Strona główna Grupy pl.soc.edukacja Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?

Grupy

Szukaj w grupach

 

Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?

Liczba wypowiedzi w tym wątku: 28


« poprzedni wątek następny wątek »

21. Data: 2003-11-28 22:05:46

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Roman O." <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora


Użytkownik "Jarek" <t...@W...pl> napisał w wiadomości
news:bq82t9$inc$1@absinth.dialog.net.pl...
<...>
> > A nie jest w Radzie Ped, która to głosowała?
> A w jakiej to konkretnie szkole było? Bo cóś nie słyszałem. ;))
W wirtualnej, to przypuszczenie.

> > Oczywiscie dyro, i dany uczyciel personalnie/osobiście.
> A skąd, przecież statut głosuje się przez podniesienie kończyny, a nie
> imiennie.
<..>
Pisałem: Dyro i nauczyciel "poliglota".

> Zresztą to bez znaczenia - odbije się organowi zatwierdzającemu.
<..>
Jak będzie odwołanie dyra np z "piniędzy", to i całej RP się oberwie.

> > Że niby nie potrafi rozczytać, języka Starocerkiewnosłowiańskiego?
> Dokładnie. A także kiswahili, sanskrytu i kodu flagowego. Bezwzględnie. ;)
<..>
Bardzo śmieszne...:-\

> > Bedzie przynajmniej powód aby zabrać kasę.
> Jaką kasę???!!
<....>
No: "Każdemu po trochu i będzie kokochu"

Roman

› Pokaż wiadomość z nagłówkami


Zobacz także


22. Data: 2003-11-28 22:24:30

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Jarek" <t...@W...pl> szukaj wiadomości tego autora

> > A w jakiej to konkretnie szkole było? Bo cóś nie słyszałem. ;))
> W wirtualnej, to przypuszczenie.
Rozumiem. A ja żartowałem. Żartowałem. Żartowałem.

> > > Oczywiscie dyro, i dany uczyciel personalnie/osobiście.
> > A skąd, przecież statut głosuje się przez podniesienie kończyny, a nie
> > imiennie.
> Pisałem: Dyro i nauczyciel "poliglota".
IMO nie. Dyrektorzyna i nauczyciel są "kryci" przez fakt zatwierdzenia
statutu, którego zapisy realizują.

> > Zresztą to bez znaczenia - odbije się organowi zatwierdzającemu.
> Jak będzie odwołanie dyra np z "piniędzy", to i całej RP się oberwie.
Niby czemu i za co?

> > > Że niby nie potrafi rozczytać, języka Starocerkiewnosłowiańskiego?
> > Dokładnie. A także kiswahili, sanskrytu i kodu flagowego. Bezwzględnie.
;)
> Bardzo śmieszne...:-\
Starałem się... ;))

> > > Bedzie przynajmniej powód aby zabrać kasę.
> > Jaką kasę???!!
> No: "Każdemu po trochu i będzie kokochu"
No to trudno. Druga strona prawa rynku - jaka płaca taka praca.

Jarek


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


23. Data: 2003-11-28 23:13:43

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Roman Stachowiak" <r...@a...odn.zgora.pl> szukaj wiadomości tego autora

> > Ależ kochani. Kto powiedział, że temat przedstawiony uczniom MUSI być
> > identyczny z tematem wpisanym do dziennika?
>
> Ja ;-)) A przede mną jeszcze pan Jarek ;-) A kto powiedział, że nie musi?

A musi?

> Hm... cele, metody, charakter zajęć... jakbym nie składał tego puzzla, znów
> wychodzi mi konspekt lekcji miast wpisu w dzienniku ;-)

