Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!new
sfeed.tpinternet.pl!atlantis.news.tpi.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
From: "Jerzy Turynski" <j...@p...com>
Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.sci.psychologia
Subject: Ankieta! Proszę o odpowiedź!
Followup-To: pl.sci.fizyka
Date: Sat, 10 Jan 2004 18:30:36 +0100
Organization: dom
Lines: 74
Message-ID: <btpd6t$qnd$1@atlantis.news.tpi.pl>
NNTP-Posting-Host: aae44.warszawa.sdi.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: atlantis.news.tpi.pl 1073756190 27373 217.97.84.44 (10 Jan 2004 17:36:30
GMT)
X-Complaints-To: u...@t...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 10 Jan 2004 17:36:30 +0000 (UTC)
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.fizyka:95118 pl.sci.psychologia:248885
Ukryj nagłówki
[pl.sci.fizyka, pl.sci.psychologia, FUT: pl.sci.fizyka]
==========
Co jest poprawne ??? :
a)
<< Przecież pisałem już kilkanaście razy, że Fizyka nie zajmuje
się szukaniem odpowiedzi na pytanie "Jaki świat jest NAPRAWDĘ".
Fizyka zajmuje się budowaniem i testowaniem modeli. Rozważanie
dlaczego taki lub inny model daje przewidywania zgodne z rzeczy-
wistością nie należy już do dziedziny fizyki. >>
[Dawid Chmiel]
b)
<< Z punktu widzenia _fizyki_, rozumianej ściśle, jako maszynka-do-
-przewidywania-wyników-doswiadczeń, takie rozróżnienie nie ma sensu.
Z punktu widzenia _interpretacji_fizyki_ (interpretacja fizyki nie
jest częścią fizyki) takie rozróżnienie ma głęboki sens. Interpreta-
cja "ortodoksyjna", pod którą się podpisuję, głosi, że cząstka nie
posiada jednocześnie określonego pedu i położenia (czy też dowolnych
dwu innych niekomutujących obserwabli). >>
[Paweł Góra Message-ID: <3...@i...uj.edu.pl>]
c) a) to to samo, co b) (z dokładnością do rozszerzeń P.G., chodzi
o to, "co jest fizyką?" i co fizyk _musi_ 'rozumieć' by mógł po-
prawnie nazywać się "fizykiem"/żywić _faktycznie_uzasadnione_ prze-
konania, że to on nim jest a nie 'szkoła przeciwna' ? )
-----
d) Modele (/aparat matematyczny modelu = "formalna 'teoria'")
to są w fizyce (i szerzej w nauce) NARZĘDZIA, a jak twierdzi
prof. Turski (a'propos informatyki, acz rzecz tak samo obowią-
zuje gdziekolwiek) "narzędzi się nie uczy, choć naturalnie
nie można uniknąć ich używania" (*).
e) Pytanie a)/b) czy d)? jest nieistotne dla uprawiania fizyki/
z naukowego punktu widzenia.
( e1) czy ów 'konflikt' jest zauważalny w innych dziedzi-
nach niż fizyka? Jakich?)
JeT.
P.S. (Pytania dodatkowe... :-))) :)
f) czy jest możliwe wzajemne porozumienie (nie: "kompromis")
pomiędzy a)/b) i d) i DLACZEGO ???
g) Który z uznanych fizyków reprezentował którą "szkołę ?"
(wg. Ciebie, a nie wg. przeczytanej klasyfikacji, o ile
w ogóle taka gdzieś istnieje...)
(*)
<< Naturalnie, tak jak mówiąc nie można uniknąć posługiwania się
słowami, tak samo ucząc informatyka nie można uniknąć posługiwa-
nia się narzędziami. Ale nie uczy się tych narzędzi, nimi się tyl-
ko posługuje! Czego więc trzeba uczyć przyszłych inżynierów opro-
gramowania? Ano, wyłącznie rzeczy praktycznych, pamiętając zawsze,
że nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria. >>
[p. Message-ID: 01c02d33$19806200$0b01a8c0@jtt ]
Czy wg. D. Ch. i P. Góry "'dobra teoria'" to (jak się spodziewam)
"zweryfikowana doświadczalnie" cytuję: "maszynka-do-przewidywania-
-wyników-doswiadczeń" ??? A wg. prof. Turskiego ?
(Znajdzie się może tu ktoś, kto ma szanse skutecznie uzyskać od
prof. Turskiego odpowiedź (lub znaleźć w jego pracach), co dok-
ładnie w jego interpretacji znaczy termin "dobra teoria" ???)
P.S.S. eTaTa: skoro wspomniałeś o "17 lutego" to może byś użył
swoich 'dźwięków' i zapytał tamteż zlinkowanego o powyższe ?
(Zamiast "fizyka" można wstawić cokolwiek...)
|