złooooo

1. Data: 2008-09-04 07:41:45

Temat: złooooo
Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

http://zdrowie.onet.pl/1504812,2041,,,,zlo_uwodzi_w_
siedmiu_krokach,psychologia.html

"Philip Zimbardo
Chociaż mówi się, że niezbadane i kręte są ścieżki zła, odkryłem jego
zaskakująco prostą formułę. Wystarczy siedem kroków, by najzwyklejsi
spośród nas -- a nawet ci dobrzy -- zaczęli czynić zło. To niewiarygodne,
jak niewiele wysiłku ta podróż wymaga, jak naturalne wydaje się
staczanie, jak ten sam scenariusz bywa w kółko odgrywany dla nowych i
starych widzów, którzy nawet nie zdają sobie sprawy, że słono zapłacili
za bilet"

--
http://bialo.czerwona.patrz.pl/

2. Data: 2008-09-04 10:56:34

Temat: Re: złooooo
Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Generalnie bardzo interesujący tekst.

Z USA dzieje się cos BARDZO niepokojącego.

Niektóre zewnętrzne objawy tegoż:

1) IBM sprzedał swoje notebooki chińskiej firmie Lenovo.
Coś nieprawdopodobnego!
Z 5 koporacji amerykańskich oferujących notebooki z rynku
najpierw "zginął" Compac (po fuzji z HP), a teraz IBM
i to W TAKI sposób.
Został już tylko Dell i HP (oraz Mac, ale to nie to samo).

2) pkt 1 to wielki, kolejny już cios gospodarki USA w Microsoft,
co również jest nieprawdopodobne.
Microsoft to kolejny gigant amerykański "wystawiany" przez
gospodarkę USA "do wiatru".
Nieprawdopodobne!

3) USA w przetargach oferuje przestarzałą broń konwencjonalną,
która cieszyła się uznaniem i respektem w poprzedniej epoce,
a której produkcji jednocześnie się wycofuje (przykład: zwłaszcza
rakiety konwencjonalne, oraz F16).
Wiadomo skądinąd, że na miejsce tego przestarzałego sprzętu
nie pojawia się w USA nic nowego.
Nieprawdopodobne!

4) USA niejednokrotnie za wszelką cenę dąży do konfliktów zbrojnych
w których wyzbywa się [przestarzałego] sprzętu i broni konwencjonalnej.
Amerykanie robią to tak chętnie i paranoicznie, że biorąc pod uwagę
ogólny bilans zysków i strat dla samych tylko USA, to wydaje się to
nieraz bardzo rażącą przesadą przypominającą momentami próby
samobójcze.
Nieprawdopodobne!

5) Sojusze amerykańskie to klasyka chaosu i braku spójnej jakiejkolwiek
wizji przyszłości świata.
Notabene sojusz rakietowy z PL i Czechami przypomina dość w pewnym
sensie rozpaczliwy gest tonącego chwytającego się brzytwy.

Reasumując: USA A) dąży do samobójstwa, albo B) ukrywa bardzo
poważne powody, dla których dokonuje intensywnego zgrywania się
ze starych kart niejako, czyli jest COŚ-COŚ-COŚ o czym świat
w ogóle nie wie, a co USA trzyma jak asa w rękawie niejako.

Opcja A wydaje się dużo bardziej prawdopodobna, gdyż temu
wszystkiemu towarzyszy szereg sygnałów potwierdzających,
że z USA "cośniehalo" także na poziomie wewnętrznym.

Jednym z takich sygnałów jest tutaj tekst Zimbardo (z linku).

Mógłbym odnieść go oczywiście również do warunków polskich, ale
IMHO to przede wszystkim doskonała, syntetyczna kwintesencja
tego wszystkiego co zauważyłem już wcześniej w "wewnętrznej
strukturze" społecznej USA.

IMHO USA to jeden wielki upadek Człowieczeństwa na poziomie
społecznym, ale upadek, który pozostaje z perspektywy USA
wciąż tylko niegroźnym upadaniem, a którego konsekwencje
jak dla mnie są nieuchronne.