Prosty przykład z mojego przedmiotu. Przez kilka kolejnych tygodni realizuję
temat-zagadnienie pt. "Domowa instalacja elektryczna". W ramach tego cyklu
najpierw poznajemy elementy tejże instalacji, zasady tworzenia, potem
projektujemy wybrane fragmenty takowej instalacji, montujemy je, wreszcie na
koniec dokonujemy pomiarów wielkości elektrycznych w różnych kombinacjach
elementów połączonych szeregowo i równolegle.
Dla uczniów w trakcie całego cyklu istnieje tylko ten jeden zapis tematu:
"Domowa instalacja elektryczna".
Ale dla mnie nie!!!
I wpisy w dzienniku też się bedą każdego tygodnia różnić. Raz będzie to "Domowa
instalacja elektryczna - poznajemy elementy", innym razem "Domowa instalacja
elektryczna - projektowanie", a jeszcze innego dnia "Domowa instalacja
elektryczna - montaż obwodów - zajęcia laboratoryjne".
Te zapisy to - jakby nie składać tego puzzla - jednak nie konspekt. Zresztą ja
już nie w tym wieku, coby konspekty układać ;)
Wybacz, że próbowałem to przedstawić na tak prostackim przykładzie, ale jako
nauczyciel techniki nie znam ani hebrajskiego, ani swahili, abym mógł podeprzeć
się bardziej światowym przykładem.

> > Takie wpisy - komentarze też chcecie wpisywac w języku obcym? Po co?
>
> Wcale ich nie chcę wpisywać. W żadnym języku. I w całości zgadzam się z
> pytaniem: po co? ;-)

A choćby po to, by mój dyrektor nie dziwił się, że przez cztery tygodnie wciąż
powtarzam ten sam temat.

> > Tłumaczenie opcji przeciwstawnej dopuszczalnością stosowania wyłącznie
> > języka obcego wynikającą z "przepisów szczególnych" jest nadużyciem.
>
> Hm... tak od razu: 'nadużycie' ;-) A co powiesz na określenie: 'odmienna
> interpretacja niejasnych przepisów?' ;-)

Niejasne to one się dopiero stają po tak pokretnym ich tłumaczeniu.

> > Czym innym jednak jest nauczanie języka obcego, a czym innym dokonywanie
> > wpisu w dokumencie potwierdzającym fakt, że takie nauczanie miało miejsce.
>
> Zgadzam się w zupełności. Cała sprawa rozbija się w sumie o określenie
> czym właściwie jest - lub miałby być - temat lekcji. I jak pokazuje nasza
> dyskusja nie jest to wcale banalne pytanie :-) Więc może powinniśmy nasze
> rozważania rozpocząć od sprecyzowania czym dokładnie jest temat lekcji i do
> czego tak naprawdę ma służyć?

Właśnie próbuję cały czas tłumaczyć różnice między tematem 'uczniowskim' a
wpisem w dzienniku, którego składnikiem zaledwie ów temat być powinien.

--
RomanS
http://www.pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja
http://www.gimnazjum.pl/karta - karta rowerowa w szkole


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


24. Data: 2003-11-29 08:47:33

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman Stachowiak" <r...@a...odn.zgora.pl> napisał w
wiadomości news:bq8kr6$38m$1@atlantis.news.tpi.pl...

> > > Ależ kochani. Kto powiedział, że temat przedstawiony uczniom MUSI być
> > > identyczny z tematem wpisanym do dziennika?
> >
> > Ja ;-)) A przede mną jeszcze pan Jarek ;-) A kto powiedział, że nie
>> musi?
>
> A musi?

Nie wiem :-) Przejrzałem wszystkie dostępne mi przepisy i nie znalazłem
niczego, co jednoznacznie wskazywałoby na którąkolwiek z opcji. Może więc
zwyczajnie możemy sami zdecydować jaki wariant nam pasuje? :-)

> Prosty przykład z mojego przedmiotu. [...]
> Dla uczniów w trakcie całego cyklu istnieje tylko ten jeden zapis tematu:
> "Domowa instalacja elektryczna".
> Ale dla mnie nie!!!

Przepraszam, ale nie bardzo rozumiem jak jest przyczyna tegoż dualizmu.
Dlaczego uczniowie nie mieliby sobie zanotować poszczególnych 'podtematów'?
W takiej sytuacji zapis np.
> "Domowa instalacja elektryczna - projektowanie",
staje się 'pełnokrwistym' tematem lekcji, takim samym na tablicy, w
uczniowskich zeszytach i w dzienniku. Dlaczego chcesz wyłączać informację o
projektowaniu z tematu uczniowskiego?

