Barwy wstydu

1. Data: 2002-06-21 08:30:48

Temat: Barwy wstydu
Od: m...@w...fr (Magdalena Nawrocka) szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Nawrocka
BARWY WSTYDU

"Wstyd jest barwą cnoty."
- Wincenty Ignacy Marewicz

"Tylko sumienie jest wolne."
- Święty Ambroży

Czym jest uczucie wstydu? Jest ono świadomością
niewłaściwego postępowania lub zdaniem sobie sprawy z własnych
braków, błędów. Odniesieniem wstydu jest sumienie lub tzw.
opinia, nic więc dziwnego, że wstyd sprzęga się mocno z
niezadowoleniem z siebie albo nawet i lękiem.

Czy warto i trzeba się wstydzić? Na pewno. Ale jedynie w
sytuacji, gdy to w końcu bardzo przykre, upokarzające uczucie
jest w pełni uzasadnione. Postępuję źle, niewłaściwie,
haniebnie, w czymś osobiście nawalam - okrywam się rumieńcem
wstydu. Zdaję sobie sprawę z własnych braków czy błędów, co
znaczy, że świadomość działa, kontroluje, że istnieje czynne
odniesienie do wpojonych mi moralnych zasad. I tak jest jak
najbardziej w porządku. Człowiekowi potrzebne są limity,
odnośniki, które w uproszczeniu można widzieć jako lęk przed
opinią. Usłyszałam gdzieś obrazowe wyrażenie: sumienie - to
kleszcze lęku. Inna sprawa, co warta szlachetność ze strachu?

No pewnie, że poczucie wstydu może świadczyć o czyjejś
wrażliwości, odpowiedzialności, a więc cnocie. Już tam zbir i
prawdziwy łachudra wstydzić się nie myśli. Za to człowiek z
gruntu porządny, taki, o którym mówimy - aż za porządny -
bardzo łatwo może popaść w przesadę. Sumienie jest wolne i
niekiedy może zagalopować się za daleko, nie będąc już tylko
mechanizmem kontrolnym, ale i zbyt srogim sędzią, i bezlitosnym
katem. To prawda, że barwy cnoty są piękne, ale odcienie
upokorzenia, poczucia winy, ciężkie wyrzuty sumienia nie są już
tak radosne.

Albowiem granica jest śliska. Od zasadnego, okazjonalnego,
a więc "zdrowego wstydu" przy większej wrażliwości łatwo można
dojść do wstydliwości nadmiernej, chorobliwej, nie mówiąc już o
nieuzasadnionym poczuciu winy, wyrzutach sumienia trochę
ogólnie i jakby na zapas. A to już jest ból moralny i
autodestrukcja. Prawdziwie ógrzeszącyó będzie szedł w zaparte,
obwiniając wszystkich wokół tylko nie siebie, a ten zbyt
cnotliwy gorliwie obciąża własny wewnętrzny spokój złem
wynikającym z nagannego działania innych.

Dlatego też wydaje mi się, że nie należy zbyt sztywno
stawiać spraw tzw. sumienia, a już na pewno niezdrowe jest
poczucie odpowiedzialności za innych, za całokształt, za
miliony. Wstyd, ale tylko uzasadniony i na miarę przewinień.
Niech każdy pleni chwasty wyłącznie z własnego ogródka i
jeszcze tylko te naprawdę szkudne. Trochę dzikich ździebełek
spokojnie można zostawić - ogródek ciekawszy. ;-)))

Magdalena Nawrocka
www.geocities.com/magdanawrocka

1. Data: 2002-06-24 16:09:40

Temat: Re: Barwy wstydu
Od: "Premiere" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Nawrocka" <m...@w...fr>

> Magdalena Nawrocka
> BARWY WSTYDU
>
> "Wstyd jest barwą cnoty."
> - Wincenty Ignacy Marewicz
>
> "Tylko sumienie jest wolne."
> - Święty Ambroży
>

> Czym jest uczucie wstydu? Jest ono świadomością
> niewłaściwego postępowania lub zdaniem sobie sprawy z własnych
> braków, błędów.

Uznaje za właściwe wstydzić się z powodu niemoralności, lecz ludzie wstydzą
się w sytuacjach moralnie uznawanych za chwalebne. Czy to jest racjonalne?
;-)

1. Data: 2002-06-24 16:36:38

Od: m...@w...fr (Magdalena Nawrocka) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 24 Jun 2002 18:09:40 +0200, Premiere wrote:

>Uznaje za właściwe wstydzić się z powodu niemoralności, lecz ludzie wstydzą
>się w sytuacjach moralnie uznawanych za chwalebne. Czy to jest racjonalne?
>;-)

Daj przyklad.

Magda N

1. Data: 2002-06-24 17:42:25

Od: "Premiere" <k...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Daj przyklad.

Badanie mammograficzne.

--
"To nie prawda, że w człowieku płynie robotnicza krew"
Golec uOrkiestra :-)

1. Data: 2002-06-24 18:56:26

Od: "Szczesiu" <s...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Daj przyklad.
Przepraszam, ze sie wtrace, ale np. ja wstydze sie w sytuacjach "moralnie
chwalebnych", kiedy np. strzele bramke na boisku (rzuce kosza) i koledzy
okazuja mi uznanie. Wstydze sie, ze ktos posadzi mnie o chec zwrocenia na
siebie uwagi, o to, ze sie pusze (faktycznie jestem wtedy z siebie dumny,
ale to uczucie jest przelamane wstydem - jakbym oczekiwal ze jezeli okaze
radosc, ktos mnie zaraz zgasi "dobra dobra, co sie tak k... cieszysz").
Czuje sie tez odpowiedzialny za dalsza dobra jakosc gry, za bycie "dobrym" i
wiem, ze zaraz cos sp...le i co dziwne, kiedy to nastapi, wszystko jest z
powrotem na swoim miejscu - lek przed sukcesem? Przed wzlotem i upadkiem?
Typowe problemy narcyza, co?

1. Data: 2002-06-25 15:00:19

Od: m...@w...fr (Magdalena Nawrocka) szukaj wiadomości tego autora

On Mon, 24 Jun 2002 20:56:26 +0200, Szczesiu wrote:
> [...]
>powrotem na swoim miejscu - lek przed sukcesem? Przed wzlotem i upadkiem?

Moze jestes zbyt niesmialy i nie lubisz zwracac na siebie uwagi innych. Narcyz byl
zakochany w sobie, a Ty nie potrafisz sobie powiedziec - o kurde, a niech mnie
chwala, zasluguje.:)))

pozdrawiam,

Magda N

Komputerowy bakcyl