Angielski przepis

1. Data: 2004-03-12 19:13:04

Temat: Angielski przepis
Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

W ramach moich nieustajacych prob przekonania ludzi do kuchni
angielskiej ponizej przepis na stary angielski deser.

Nazwa ma niewiele wspolnego ze wspolczesnoscia, bo roslina (chyba
nie "ziolo") wyszla z uzycia codziennego juz dawno. W czasach
elzbietanskich byla uzywana jako taka posypka na podlogi, zeby
ladnie pachnialy i zeby odstrazaly muchy. Zapach ma podobny do
chryzanety, a jeszcze w 16 i 17 wieku byla ta roslina uzywana
jako swojego rodzaju aromat do potraw mleczno-jajecznych i do
ciast wielkanocnych, jako przypomnienie biblijnego gorzkiego
ziela.

Roslina po angielsku nazywa sie tansy, i nawet u ogrodnikow nie
widzialam sadzonek, a w slowniku ang-pol wystepuje to jako
wrotycz pospolity...wcale nie jestem pewna, czy wiele osob o
roslinie slyszalo...

a teraz do deseru. Drzewiej wrotycz byl dodawany do jajek uzytych
w przepisie, ale wyszedl z mody dawno dawno temu i tylko pozostal
w nazwie.

Przepis pochodzi z 17 wiecznej ksiazki kucharskiej

4 jablka deserowe
45g niesolonego masla
troche soku z cytryny
4 jaja
1 lyzka cukru - najlepiej brazowego
cynamon
glaka muszkatolowa
smietanka

Obraz jablka, wydrazyc, pokroic w kolka. roztopic prawie cale
maslo na duzej p[atelni, poddusic krazki jablek az beda miekkie
(ale zeby sie nie rozlecialy) - ok 5 min. Skropic sokiem z
cytryny, zdjac z ognia. W miedzyczasie dobrze rozmacic jajka,
dodajac cukier, cynamon i galke. Postawic patelnie z powrotem na
ogien, dodac reszte masla, jak sie roztopi, wlac jaja. Kiedy jaja
sie zetna - odwrocic omlet na druga strone (metoda talerza).
posmazyc chwile.

Kroic w trojkaty (jak tort), podawac ze smietanka.

Ja, poniewaz wlasciwie modyfikuje kazdy dostepny mi przepis,
zmienilam troche uklad. jablka pokroilam w krazki i plastry ,
zeby je poukladac miedzy krazki, inaczej mialam puste miejsca.
posypalam je cukrem - mozna uzyc bialego cukru i w moim wariancie
skarmelizowal sie on troszke z maslem, wylalam na to jaja
rozmacone i posypalam cynamonem, galka i brazowym cukrem.

no i jedlismy to z waniliowym jogurtem.

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-03-12 19:15:12

Temat: Re: Angielski przepis
Od: "joanna" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Uzytkownik "Krysia Thompson" <K...@h...fsnet.co.uk> napisal w
wiadomosci
> Przepis pochodzi z 17 wiecznej ksiazki kucharskiej
Wladek dostanie palpitacji.
joanna

1. Data: 2004-03-12 19:26:20

Od: Lia <L...@a...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 2004-03-12 20:13:04 w sprzyjających i niepowtarzalnych okolicznościach
przyrody grupowicz *Krysia Thompson* skreślił te oto słowa:

> [...]
> widzialam sadzonek, a w slowniku ang-pol wystepuje to jako
> wrotycz pospolity...wcale nie jestem pewna, czy wiele osob o

WROTYCZ POSPOLITY, Tanacetum vulgare, bylina, o wys. do 1,5 m, z rodziny
astrowatych (złożonych), występująca w Eurazji; liście duże, pierzaste,
brzegiem piłkowane; koszyczki kwiatowe o kwiatach żółtopomarańczowych,
zebrane w szczytowe baldachogrona; w Polsce pospolity na przydrożach, w
zaroślach; trujący, używany w lecznictwie ludowym.
/za Encyklopedią/
--
Lia GG 1516512 ICQ 166035154 JID i...@h...pl

1. Data: 2004-03-12 19:29:41

Od: "Ewa (siostra Ani) N." <n...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

Le vendredi 12 mars 2004 ? 20:13:04, Krysia Thompson a écrit :

> a teraz do deseru. Drzewiej wrotycz byl dodawany do jajek uzytych
> w przepisie, ale wyszedl z mody dawno dawno temu i tylko pozostal
> w nazwie.

