Bouba czy Kiki?

1. Data: 2018-05-24 20:58:49

Temat: Bouba czy Kiki?
Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

zapraszam
http://www.rozwojowiec.pl/3919/test-ukryte-znaczenie
-slow/
będzie ankieta, proszę wpisywać tak jak wydaje się że wszyscy mają to
słowo rozumieć.
Dla mnie cechy były oczywiste i zupełnie różne dla obu

2. Data: 2018-05-24 23:52:22

Temat: Re: Bouba czy Kiki?
Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

pinokio <p...@n...adres.pl> wrote:
> [...]
> słowo rozumieć.
> Dla mnie cechy były oczywiste i zupełnie różne dla obu

Owszem, ale oba miały dla mnie dwie cechy wspólne - okrągłe i ,,kobiece".

Co do ,,ukrytego sensu" - uważam to (sorry) za bzdurę. Te konkretne słowa (i
inne do nich podobne, których utworzenie jest możliwe) powstają po prostu
na (czasem dość luźne) BRZMIENIOWE i/lub MORFOLOGICZNE podobieństwo
istniejących słów, bardzo silnie zakorzenionych w języku, posiadających
tylko im przypisane, konkretne, znaczenia. Przykłady wielu takich słów w
jednym miejscu znajdziesz choćby w mnogich przekładach wiersza
,,Jabberwocky" Lewisa Carroll'a z ,,Alicji w Krainie Czarów".
Dwa z nich, które najbardziej lubię:

,,Żabrołaki

Robert Stiller

Był czas mrusztławy, ślibkie skrątwy
Na wałzach wiercząc świrypły,
A mizgłe do cna boroglątwy
I zdomne świszczury zgrzypły.

Mój synu, Żabrołaka się strzeż
Co szponem drze, w paszcz chapa!
I dziubdziuba się bój! Zgroźliwego też
Unikaj Bandrochłapa!

Swój miecz żarłacki jąwszy w dłoń,
Na wrażych śmiardłków żarty
Szedł w noc, trwał w dzień o pampamu pień
W ychliwych myślach wsparty.

A w myślach onych trwiąc, czuj duch!
Żabrołak z płogniem w oku
Świszłap! I brnie przez tołszczy pnie
I grzbyka nań w pokroku.

Raz, dwa! Raz, dwa! Rąb klingo zła,
Żarłacka, opak zbrodom!
Na śmierć go w ziem! I zrąbł, i z łbem
Pogalopysznił do dom.

Tyś żabrołaka zrąbł? Pójdź, pójdź,
Promieńcze, w me objęcia!
O, świękny dniu! Wycz hej! Wycz hu!
Krztuchotał do dziecięcia.

Był czas mrusztławy, ślibkie skrątwy
Na wałzach wiercząc świrypły,
A mizgłe do cna boroglątwy
I zdomne świszczury zgrzypły."

,,Dziaberliada

Stanisław Barańczak

Brzdęśniało już; ślimonne prztowie
Wyrło i warło się w gulbieży;
Zmimszałe ćwiły borogowie
I rcie grdypały z mrzerzy.

O strzeż się, synu, Dziaberłaka!
Łap pazurzastych, zębnej paszczy!
Omiń Dziupdziupa, złego ptaka,
Z którym się Brutwiel piastrzy!

A on jął w garść worpalny miecz:
Nim wroga wdepcze w grzębrną krumać,
Chce tu, gdzie szum, wśród drzew Tumtum
stać parę chwil i dumać.

Lecz gdy tak tonie w dumań gląpie,
Dziaberłak płomienistooki
Z dala przez gąszcze tulżyc tąpie,
Brdli, bierze się pod boki!

Ba-bach! Ba-bach! I rach, i ciach
Worpalny brzeszczot cielsko ciachnął!
A on wziął łeb i poprzez step
W powrotny szlak się szlachnął.

Tyżeś więc ubił Dziaberłaka?
Pójdź, chłopcze, chlubo jazd i piechot,
Objąć się daj! Ho-hej! Ha-haj!,
Rżał rupertyczny rechot.

Brzdęśniało już; ślimonne prztowie
Wyrło i warło się w gulbieży;
Zmimszałe ćwiły borogovie
I rcie grdypały z mrzerzy."

--
XL

3. Data: 2018-05-24 23:57:06

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.05.2018 o 23:52, XL pisze:
> Owszem, ale oba miały dla mnie dwie cechy wspólne - okrągłe i ,,kobiece".