> Właśnie próbuję cały czas tłumaczyć różnice między tematem 'uczniowskim' a
> wpisem w dzienniku, którego składnikiem zaledwie ów temat być powinien.

No tak, a ja ze swej strony próbuję dociec, dlaczego ciągle upierasz się
przy twierdzeniu, że jakiekolwiek różnice w ogóle powinny występować.
Przykład który przytoczyłeś - że podajesz uczniom jeden wspólny temat dla
dużego bloku materiału, a w dzienniku rozpisujesz go na poszczególne
składowe - jest moim skromnym zdaniem nie najlepszy. Wynika z niego bowiem,
że na poszczególnych lekcjach nie podajesz uczniom szczegółowego celu ich
pracy na danej godzinie. To znaczy, (ujmę to inaczej :-) wierzę, że
podajesz, ale z uczniowskich zeszytów może to wcale nie wynikać, skoro nie
zapisują tychże 'podtematów'...

--
Pozdrawiam,
Yorick





› Pokaż wiadomość z nagłówkami


25. Data: 2003-11-29 09:16:46

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman O." <r...@k...chip.pl> napisał w wiadomości
news:bq8gpu$gkt$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Ale plama! Nie dają? To faktycznie...
> A, juz wiem! Dadzą i zabiorą!
> I będzie żal, a jakie wychowawcze!

Jak zwykle ;-) pozwolę sobie spojrzeć na to z innej strony:
- w chwili obecnej nie dostaję nic
- w zaproponowanej sytuacji dostałbym dodatek przynajmniej w jednym miesiącu
W związku z tym, miast pogrążać się w żalu, że więcej nie będzie, udałbym
się natychmiast na piwo celem przepuszczenia najłatwiej - bo dzięki 'karze'
;-) zarobionych pieniędzy... ;-)) I od razu poprosił o następną karę ;-))

--
Pozdrawiam,
Yorick









› Pokaż wiadomość z nagłówkami


26. Data: 2003-11-29 11:32:40

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Roman Stachowiak" <a...@n...org> szukaj wiadomości tego autora

> > Prosty przykład z mojego przedmiotu. [...]
> > Dla uczniów w trakcie całego cyklu istnieje tylko ten jeden zapis tematu:
> > "Domowa instalacja elektryczna".
> > Ale dla mnie nie!!!
>
> No tak, a ja ze swej strony próbuję dociec, dlaczego ciągle upierasz się
> przy twierdzeniu, że jakiekolwiek różnice w ogóle powinny występować.
> Przykład który przytoczyłeś - że podajesz uczniom jeden wspólny temat dla
> dużego bloku materiału, a w dzienniku rozpisujesz go na poszczególne
> składowe - jest moim skromnym zdaniem nie najlepszy. Wynika z niego bowiem,
> że na poszczególnych lekcjach nie podajesz uczniom szczegółowego celu ich

Zaraz, zaraz - sam pisałeś, że cele to w konspekcie, a nie w temacie lekcji!!!

> pracy na danej godzinie. To znaczy, (ujmę to inaczej :-) wierzę, że
> podajesz, ale z uczniowskich zeszytów może to wcale nie wynikać, skoro nie
> zapisują tychże 'podtematów'...

Ależ w zeszytach to widać - i to wcale nie z podtematów, lecz z zapisu przebiegu
lekcji, ewentualnych wniosków, projektów, wyników pomiarów itp. itd.
Na zajęciach z języków bywa, że uczeń wcale nie otwiera zeszytu i tematu nie
zapisuje - co najwyżej go usłyszy. Bywa też, że do _sformułowania_ tematu
dochodzi w wyniku jakiejś wstępnej rozmowy z uczniami (oczywiście nauczyciel ten
temat cały czas sugeruje, podpowiada...). Wtedy może się okazać, że w różnych
klasach brzmienie tego uczniowskiego tematu będzie inne. I wtedy też w różnych
dziennikach będziesz wpisywał różne tematy? A może wpisać "Nauka formułowania
tematów lekcyjnych"?