Nieuchronne nie tylko w mojej ocenie, lecz także pojedyńczych
niestety głosów, które mniej lub bardziej bezpośrednio przed
tym ostrzegają lub na to wprost wskazują.

Reasumując tę część: tekst Zimbardo - wyśmienite, kolejne memento
dla USA na poziomie społecznym.

Co do odniesienia do warunków polskich: my juz dawno osiągnęliśmy
dno opisane przez Zimbardo w każdym z 7-iu punktów, dlatego
jesteśmy karłem i cichym pośmiewiskiem cywilizowanego świata.

Sytuację mamy jednak lepszą niż Amerykanie: gdzieś pod wszechobecną
warstwą PL-zgnilizny "czai się" zdrowy, bardzo silny i odporny na
[opisane przez Z] "specyficzne środowisko" ORGANIZM społeczny,
który swój rozwój wciąż jeszcze ma przed sobą.

Jeśli natomiast chaos amerykański "zaowocuje" osiągnięciem dna,
to na jego zgliszczach nic tak szybko i tak łatwo [jak np w PL]
nie będzie miało szansy wyrosnąć IMHO.

Zaś "instrukcja" którą Z proponuje?
Bez jaj. :)))
Komu coś takiego U NAS jest w ogóle potrzebne?
Przecież my w PL trenujemy TO od setek lat!
Tak więc zbytek łaski jak dla mnie, panie Zimbardo.
Zupełnie. ;)

PS: z mojej perspektywy USA wygląda dziś tak, jakby zostały
całkowicie i praktycznie _niemalże bez reszty_ zdominowane
przez małpiszony ("stara rasa").
To wystarczy aby odcinać kupony dobrobytu, ale nie wystarczy,
aby zapewnić warunki do sprostania zapotrzebowaniu na dobrobyt
w przyszłości bez uszczerbku dla zasobów tegoż i na dłuższą metę
w konsekwencji dla społeczeństwa IMHO.

PPS: na dziś USA mógłby pomóc tylko cud, prawdziwy CUD.
IMHO.

--
CB

3. Data: 2008-09-04 13:17:07

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Tren-Niedawno w Stanach mezczyzna o nazwisku Scott dzwonil do
asystentów kierowników restauracji.Przedstawial sie jako oficer
policji i mówil-Wiemy,ze jedna z waszych pracownic wlasnie cos
ukradla.albo zglosi sie na komisariat policji,albo pozwoli wam sie
przeszukac.Kierownictwo bralo kobiete do pokoju na uboczu.Poniewaz
byla niewinna,pozwalala na rewizje.Mezczyzna przez telefon mówil,co ma
robic.Kazal jej sie rozebrac do naga,polecil kierownikowi,by zbadal ja
ginekologicznie,dal jej klapsa.Ludzie sluchali poleceń mezczyzny nawet
wtedy,gdy kazal kobiecie uprawiac seks oralny z kierownikiem.Sluchali
go,bo byli posluszni wladzy.Potem inni ludzie slyszac o tej historii
dziwili sie i atakowali kierowników,jak mogli tak sie zachowac?!Gdyby
to zdarzylo sie tylko w jednej restauracji,powiedzielibysmy,ze cos
bylo nie tak z ta kobieta lub z kierownikiem.Ale sytuacja powtórzyla
sie w 70 róznych restauracjach-fast food-w 30 stanach USA.Jeden z
kierowników powiedzial-To bylo glupie,ale wtedy myslalem,ze robie
dobrze.

4. Data: 2008-09-04 13:19:55

Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

glob pisze:
> [...]
> sie w 70 róznych restauracjach-fast food-w 30 stanach USA.Jeden z
> kierowników powiedzial-To bylo glupie,ale wtedy myslalem,ze robie

a jakieś źródła?

