zagadka logiczna- moze ktos to juz zna???????/

1. Data: 2004-03-26 10:13:07

Temat: zagadka logiczna- moze ktos to juz zna???????/
Od: "kozirro" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeśli można to chciałbym się podzielić pewnym problemem. otóż znalazłem
zagadkę, która spędza mi ostatnio sen z powiek.

Wiąże sie ona zarówno z logiką jak i z psychologią (podobno psychofizjologią
widzenia)

oto i ona:
mam 16 punktów ułożonych na płaszczyźnie w 4 kolumnach i 4 wierszach tak, że
odleglosci miedzy nimi sa równe a katy odpowiednio 90stopni (45 dla
przekątnych).
* * * *
* * * *
* * * *
* * * *
Mam przeprowadzic przez nie łamaną 4odcinkową (tak by łamana zawierała
wszystkie punkty).

wskazówki:
1) nie da sie tego zrobic na płaszczyźnie (wiec te powyższe punkty to tylko
rzut na płaszczyzne tych punktów w przestrzeni)
2) rzut owej łamanej na płaszczyzne nie jest łamaną tylko np odcinkami
przecinajacymi sie.

co drodzy grupowidze na to???
pozdrawiam
KK

1. Data: 2004-03-26 11:40:59

Temat: Re: zagadka logiczna- moze ktos to juz zna???????/
Od: "MT" <a...@a...aa> szukaj wiadomości tego autora

Zdaje sie, ze pomyliles zagadki albo polecenia.
Tego zadania nie da sie rozwiazac. Kiedys juz to robilem tyle, ze chodzilo o
9 punktow a nie o 16.
Przy 9 punktach zadanie jest banalnie proste -powiem tylko, ze trzeba wyjsc
poza schemat :-)

-MT-

..::trocu(AT)poczta.neostrada.pl::..

1. Data: 2004-03-26 11:53:37

Od: "MT" <a...@a...aa> szukaj wiadomości tego autora

A niech tam, podam Ci rozwiazanie. Poruszaj sie zgodnie z kolejnoscia -od
najmniejszej cyfry do najwiekszej.

(4*) <-----------linie dociagasz az do czwartego, nieistniejacego punktu
3* * *
2* * *
1* * *

Nastepnie

(4*)
* 5* *
* * 6*
* * * (7*) <------------i znowu tylko tym razem przeciagasz do 7,
nieistniejacego punktu

Dalej

* * *
* * *
10* 9* 8* (7*)

I ostatnia

* *12*
*11* *
10* * *

A wszystko to bez odrywania dlugopisu od papieru :-)

1. Data: 2004-03-26 12:03:31

Od: "bogdan" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> I ostatnia
>
>    *    *12*
>    *11*    *
> 10*    *    *
>
> A wszystko to bez odrywania dlugopisu od papieru :-)

hmm, punktów do przejscia jest 16, a nie 12, takze to bledne rozwiązanie
(chyba, ze nie zrozumialem czegos)

ciekawe czy mozna 'wyjsc' poza geometrię euklidesową ?

pzdr
bogdan

1. Data: 2004-03-26 12:22:10

Od: "kozirro" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

no wlasnie caly problem w tym, ze nie mozna wyjsc poza geometrie
eukliedesową

podobno to zadanie pojawia sie czasami na asp lub studiach psychologii przy
psychologii widzenia

podobno istnieje rozwiazanie.........
jakies pomysły??

pozdr

1. Data: 2004-03-26 12:56:23

Od: "bogdan" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> podobno istnieje rozwiazanie.........
> jakies pomysły??

Moim zdaniem:

1) musi być jak najwięcej 'przecięć'
2) wziąć kawalek drutu, ktory latwo sie gnie, podzielic na cztery odcinki -
zgiąć w ciekawy sposób i obejrzeć go z kazdej strony patrząc, czy mozna gdzies
umiescic 'na nim' 16 punktow :)
(ale trzeba uwazac, bo moze tu byc jakis 'myk' z perspektywą (czy jak to zwac))
i moze byc potrzebny baaaardzo dlugi drut :)

Np. giac drut na ksztalt gwiazdy piecioramiennej (bez piatego odcinka, bo go
nie mamy) i wtedy profilowac w przestrzeni.

pzdr
bogdan

1. Data: 2004-03-26 13:18:11

Od: "PsychoOne" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> 1) nie da sie tego zrobic na płaszczyźnie (wiec te powyższe punkty to
tylko
> rzut na płaszczyzne tych punktów w przestrzeni)

Moge sie mylic, ale wydaje mi sie, ze jesli jakies punkty leza w przestrzeni
trojwymiarowej na jednej prostej, to po zrzutowaniu ich na 2D nadal leza na
jednej prostej. Moga sie zmienic proporcje odleglosci miedzy nimi, ale nadaj
beda lezec one na jednej linii. Dlatego jesli nie da sie znalezc rozwiazania
na plaszczyznie, to chyba nie ma po co komplikowac zadania i szukac ich w
przestrzeni.

Pozdrawiam,
PsychoOne

1. Data: 2004-03-26 13:31:48

Od: "kozirro" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

z matematycznego punktu widzenia tak właśnie wygląda owa sprawa

ale dlatego ten przykład jest na psychologii, gdyż istnieje jakieś inne
wyjście. Coś związane z psychfizjologią widzenia

i ja włąśnie szukam tego rozw

pozdr.

1. Data: 2004-03-26 14:47:50

Od: "MT" <a...@a...aa> szukaj wiadomości tego autora

Raczej to drugie, bo nikt nic nie mowil o 12 punktach.

1. Data: 2004-03-26 15:59:52

Od: "shadowofdarknes" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "kozirro" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> oto i ona:
> mam 16 punktów ułożonych na płaszczyźnie(..)

> 1) nie da sie tego zrobic na płaszczyźnie (...)

czegoś nie czaje ....

jeśli te punkty są na płaszczyźnie (narysuje je sobie na kartce) to 1
podpunkt wyklucza możliwość wykonania tego zadania...

// pewnie niezła głupotę walnąłem :/, ale nie rozumiem....

OBOJNACTWO - ignorancja rani!
trauma - von Braun! do tablicy proszony
NTG - alkohol
ŚmierćIII