--
RomanS
http://www.pse.of.pl - faq grupy pl.soc.edukacja
http://www.gimnazjum.pl/karta - karta rowerowa w szkole



› Pokaż wiadomość z nagłówkami


27. Data: 2003-11-29 13:42:35

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Roman O." <r...@k...chip.pl> szukaj wiadomości tego autora



Użytkownik "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> napisał w wiadomości
news:bq9o5j$ggp$1@atlantis.news.tpi.pl...
<..>
>- bo dzięki 'karze'
> ;-) zarobionych pieniędzy... ;-)) I od razu poprosił o następną karę ;-))

<...>
E.... nie tak dobrze!
Dadzą i zabiorą na papierze, do kiesieni NIC!
No chyba, że jeden z radnych, to właściciel okolicznego
browaru albo sieci budek z piwem?

Roman


› Pokaż wiadomość z nagłówkami


28. Data: 2003-11-30 20:21:42

Temat: Re: Banalne ? Jak nauczyciele języków obcych powinni zapisywać temat ?
Od: "Yorick" <y...@p...pl.dodatek.antyspamowy> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Roman Stachowiak" <a...@n...org> napisał w
wiadomości news:bqa01e$qeh$1@atlantis.news.tpi.pl...

> Zaraz, zaraz - sam pisałeś, że cele to w konspekcie, a nie w temacie
> lekcji!!!

Zgadza się. I nadal podtrzymuję to co napisałem. Zwróć tylko uwagę, że
kontekst obu postów był zupełnie różny: w pierwszym chodziło o 'cele' (w
domyśle - dydaktyczny, wychowawczy, etc... - i te powinny być w konspekcie),
w drugim poście chodziło mi o 'cel pracy' (czyli 'temat lekcji' - a ten
powinien być w dzienniku).

Wydawało mi się, że kontekst obu wypowiedzi był dość jednoznaczny, ale
jeżeli użyłem zbyt dużego skrótu myślowego, to przepraszam :-)

> Na zajęciach z języków bywa, że uczeń wcale nie otwiera zeszytu i tematu
> nie zapisuje - co najwyżej go usłyszy.

Powiem więcej - na takim np. WF-ie uczniowie często w ogóle nie mają
zeszytów... ;-) ale czy to coś zmienia?

> Wtedy może się okazać, że w różnych klasach brzmienie tego uczniowskiego
> tematu będzie inne. I wtedy też w różnych dziennikach będziesz wpisywał
> różne tematy?

Ależ oczywiście. Cały czas tak robię. Dlaczego miałbym w dokumencie
urzędowym, jakim jest dziennik lekcyjny, pisać nieprawdę? Co zrobiłem na
lekcji, to wpisuję do dziennika...

> A może wpisać "Nauka formułowania tematów lekcyjnych"?

Tego akurat zagadnienia chyba nie ma w żadnym ze znanych mi programów
nauczania ;-)
Ale obiecuję rzecz przemyśleć przy układaniu programu autorskiego ;-)

--
Pozdrawiam,
Yorick





› Pokaż wiadomość z nagłówkami


 

strony : 1 . 2 . [ 3 ]


« poprzedni wątek następny wątek »


Wyszukiwanie zaawansowane »

Starsze wątki

FRANCUSKI - ŁÓDŹ - KOREPETYCJE
Studia PODYPLOMOWE - gdzei szukać minimów programowych
Nauka Rosyjskiego - MOŻE SŁOWNIK KTOŚ MA ???
Uzależnienie od internetu
Zbiórka baterii i pustych cartige po tuszach

zobacz wszyskie »

Najnowsze wątki

NOWY: 2025-12-07 Algorytmy - komentarz [po lekturze ks.]
Reżim Talibów w Afganistanie zakazał kobietom: pracy w większości zawodów, studiowania, nauki w szkołach średnich i podstawowych!!!
Edukuję się jak używać Thunderbirda
NOWY: 2025-09-29 Alg., Strukt. Danych i Tech. Prog. - komentarz.pdf
Tak działa edukacja Putina. Już przedszkolaki śpiewają, że są gotowe skonać w boju

zobacz wszyskie »