???

21. Data: 2009-06-21 23:53:56

Temat: Re: ???
Od: "Redart" <r...@t...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Vicky" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:h1mek4$qdp$1@achot.icm.edu.pl...

> Pytam o zdawanie sobie sprawy z tego, że jest się myślącym człowiekiem.
> Czyli między innymi o to co odróżnia nas od zwierząt, o to czy może
> świadomość być sumieniem, albo tchniętym w nas duchem, albo zwykłym
> "obrazem mózgu"...

Hmmm ... Po pierwsze, nie jestem skłonny uznawać, że zwierzęta ostro się
tu od nas różnią. Bardzo silny jest tu wpływ środowiska i presji
zewnętrznej. Jeśli naczelne typu szympansy (bonobo) wyciągnąć
ze środowiska prostych sygnałów strachu,stresu i walki o przetrwanie,
to ich hierarchia wartości, zdolności społeczne, opiekuńcze, możliwości
abstrakcyjnego myślenia i sposób postrzegania świata jeszcze bardziej
zbliżają się do ludzkiego - to w dużym stopniu determinuje środowisko.
I w drugą stronę: przeciętny człowiek, nie żyjący w cieplarnianych
warunkach tylko właśnie sprowadzony do sytuacji bezustannej walki
o przetrwanie (funkcjonujący na poziomie walki o spełnienie podstawowych
potrzeb, np. fizjologicznych) potrafi, pomimo inteligencji, objawiać
bardzo małe zainteresowanie tematami typu 'moja samoświadomość
- czym jest', wydadzą mu się one niepraktyczne i bezsensowne, nie warte
poświęcania energii - bo trza zdobyćtalerz zupy a najmłodszy dzieciak
gryzie cycka do krwi. Obserwując z zewnątrz - granica jest bardzo płynna.
Tylko takie postawienie sprawy jest, szczególnie w środowiskach
chrześcijańskich - bardzo niepopularne.

22. Data: 2009-06-21 23:57:07

Od: "Redart" <r...@t...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Redart" <r...@t...op.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> gryzie cycka do krwi. Obserwując z zewnątrz - granica jest bardzo płynna.
> Tylko takie postawienie sprawy jest, szczególnie w środowiskach

Generalnie jest niepopularne. W zasadzie zawala to caly nasz 'nowoczesny,
ucywilizowany' system wartości i ... przemysł spożywczy.

23. Data: 2009-06-21 23:58:41

Od: glob <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 22 Cze, 01:38, glob <r...@g...com> wrote:

> według kognitywistów zwierzęta również mają świadomość,bo na nią
> składają się takie elementy świadomości jak percepcja i pamięć.

acha zapomniałem,naukowiec tkwi w rozumowym znieczuleniu,więc nie
będzie posiadał świadomości wrażliwości,więc zwierzęta oczywiście
odczuwają ból i przyjemność które to świadomość odbiera i interpretuje.

24. Data: 2009-06-21 23:59:26

Od: tren R <t...@n...sieciowy> szukaj wiadomości tego autora

Vicky pisze:

> A to nie bardziej rozum i możliwość przyswajania ... ?

a skąd wiesz że masz rozum?

--
Tu i Teraz. 16 minut. Enjoy!

http://twitter.com/trenR

25. Data: 2009-06-22 00:20:11

Od: ani <a...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Vicky pisze:
> Czym jest świadomość?
>
> Pozdrawiam
> Vicky

Może precyzyjniejsze by było takie pytanie: Czym jest to co obserwuje pojęcia? ;)

26. Data: 2009-06-22 00:57:02

Od: tren R <t...@n...sieciowy> szukaj wiadomości tego autora

ani pisze:

> Może precyzyjniejsze by było takie pytanie: Czym jest to co obserwuje
> pojęcia? ;)

a nie jest to już odpowiedź? :)

--
Tu i Teraz. 16 minut. Enjoy!

http://twitter.com/trenR

27. Data: 2009-06-22 09:05:52

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

To nieistotne.
Twoje ujęcie jest odpowiednie dla panteizmu.
Być może zatem pozostajesz nieświadomym wyznawcą zasad
właściwych dla panteizmu.

Ponadto IMHO takie ujęcie jest zbyt płytkie i świetnie sprawdzi się
m.in. w odniesieniu do zwierząt.
Zgadzam się przy tym, że świadomość części ludzi niczym nie różni
się od świadomości jaką dysponują zwierzęta, więc jeśli w twoim
ujęciu chodziło o tę grupę ludzi, to OK.

--
CB

28. Data: 2009-06-22 09:06:34

Od: "cbnet" <c...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

To nieistotne.
[...]

ujęciu chodziło tylko o tę grupę ludzi, to OK.

29. Data: 2009-06-22 09:18:15

Od: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

A co rozumiesz przez słowo "swiadomość"?

Definicję poproszę :-)

A niech tam. Słownik języka polskiego:

świadomość

1. książk.

a) <wiedza o czymś, uświadamianie sobie czegoś, zdawanie sobie sprawy z
czegoś>:

Miała świadomość, że widzi ich ostatni raz.

Z całą świadomością mogę to potwierdzić.

? Świadomość krzywdy, niebezpieczeństwa, winy.

? Świadomość ekologiczna, polityczna, prawna.

b) <wspólne dla określonej grupy ludzi idee, poglądy, przekonania i cele>

? Świadomość społeczna.

? Świadomość klasowa.

? Kształtować świadomość narodową.

c) <stan przytomności, czuwania, odbierania bodźców ze świata otaczającego;
przytomność>:

Zbyt duża dawka leku może spowodować utratę świadomości.

Ranny nie odzyskał jeszcze świadomości.

ŕ fraz. Zmącona świadomość zob. zmącić w zn. c.

2. psych. <najwyższy poziom rozwoju psychicznego charakterystyczny dla
człowieka, zdolność bezpośredniego poznania otoczenia, własnej osoby i
relacji z otoczeniem>

? Coś dociera, dochodzi, nie dociera, nie dochodzi do czyjejś świadomości.

? Próg świadomości zob. próg w zn. 3b

No teraz możemy pogadać. To o którą świadomość Ci chodzi?

MK

30. Data: 2009-06-22 09:20:07

Od: "Vilar" <v...@U...TO.op.pl> szukaj wiadomości tego autora

O Globku, tu się z Tobą zgodzę.

Teoretyczna "wyższość" człowieka nad zwięrzętami jest bardzo iluzoryczna.

MK

wzor dla nowej europy
SOWA
Władze Jasła chcą wyciąć i spalić 67-letni dąb, posadzony na cześć
Progresywna regresja
Ważne pytanie