zwyczajny ?

1. Data: 2002-01-06 13:03:17

Temat: zwyczajny ?
Od: "ACID" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam...
Dopadla mnie ostatnio reflekscja na temat zwyczajnosci. Slyszy sie wszedzie
stwierdzenia zwyczajny, szary czlowiek, lub ta osoba do przeciatnych nie
nalezy, jest niezwyczajna. Co oznacza termin zwyczajnasc ? Przeciez kazdy
czlowiek jest inny, tak jak linie papilarne, nie ma dwoch takich samych
osob.
Czemu wzielo sie w naszej kulturze takie stwierdzenie: zwyczajny -
niezwyczajny ?
Moze chodzi o kulture i wszystko co sie z nia wiaze, ze lepiej byc
konformista
i przez to nalezec do szarej grupy ? Podobnie ma sie z okresleniem "jestes
wyjatkowy/owa" przecierz to nie jest klamstwo jezeli sie to komus powie,
jest to okreslenie jak najbardziej prawdziwe, a czemu wywoluje tyle emocji ?
Moze okreslenie niezwyczajny jest okresleniem kogos kto nie jest
podporzatkowany zasada, moze je lamie ?
Przecietny/nieprzecietny moze sie nadawac na okreslenie ucznia, ale
okreslenie
czlowieka do czego sie odnosi ?
Wyjatkowy - jedyny w swoim rodzaju, okreslenie kobiety/mezczyzny w ktorym
jest sie zakochanym (przyklad) co to dokladnie oznacza ?

czy ktos ma jakies pomysly ?
z powazaniem
ACID

1. Data: 2002-01-08 14:00:33

Temat: Re: zwyczajny ?
Od: <z...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

ACID:

> Dopadla mnie ostatnio reflekscja na temat zwyczajnosci. /.../
> Co oznacza termin zwyczajnasc ? Przeciez kazdy
> czlowiek jest inny, tak jak linie papilarne, nie ma dwoch takich samych
> osob.

Umysl czlowieka dla opanowania duzej ilosci informacji musi operowac skrotami
myslowymi. Kiedy myslisz 'zwyczajny/zwyczajni' ogarniasz tym pojeciem duza
liczbe osob o zblizonych cechach.

Podobnie z odleglosci kilometra nie jestes w stanie odroznic dwoch osob od
siebie. Gdy bedziesz blizej okaze sie, ze roznia sie od siebie.

> /.../ Podobnie ma sie z okresleniem "jestes
> wyjatkowy/owa" przecierz to nie jest klamstwo jezeli sie to komus powie,
> jest to okreslenie jak najbardziej prawdziwe, a czemu wywoluje tyle emocji ?

Ach, jak mi tak mowi dziewczyna, to doprawdy czuje sie wyjatkowo...
dobrze !!! ;)

Byc moze takie slowa tez znacza: Jestes wyjatkowy _dla_mnie_ - a to znaczy
bardzo duzo.

> Moze okreslenie niezwyczajny jest okresleniem kogos kto nie jest
> podporzatkowany zasada, moze je lamie ?

To my nadajemy slowom znaczenia, jednak wspolne dla wielu ludzi znaczenia
danego slowa odnajdziesz w slowniku, choc, zeby nie bylo zbyt latwo, nie
wszyscy uzywaja slow zgodnie z ich slownikowa definicja.

> Przecietny/nieprzecietny moze sie nadawac na okreslenie ucznia, ale
> okreslenie czlowieka do czego sie odnosi ?

Nie ma raqczej obiektywnego kryterium przecietnosci. Ktos, kto uzywa tego slowa
ma w domysle jakis zespol cech.

> Wyjatkowy - jedyny w swoim rodzaju, okreslenie kobiety/mezczyzny w ktorym
> jest sie zakochanym (przyklad) co to dokladnie oznacza ?

Nigdy nie czules, ze ktos jest dla Ciebie wyjatkowy, niepowtarzalny i w ogole?

