Re: zwyczajny ?

From: "Renata" <s...@w...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: zwyczajny ?
Date: Tue, 8 Jan 2002 15:17:34 +0100

Cześć ACID!

Zgadzam się z Tobą, że każdy jest wyjątkowy, niepowtarzalny, a potoczne
wyrażenie "zwyczajny człowiek" mało mówiące.
Pytasz co oznacza termin :"zwyczajny" - "niezwyczajny". Wydaje mi się, że
odnieść
możesz to jedynie do rozumienia potocznego, a więc bardzo rozmytego.
Łatwiej będzie Ci chyba odpowiedzieć sobie na to pytanie, jeśli wyobrazisz
sobie
mały test uliczny.
Prosisz kilka osób na ulicy o podanie przykładów osób niezwyczajnych i
zwyczajnych.
Przypuszczam, że odpowiedzi byłyby podobne w większości przypadków tzn.
za osoby zwyczajne uznaje się ( IMO ) osoby "z sąsiedztwa", rodzinę,
znajomych, panią
Zosię ze spożywczego itd..., osoby niezwykłe, wyjątkowe są chyba utożsamiane
z gwiazdami TV,
osobami z pierwszych stron gazet, politykami, osobami publicznymi, osobami w
jakiś szczególny
sposób wyrózniającymi się, znanymi.
Do drugiej grupy zaliczaliby się też Ci, którzy są osobami wyjątkowymi pod
jakimś
względem: posiadający nietypowe uzdolnienia, ponadprzeciętne umiejętności,
które
dokonały czegoś, wyróżniły się jakimś czynem od tych zwyczajnych.

>Podobnie ma sie z okresleniem "jestes
> wyjatkowy/owa" przecierz to nie jest klamstwo jezeli sie to komus powie,
> jest to okreslenie jak najbardziej prawdziwe, a czemu wywoluje tyle emocji
?

Wydaje mi się, że nie samo stwierdzenie faktu wyjątkowości budzi takie
emocje
u słuchacza, ale to, że ktoś zwrócił na naszą wyjątkowość uwagę. Lubimy być
zauważani,
doceniani. A jeżeli mówi tak osoba dla nas w jakikolwiek sposób ważna, to
jej słowa
są dla nas tym bardziej znaczące.

> Moze okreslenie niezwyczajny jest okresleniem kogos kto nie jest
> podporzatkowany zasada, moze je lamie ?

Tu chyba trochę zawężasz, w potocznym rozumieniu prezydent nie jest
zwyczajnym człowiekiem
a nie jest raczej osobą, która jest postrzegana jako ta, która łamie jakieś
zasady
lub nie jest podporządkowana zasadom (społecznym- jak rozumiem).

> Wyjatkowy - jedyny w swoim rodzaju, okreslenie kobiety/mezczyzny w ktorym
> jest sie zakochanym (przyklad) co to dokladnie oznacza ?
TO oznacza dokładnie tyle, że jesteśmy w tym kimś zakochani i jest on/a dla
nas WYJĄTKOWY
Nigdy nie byłeś zakochany? Tego nie opiszesz dokładnie w przypadku
zakochania się.
Cały czas czuję prowokację, ale to pytanie, to już przeginka.

Pozdrówka od Mufy

Mufa- Renata