No wlasnie, jak sie to nazywa ? :-)

Ewcia

--
Niesz !

1. Data: 2004-03-12 19:30:00

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 12 Mar 2004 20:26:20 +0100, Lia
<L...@a...poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>zebrane w szczytowe baldachogrona; w Polsce pospolity na przydrożach, w
>zaroślach; trujący, używany w lecznictwie ludowym.

jak rosnie przy drodze to rzeczywiscie musi byc trujacy ;))))

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-03-12 19:30:56

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

deser sie nazywa Apple Tansy...

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-03-12 19:33:54

Temat: UWAGA TRUCIZNA!/Re: Angielski przepis
Od: "joanna" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Ti`Ana" <yennefer12*antyspam*@go2.pl> napisał w wiadomości
> i nie tylko ludowym, także do produkcji płynu przeciwko wszawicy
> toksyczne to i w zbyt dużych dawkach powoduje przekrwienie śluzówki nerek
> macicy i uszkodzenie nerek i nerwów
Jedzcie ciasteczka KT!
joanna

1. Data: 2004-03-12 19:34:54

Od: Krysia Thompson <K...@h...fsnet.co.uk> szukaj wiadomości tego autora

On Fri, 12 Mar 2004 20:35:40 +0100, Ti`Ana
<yennefer12*antyspam*@go2.pl> wrote:

>Dnia Fri, 12 Mar 2004 20:26:20 +0100, Waćpanna lub Waćpan *Lia*, w
>wiadomości news:<1xntpowy45hwf.dlg@iska.from.poznan> zawarł, co następuje:

>i nie tylko ludowym, także do produkcji płynu przeciwko wszawicy
>toksyczne to i w zbyt dużych dawkach powoduje przekrwienie śluzówki nerek i
>macicy i uszkodzenie nerek i nerwów
>
>ale pachnie jak dla mnie ładnie :)

w innym przepisie wyliczone jest, ze trzeba uzyc 12 lisci tej
rosliny, wycisnac sok, do uzycia w potrawie,a puple wywalic. a
moze sobie pomazac glowwe????

trys
K.T. - starannie opakowana

1. Data: 2004-03-12 19:35:40

Od: Ti`Ana <yennefer12*antyspam*@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]

i nie tylko ludowym, także do produkcji płynu przeciwko wszawicy
toksyczne to i w zbyt dużych dawkach powoduje przekrwienie śluzówki nerek i

Pozdrawiam, Ti`Ana
"Wbrew obiegowej opinii langusta żywi się wyłącznie owocami morza,
choć gdyby mogła - jadłaby dżem."
http://pyrypy.poznan4u.com.pl/pyrypy.php?state=showu
ser&userid=39040

1. Data: 2004-03-12 19:54:01

Od: Ti`Ana <yennefer12*antyspam*@go2.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Fri, 12 Mar 2004 19:34:54 +0000, Waćpanna lub Waćpan *Krysia Thompson*,
w wiadomości news:<8344501sbdbr71bv77vrbs5hvejb64q0a4@4ax.com> zawarł, co
następuje:

> w innym przepisie wyliczone jest, ze trzeba uzyc 12 lisci tej
> rosliny, wycisnac sok, do uzycia w potrawie,a puple wywalic. a
> moze sobie pomazac glowwe????

tego, to ja nie wiem, ja to tylko suszyłam zielnikowo
--
[...]

Biszkopt bez proszku do pieczenia? - Pilne
Grupę mą widzę...KULTURALNĄ
Re: potrzebuje wypróbowany przepis na ruskie pierogi
Re: Witam i prosze o pomoc!!! - sniadanko na urodziny.
Re: Grzybek?