Bambus

1. Data: 2004-02-26 12:02:27

Temat: Bambus
Od: "Klaudio" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam. Niedługo stanę się posiadaczem nasion bambusa z gatunku "Phyllostachys
heterocycla pubescens -Moso". Proszę poradźcie mi jak mam je sadzić by coś z
tego wyrosło. Powiedzcie mi też jaki gatunek bambusa rośnie najszybciej i
gdzie ewentualnie można taki nabyć. Z góry dziękuję za pomoc.

Z pozdrowieniami
Klaudiusz

P.S. ostatnie pytanie dotyczy bambusów mrozoodpornych i z
rodziny "Phyllostachys".

archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl

2. Data: 2004-02-26 13:34:32

Temat: Re: Bambus
Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Klaudiusz napisał:

> [...]
> tego wyrosło. Powiedzcie mi też jaki gatunek bambusa rośnie najszybciej i
> gdzie ewentualnie można taki nabyć. Z góry dziękuję za pomoc.

Tak, czeka Cię długa i ciernista droga.
Właściwie to mogę powtórzyć za jednym słowackim księdzem:
"...bude plecz, a hrbotanie zubami..."

Poproś najpierw Dominika (skoro wybuliłeś u niego 19 złociszów),
żeby Ci podesłał pliczek moso.doc z tego niedziałającego linku
z Allegro

Pozdrawiam calvi

3. Data: 2004-02-26 20:13:09

Od: "Klaudio" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
>
>Poproś najpierw Dominika (skoro wybuliłeś u niego 19 złociszów),
>żeby Ci podesłał pliczek moso.doc z tego niedziałającego linku

Oczywiście że poprosiłem. Dostałem go dzisiaj rano, przeczytałem i jest OK.
Nie wiem co chcesz mi powiedzieć, ale mów wprost.

4. Data: 2004-02-27 01:41:27

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

"Klaudio" <w...@i...pl> wrote in message

> Witam. Niedługo stanę się posiadaczem nasion bambusa z gatunku
"Phyllostachys
> heterocycla pubescens -Moso"

Wg. danych jakie dotad zebralem, moze w naszym klimacie dosc marnie rosnac.
Trzeba to dopiero sprawdzic.

> P.S. ostatnie pytanie dotyczy bambusów mrozoodpornych i z
> rodziny "Phyllostachys".

Phyllostachys to rodzaj. Rodzina to trawy lub jak kto woli bambusowate
(podrodzina).
Jesli jakis botanik moze to skorygowac, niech to, prosze, zrobi :)
Zebym nie byl w bledzie ;)

Pozdrawiam,
Bpjea

5. Data: 2004-02-27 07:04:34

Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Klaudio wrote:
> Nie wiem co chcesz mi powiedzieć, ale mów wprost.

Mówiąc wprost - owszem, jest kilka - kilkanaście Phyllostachysów,
które nadają się na uprawę w Polsce, ale prawie żaden z nich nie jest
u nas dostępny, a jeżeli już, to w cenie powyżej 200zł/sadzonka.
Trzeba po nie wybrać się (lub załatwić przywóz przez znajomego)
do Niemiec (choćby e-bay.de, oraz mnóstwo szkółek) lub Czech.
http://cesketropy.wz.cz/nabidka.htm
http://www.bambusarium.cz/ - to w/g mnie najlepszy czeski link

Uprawa P. edulisa (poprawna nazwa gatunkowa MOSO) nie jest zbyt łatwa,
zanim doczekasz się, aż z nasiona wyrośnie Ci sadzonka nadająca się
choćby do donicy, trochę czasu minie. W początkowym okresie rośnie on
bardzo kapryśnie i wolno (dlatego sadzonki 40-50 cm na e-bay.de wystawiane
są na dzień dobry w cenie powyżej 30Euro), a w Polsce możesz spodziewać się,
że to, co urośnie na wiosnę, w zimie w 2/3 obmarznie.
Edulis ma mrozoodoporność do -18C i do uprawy w Polsce niezbyt się nadaje.
Natomiast jest w zasadzie jedynym Phyllostachysem którego nasiona są łatwo
dostępne. Vide www.florpak.pl - niekoniecznie 19zł za 5 nasion:))
Na ABS (na przykład)
http://www.americanbamboo.org/SpeciesSourceListPages
/SpeciesTablesIndex.html
możesz sobie poczytać charakterystykę poszczególnych gatunków i wybrać
sobie, co naprawdę nadaje się do Twojego ogródka.

Pozdrawiam calvi

6. Data: 2004-02-27 09:59:03

Od: "Klaudio" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

w zimie w 2/3 obmarznie.

Dzięki za informacje, może wobec tego przetrzymam bambusa przez rok w
mieszkaniu? Co o tym myślisz?

Pozdrowienia
Klaudiusz

7. Data: 2004-02-27 10:33:49

Od: "Ewa Szczęśniak" <e...@b...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> wrote in

> Phyllostachys to rodzaj. Rodzina to trawy lub jak kto woli bambusowate
> (podrodzina).
> Jesli jakis botanik moze to skorygowac, niech to, prosze, zrobi :)
> Zebym nie byl w bledzie ;)

Nie ma co korygowac :-)
Pozdrowienia - Ewa Sz.

8. Data: 2004-02-27 11:08:04

Od: "calvi" <c...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora

Klaudiusz napisał:
> Dzięki za informacje, może wobec tego przetrzymam bambusa przez rok w
> mieszkaniu? Co o tym myślisz?
Co najmniej 2 sezony letnie - doniczka do ziemi, a na jesień wykopać
i do domu. Uwaga: młode edulisy nie lubią bezpośredniego światła.

Pozdrawiam calvi

9. Data: 2004-02-27 13:09:46

Od: "Klaudio" <w...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

Co najmniej 2 sezony letnie - doniczka do ziemi, a na jesień wykopać i do
domu.

Czyli rozumiem że już na trzeci rok mam je wpakować bezpośrednio do ziemii?
Dzieki, pozdrowienia.

10. Data: 2004-02-27 16:06:23

Od: "Bpjea" <b...@...pl (usun 'x' - z powodu spamu)> szukaj wiadomości tego autora

> Czyli rozumiem że już na trzeci rok mam je wpakować bezpośrednio do
ziemii?
> Dzieki, pozdrowienia.

... i modlic sie o lagodna zime ;)

Pozdrawiam,