodzi o przypadek który wywołał dyskusje to masz racje i tu
oczywiście się zgadzam ale twój list zrozumiałem szerzej i dlatego taka była
moja odpowiedź bo chodziło mi o powiedzenie miej więcej jak powinno się
postepować. Co do wartości samej mammografii oczywiście masz racje takie
dane jak przytaczasz rzeczywisice sa i jest prowadzona szeroka dyskusja nad
tą techniką oceny piersi .
Moje niezrzumienie wynikało z tego że w pierwszym swoim poscie przytaczasz
moj post ktory jest odpowiedzia na post osoby o nicku H. Za zaszle
nieporozumienie sorki
Co do badania palpacyjnego zarowno jako samokontrola jak i wykonywanego
przez lekarza rodzinnego lub ginekologa to jest to badanko pierwsze i
podstawowe w profilaktyce raka piersi. Jednakże jeżeli wykonuje je kobieta
to musi się tego nauczyć żeby było ono rzetelne.

10. Data: 2001-04-09 13:36:20

Temat: Re: Odp: usg piersi
Od: Cien <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article 9aqqor$r6m$...@n...onet.pl, doctore at m...@p...onet.pl wrote
on 4/8/01 6:02 PM:

> Nie sztuka jest rozpoznac´ 1cm raka sutka. Sztuka jest rozpoznac´
> raka 5mm a najlepiej aby by? to rak in situ. Oczywis´cie w takich
> przypadkach rokowanie jest duz™o pomyslniejsze i co najwazniejsze nie trzeba
> usuwac calego sutka tylko wybrany kwadrant.

Rozpoznanie zalezy bardziej od struktury nowotworu niz od jego wielkosci.
I jeszcze drobna uwaga rak in situ w nowotworach piersi to rowniez pojecie
strukturalne i absolutnie nie zalezy od wielkosci. Widzialem nowotwory
zlosliwe wielkosci kilku milimetrow i pieciocentymetrowe in situ.
jesli zas chodzi o interwencje chirurgiczna, to zakres operacji zalezy
oczywiscie od charakteru nowotworu, ale z opracowan statystycznych wynika,
ze nie ma zadnych roznic w nawrotach choroby i smiertelnosci pomiedzy
klinikami, w ktorych istnieje tendencja do usuwania calej piersi, a tymi
gdzie usuwane sa jedynie mniejsze lub wieksze fragmenty plus gruczoly
limfatyczne.

Cien

Zespół Nagera,Syndrom Caylera
skomplikowane operacje