--
http://bialo.czerwona.patrz.pl/

5. Data: 2008-09-04 13:29:43

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

Tren-Charaktery-lipiec,sierpien.Zimbardo:Sytuacje,kt
óre prowokuja zlo.-
w 30 stanach USA.Jeden z

6. Data: 2008-09-04 20:54:06

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

tren R pisze:
> http://zdrowie.onet.pl/1504812,2041,,,,zlo_uwodzi_w_
siedmiu_krokach,psychologia.html

Wklejam kilka cytatów. Ten wydaje mi się kwintesencją całości - musimy
być uważni i czujni:

"Listę jego kandydatów otwierają ci, którzy są przekonani o swej
odporności. To są najłatwiejsze ofiary, ponieważ nigdy nie zauważają,
jak moc zła krąży wokół nich, jak wkrada się pod iluzoryczny pancerz ich
wewnętrznej siły."

Nie będę sugerować, kogo mi na myśl przywodzi ten cytat; jeden z kroków
do zła:

"Kiedy w ten sposób zdefiniujemy "innych", odkrywamy, że różnią się od
nas cechami, które czynią ich gorszymi, niegodnymi zaufania i
niebezpiecznymi. Samo ich istnienie stanowi zagrożenie dla naszego
sposobu życia. Trzymamy się z dala od nich. A pomagają nam w tym
stereotypy, ponieważ dzięki nim możemy traktować "innych" jako mniej
ludzkich. Szatan jest mistrzem dehumanizacji."
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

No a to, to już w sumie banał, ale warto pamiętać:

"Ideologia może stać się najgroźniejszą bronią masowego oszustwa i rażenia."

I recepta, prosta a sensowna:

"Przyjęcie perspektywy tolerancji pomoże nam ograniczyć stronniczość,
która prowadzi do poniżania innych, do uprzedzeń i stereotypów, a także
do zła, jakim jest dyskryminacja poprzez dehumanizację."

To moje "wyciągi", pod rozwagę. NB Bardzo ciekawy artykuł.

Ewa

7. Data: 2008-09-04 21:02:25

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Podobny był eksperyment polegający na rażeniu prądem zupełnie niewinnych
osób, a komendy badanym wydawał jakiś niby terapeuta czy ktoś taki. Na
pewno słyszałeś o tym. Ludzie dochodzili do sporych dawek bez zmrużenia
oka.
Ot, takie poszanowanie autorytetu.

Ewa

8. Data: 2008-09-04 21:03:12

Od: medea <e...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:

> Szatan jest mistrzem dehumanizacji."

To miało być podkreślone.

E.

9. Data: 2008-09-04 21:06:25

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Te szczególnie dotyczą ciebie IMHO:

"...Drobne kwiaty zła potrafią rozwinąć się w prawdziwie trujące owoce.
Grzeszki korupcji i drobne wykroczenia, takie jak OSZUSTWO, KŁAMSTWO,
PLOTKARSTWO, ROZSIEWANIE POGŁOSEK, śmiech z rasistowskich lub seksistowskich
żartów, dokuczanie mogą być początkiem prawdziwego upadku. Ułatwiają one
destrukcyjne myślenie o bliźnich i działanie przeciwko nim..."

"...Przygotowując się na spotkanie ze złem, wyobrażamy sobie zwykle, że
nadjedzie oślepiając nas światłami, że się z nim czołowo zderzymy wśród
ogłuszającego huku. A kiedy naprawdę dochodzi do spotkania ze złem,
zauważamy co najwyżej małą plamkę w bocznym lusterku, odczuwamy leciutkie
stuknięcie, przez ułamek sekundy widzimy odbicie w szybie. Zło nas niszczy,
ponieważ jest subtelne, zamaskowane, wszechobecne..."

PS: nie ma za co. ;)

--
CB

"medea" napisał(-a)
w wiadomości news:g9pi07$fhs$1@atlantis.news.neostrada.pl:

10. Data: 2008-09-04 21:15:31

Od: tren R <t...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

medea pisze:
> [...]
> osób, a komendy badanym wydawał jakiś niby terapeuta czy ktoś taki. Na
> pewno słyszałeś o tym. Ludzie dochodzili do sporych dawek bez zmrużenia

ja słyszałem, jeśli do mnie piszesz :)
słynny eksperyment milgrama.

--
http://bialo.czerwona.patrz.pl/