> czy ktos ma jakies pomysly ?
> z powazaniem

Zelig9 :)

1. Data: 2002-01-08 14:10:49

Od: Joanna <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article 1...@n...onet.pl, z...@p...onet.pl at
z...@p...onet.pl wrote on 8-01-02 15:00:

> Ach, jak mi tak mowi dziewczyna, to doprawdy czuje sie wyjatkowo...
> dobrze !!! ;)
>
> Byc moze takie slowa tez znacza: Jestes wyjatkowy _dla_mnie_ - a to znaczy
> bardzo duzo.

A ja zwyklam mowic innym i sobie: jestes wyjatkowy/-a... jak kazdy:)))
I naprawde tak mysle, choc wybieram konkretna wyjatkowosc.

podzr.
Jo

1. Data: 2002-01-08 14:17:34

Od: "Renata" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Cześć ACID!

Zgadzam się z Tobą, że każdy jest wyjątkowy, niepowtarzalny, a potoczne
wyrażenie "zwyczajny człowiek" mało mówiące.
Pytasz co oznacza termin :"zwyczajny" - "niezwyczajny". Wydaje mi się, że
odnieść
możesz to jedynie do rozumienia potocznego, a więc bardzo rozmytego.
Łatwiej będzie Ci chyba odpowiedzieć sobie na to pytanie, jeśli wyobrazisz
sobie
mały test uliczny.
Prosisz kilka osób na ulicy o podanie przykładów osób niezwyczajnych i
zwyczajnych.
Przypuszczam, że odpowiedzi byłyby podobne w większości przypadków tzn.
za osoby zwyczajne uznaje się ( IMO ) osoby "z sąsiedztwa", rodzinę,
znajomych, panią
Zosię ze spożywczego itd..., osoby niezwykłe, wyjątkowe są chyba utożsamiane
z gwiazdami TV,
osobami z pierwszych stron gazet, politykami, osobami publicznymi, osobami w
jakiś szczególny
sposób wyrózniającymi się, znanymi.
Do drugiej grupy zaliczaliby się też Ci, którzy są osobami wyjątkowymi pod
jakimś
względem: posiadający nietypowe uzdolnienia, ponadprzeciętne umiejętności,
które
dokonały czegoś, wyróżniły się jakimś czynem od tych zwyczajnych.

>Podobnie ma sie z okresleniem "jestes
> wyjatkowy/owa" przecierz to nie jest klamstwo jezeli sie to komus powie,
> jest to okreslenie jak najbardziej prawdziwe, a czemu wywoluje tyle emocji
?

Wydaje mi się, że nie samo stwierdzenie faktu wyjątkowości budzi takie
emocje
u słuchacza, ale to, że ktoś zwrócił na naszą wyjątkowość uwagę. Lubimy być
zauważani,
doceniani. A jeżeli mówi tak osoba dla nas w jakikolwiek sposób ważna, to
jej słowa
są dla nas tym bardziej znaczące.

> Moze okreslenie niezwyczajny jest okresleniem kogos kto nie jest
> podporzatkowany zasada, moze je lamie ?

Tu chyba trochę zawężasz, w potocznym rozumieniu prezydent nie jest
zwyczajnym człowiekiem
a nie jest raczej osobą, która jest postrzegana jako ta, która łamie jakieś
zasady
lub nie jest podporządkowana zasadom (społecznym- jak rozumiem).

> Wyjatkowy - jedyny w swoim rodzaju, okreslenie kobiety/mezczyzny w ktorym
> jest sie zakochanym (przyklad) co to dokladnie oznacza ?
TO oznacza dokładnie tyle, że jesteśmy w tym kimś zakochani i jest on/a dla
nas WYJĄTKOWY
Nigdy nie byłeś zakochany? Tego nie opiszesz dokładnie w przypadku
zakochania się.
Cały czas czuję prowokację, ale to pytanie, to już przeginka.

Pozdrówka od Mufy

Mufa- Renata

1. Data: 2002-01-08 21:46:07

Od: "apatch" <a...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
slowa
> ma w domysle jakis zespol cech.

> Nigdy nie czules, ze ktos jest dla Ciebie wyjatkowy, niepowtarzalny i w

wyjatkowy, hmmm

jedyny, czytaj podobasz mi sie, kocham cie.
reszta to reszta, wyjatkowy jest jeden.

