Brak kompetencji

1. Data: 2002-10-07 10:38:55

Temat: Brak kompetencji
Od: "Marzena" <m...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Bo jak można mówić, że morfologię robi się wyłącznie na czczo. Tyle razy
miałam ją pobierano i lekarz zawsze pozwalał mi zjeść sniadanko.
Tymbardziej, ze jestem w ciąży. Ostatnio miałam jeszcze wykonać test
obciążenia glukozą ( bez badania glukozy na czczo - zawsze miałam ją w
normie ). Test miał być wykonany: miałam zjeść śniadanie i przyjechać do
przychodni gdzie mieli mi podać glukozę do wypicia. Niestety niekompetentna
pielęgniarka stwierdziła, ze tak się tego testu nie robi, że muszę być na
czczo, bo musi mi pobrać przed wypiciem glukozy i godzinę po wypiciu a tak
jak mi lekarz kazał zrobić to się nie robi. Stwierdziła, że to błąd lekarza.
I wten oto sposób musiałam jeszcze raz udać się na badania będąc na czczo.
Była inna pielęgniarka ale badania gdzieś mi zniknęły, nie były zlecone.
Paranoja..... i znów lekarz nie umje wpisywać badań do komputera, choć to
robiła położna w gabinecie a lekarz dyktował jej co ma być zaznaczone. Oto
jaki średni personel zatrudniany jest w jednej z warszawskich i to
prywatnych przychodni.

2. Data: 2002-10-08 15:35:09

Temat: Re: Brak kompetencji??
Od: "/jaro" <j...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

--
> [...]
> czczo, bo musi mi pobrać przed wypiciem glukozy i godzinę po wypiciu a tak

Prawda jest taka , że test doustnego obciążenia glukozą należy wykonać w
konkretnych warunkach tzn.po obciążeniu konkretną dawką glukozy ,a nie
dowolną np po śniadaniu czy obiedzie i dodatkowo pijąc glukoze w
laboratorium.Nie można ocenić miarodajnie czynności hormonalnej trzustki nie
wiedząc ile glukozy podano.Nie wiem po co robić ten test u młodej
osoby,która ma prawidłowy poziom glukozy na czczo.Cała filozofia polega na
tym żeby zmierzyć poziom glukozy na czczo ,a następnie po obciążeniu
konkretną dawką glukozy i tak w konkretnych odstępach czasu,ponieważ na
podstawie konkretnych otrzymanych wartości można cokolwiek wywnioskować.Stąd
nazwa badania krzywa cukrowa.Jest oczywiste że inny poziom będzie po
zjedzeniu kawałka tortu,a inny po kawałku tortu i szklance glukozy.Myślę
więc że pielęgniarka miała racje.
Morfologie krwi powinno sie robić na czczo ale nie jest to
konieczne,natomiast badania poziowu glukozy nie należą do badań
morfologicznych krwi - morfologia to poziom erytrocytów,leukocytów,płytek
i parametrow z nimi związanych np.hemoglobiny.
Gosia

3. Data: 2002-10-10 22:11:45

Od: "pezet" <p...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

[...]
Czyli "dwa w jednym" :o)

Może lekarz nie mial na mysli testu doustnego obciazenia glukoza (OGTT),
ale glikemie poposilkowa (PPG) - to dwa rozne badania.
OGTT mierzy sie bedac na czczo - polega na wypiciu 75g glukozy i
oznaczeniach
po 120 min (czasem tez posrednie), natomiast aby zbadac PPG,
najlepiej zalecic zjedzenie sniadania (takiego jak pacjent zazwyczaj jada)
i zmierzyc glikemie 90-120 minut po sniadaniu.

OGTT jest wystandaryzowany ale "sztuczny", natomiast pomiar PPG
bardziej odzwierciedla to co dzieje sie w organizmie pacjenta na codzien.
Najlepiej badac to po sniadaniu, bo przyrost glikemii jest wtedy najwyzszy
w ciagu doby i najdluzej trwa.

Trwaja prace nad opracowaniem wystandaryzowanego posilku,
wlasnie dlatego, ze w warunkach fizjologicznych nigdy nie
jemy czystej glukozy, ale pokarmy wieloskladnikowe.

> Nie wiem po co robić ten test u młodej
> osoby,która ma prawidłowy poziom glukozy na czczo.

To bardzo powazny blad w rozumowaniu - niestety powszechny.

Glikemia na czczo jest bardzo POZNYM objawem zaburzen
weglowodanowych. Podwyzszona glikemia po posilku pojawia sie kilka,
a nawet kilkanascie lat wczesniej.
Jak do tego doda sie, ze powiklania o typie makroangiopatii spowodowane
sa wzrostami poposilkowymi, wniosek jest prosty - kontrolujac pacjenta na
czczo,
narazamy go na rozwoj powiklan sercowo-naczyniowych.

Zanaych jest (bardzo) wiele przykladow, kiedy pacjent z "dobrymi cukrami"
na czczo trafia do szpitala z zawalem i tam sie okazuje, ze po posilkach ma
cukry "bardzo niedobre". A moglby tego zawalu nie miec, gdyby ktos mu
zbadal wczesniej glikemie np. po sniadaniu.

Coraz czesciej kwestionuje sie wartosc badania glikemii na czczo
w diagnostyce cukrzycy.
Ma ono jedynie znaczenie pomocnicze, swiadczac glownie o nocnej
glukoneogenezie w watrobie, a niewiele o stanie i wydolnosci trzustki.
Jak na razie, FPG jest nadal jednym z kryteriow diagnostycznych cukrzycy,
ale w tym roku na ADA juz mowiono, zeby glikemie na czczo wylaczyc z
kryteriow rozpoznania, opierajac sie zasadniczo na PPG.

pozdrawiam
pz

4. Data: 2002-10-12 22:14:22

Od: "Marek Li" <M...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "pezet" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> Czyli "dwa w jednym" :o)

Autorka początkowego posta napisała, że miała mieć pobraną krew na
oznaczenie glikemii po godzinie od wypicia. Wspomniała też, że jest w
ciąży. Stąd wnoszę, że miał być wykonany PRZESIEWOWY test z 50 g
glukozy, którego wykonanie nie wymaga bycia na czczo w przeciwieństwie
do DIAGNOSTYCZNEGO z 75 g, który musi być na czczo i oznacza się po 2
godzinach.
Po posiłku zmienia się obraz morfologiczny krwi obwodowej, więc w tym
akurat przypadku pielęgniarka mała rację. Chyba, że krew ma być pobrana
do hodowli komórek. Wtedy jest przynajmniej co hodować;-)

Marek Li

Kłocie w sercu
problem skorny badz urologiczny
kupno ksiazek - online GDZIE???