Dla mnie nie - bouba okrągłą, kiki - spiczasta , kolczasta
obie kobiece, ale Bouba kojarzyła mi się z dużą małpą, a kiki z małą małpką.

4. Data: 2018-05-24 23:59:01

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> istniejących słów, bardzo silnie zakorzenionych w języku, posiadających
> tylko im przypisane, konkretne, znaczenia. Przykłady wielu takich

nowych

> [...]
>
> Swój miecz żarłacki jąwszy w dłoń,
> Na wrażych śmiardłków żarty
> Szedł w noc, trwał w dzień o pampamu pień

Nb. - reszta przekładów tutaj:
http://home.agh.edu.pl/~szymon/jabberwocky.shtml
Przy okazji dygresyjka - moje córki pierwszą cytowaną tu wersję opanowały
błyskawicznie i w wieku 5-6 lat i terkotały ją z pamięci (najczęściej ku
przerażeniu gości) z prędkością karabinu maszynowego ?

--
XL

5. Data: 2018-05-25 00:12:20

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

pinokio <p...@n...adres.pl> wrote:

> Dla mnie nie - bouba okrągłą, kiki - spiczasta , kolczasta
> obie kobiece, ale Bouba kojarzyła mi się z dużą małpą, a kiki z małą małpką.

Bouba kojarzyła mi się z Buką z ,,Muminków", dynią, bombą (przezwisko dla
grubasów popularne w moim dzieciństwie w odniesieniu do grubych
kobiet/dziewcząt, Bubą (częstym przydomkom pulchnych, dużych kobiet w
środowisku ich przyjaciół) itd.
Kiki też kogarzyła mi się z małą, psotną małpką o okrągłej głowie - ale
tylko jako skojarzeniowy ślad po postaci ,,małej małpki Fiki-Miki"...
Tu znalazłam też probę wytłumaczenia pewnych mechanizmów badanych w teście:
https://www.crazynauka.pl/efekt-buba-kiki-mozg-laczy
-rzeczy-ktore-sa-zupelnie-rozne/
Nie mam zdania na temat tego wytłumaczenia - bo mam swoje własne, inne,
znacznie prostsze wytłumaczenie :-)

--
XL

6. Data: 2018-05-25 00:24:10

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

pinokio <p...@n...adres.pl> wrote:
> [...]
> słowo rozumieć.
> Dla mnie cechy były oczywiste i zupełnie różne dla obu

Kontynuując MOJE wytłumaczenie mechanizmu kojarzenia - podam Ci kilka słów
wymyślonych na poczekaniu. Z czym Ci się kojarzą? - zwłaszcza podane w tej
konkretnej kolejności jak niżej?
nobieta
nobita
muntizna
muncina
biezmowię
nieszkolak
podsklotek

--
XL

7. Data: 2018-05-25 13:08:16

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

XL <i...@g...pl> wrote:
> [...]
> wymyślonych na poczekaniu. Z czym Ci się kojarzą? - zwłaszcza podane w tej

I idąc dalej tym samym śladem, ale już bardziej abstrakcyjnie:
oieta
oita
mnizna
mwlę

Itd.

--
XL

8. Data: 2018-06-07 20:13:16

Od: pinokio <p...@n...adres.pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24.05.2018 o 23:57, pinokio pisze:

> Dla mnie nie - bouba okrągłą, kiki - spiczasta , kolczasta
> obie kobiece, ale Bouba kojarzyła mi się z dużą małpą, a kiki z małą
> małpką.

http://www.rozwojowiec.pl/3929/imie-jak-na-ciebie-wp
lywa/
niesamowite, nie tylko Polacy tak myślą

9. Data: 2018-06-07 20:59:28

Od: gazebo <g...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 24/05/2018 o 19:58, pinokio pisze:
> [...]
> słowo rozumieć.
> Dla mnie cechy były oczywiste i zupełnie różne dla obu
moze cos preoczylem, jednak wyscie ulegli NLP, bo juz same pierwsze
sformulowania prygotowujace zjezyly mi wlos na karku, wyscie w ogole nie
sluchaLi tego facetA

--
gazebo

10. Data: 2018-06-07 21:06:55

Od: gazebo <g...@j...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 07/06/2018 o 19:59, gazebo pisze:
-slow/
> moze cos preoczylem, jednak wyscie ulegli NLP, bo juz same pierwsze
> sformulowania prygotowujace zjezyly mi wlos na karku, wyscie w ogole nie
> sluchaLi tego facetA

a bo tam, biere dwojke na raz

--
gazebo