1. Data: 2002-01-09 14:59:27

Od: "ACID" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Joanna" <c...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
>
> A ja zwyklam mowic innym i sobie: jestes wyjatkowy/-a... jak kazdy:)))
> I naprawde tak mysle, choc wybieram konkretna wyjatkowosc.

hmm... w sumie nie klamiesz, ale uzycie tego "dodatku" jak kazdy nie zawsze
jest
mile przyjmowany :)
"konkretna wyjatkowosc" - czyli ktos z cechami które wykraczaja poza zbiór
"A" czyli zbiór wiekszosci, czy ktos najbardziej Ci odpowiadajacy ?

z powazaniem
ACID

1. Data: 2002-01-09 15:09:28

Od: "ACID" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Renata" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> które
> dokonały czegoś, wyróżniły się jakimś czynem od tych zwyczajnych.

Punkt. Dal jednego szklanka jest do połowy pusta, a dla drugiego do połowy
pełna. Tak jest chyba prościej powiedzieć że ktoś jest zwyczajny lub
niezwyczajny,
te stwierdzenia odnoszą się raczej do wzorca jaki my posiadamy lub jakaś
grupa.

> [...]
dla
> nas WYJĄTKOWY
> Nigdy nie byłeś zakochany? Tego nie opiszesz dokładnie w przypadku

:)))

Nie mówię że nigdy nie byłem, to jest coś pięknego... ale o tym kiedy
indziej.
W tym wypadku słowo to da się chyba tak przedstawić:
WYJĄTKOWY=(najpardziej pasujący + odpowiedni)*całkowicie akceptowany.
Może to głupie bo nie da się wszystkiego oddać za pomocą wzoru i myśli, tak
samo
jak ROZUM nie równa się UCZUCIOM.

> Cały czas czuję prowokację, ale to pytanie, to już przeginka
Nie chciałem nikogo sprowokować, miłość to inne zagadnienie, a to był
pierwszy
przykład który mi przyszedł do głowy.

Renata...Wybacz.

Z poważaniem
ACID

1. Data: 2002-01-09 16:15:50

Od: Joanna <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

in article a1hmrl$lv$...@n...tpi.pl, ACID at t...@w...pl wrote on 9-01-02
15:59:

> hmm... w sumie nie klamiesz, ale uzycie tego "dodatku" jak kazdy nie zawsze
> jest > mile przyjmowany :)

to chyba zalezy od tego, w jaki sposob sie to powie:)))

> "konkretna wyjatkowosc" - czyli ktos z cechami które wykraczaja poza zbiór
> "A" czyli zbiór wiekszosci, czy ktos najbardziej Ci odpowiadajacy ?

oczywiscie, ze dokonuje pewnych wyborow
Ale dobrze jest wiedziec, ze dokonanie okreslonego wyboru nie dezawuuje
pozotalych ludzi - sa inni, a nie gorsi. Dla mnie to wazne.

> z powazaniem
> ACID

pozdr.
Jo

1. Data: 2002-01-23 15:43:50

Od: "Mufa" <s...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik ACID <t...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:a1hmrr$lv$...@n...tpi.pl...
> te stwierdzenia odnoszą się raczej do wzorca jaki my posiadamy lub jakaś
> grupa.
Tak, lub oczekiwań ...

> [...]
> WYJĄTKOWY=(najpardziej pasujący + odpowiedni)*całkowicie akceptowany.
> Może to głupie bo nie da się wszystkiego oddać za pomocą wzoru i myśli,
No, niekoniecznie wyjątkowy = najbardziej pasujący, bo za wyjątkowego
możemy
uznać potwora, wyjątkowa będzie tu jego potworność. Za WYJĄTKOWĄ można uznać
dowolną cechę, pozytywną lub negatywną. Zależnie od gustu. Masochista za
wyjątkowego
może uznać innego masochisę przewyższającego go w swojej perwersji etc.
> Renata...Wybacz.
Wybaczam, choć chyba nie ma czego?
:))))
Pozdrawiam ciepło
Mufa- Renata

Pomocy!!!Moj pokemon jest niegrzeczny!!!
Rysy psychopatyczne u dzieci
II Międzyuczelniany Turniej Negocjacyjny
problem z c2h5oh
to ja, przepraszam:)P