Chleb - najprostszy przepis - bez wyrabiania!

1. Data: 2003-10-17 23:14:25

Temat: Chleb - najprostszy przepis - bez wyrabiania!
Od: "Fiona" <k...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Chlebek - a w zasadzie dwa :)

Komponenta:

1 litr mocno cieplej wody - aby nie za latwo bylo wsadzic lapke (ok.50st.C)
50g swiezych drozdzy
1 kg maki zwyklej + otreby lub opcjonalnie maka mieszana: razowa ze zwykla
1 czubata lyzka soli
2-3 lyzki stolowe oliwy
maselko do wysmarowania foremek (2 waskie, 30-40cm) i bulka tarta do ich
posypania

Sposob przygotowania:
Do duzego gara (4l) wlewamy mocno ciepla wode i rozpuszczamy w niej drozdze
przez mieszanie ich lapka.
wsypujemy inteligentnie make, zeby sie nie ufyflunic i tez mieszamy ja lapka.
wsypujemy (wczesniej odmierzona, zeby nie uwalac rozczynem solniczki) czubata
lyzke (stolowa) soli
wlewamy (jedno dobre chlusniecie) na oko oliwe (pewnie ze dwie-trzy lyzki
stolowe).

Odstawiamy na pol godziny w cieple miejsce

W tym czasie nie leniuchujemy tylko:

smarujemy dwie foremki maselkiem i posypujemy bulka tarta (tylko solidnie,
zadnej fuszerki - mnie raz chlebus przywarl jednym bokiem podczas wyjmowania i
skorka odlazla od miazszu)

ustawiamy piekarnik z termoobiegiem na 250 st na pare minut.

Do nagrzanego piekarnika wstawiamy chlebek na 45 min.

w polowie czasu pieczenia mozna folia okryc wierzch chlebkow, zeby skorka sie
nie spalila.

podobny efekt uzyskuje przez postawienie foremek na najnizszym poziomie

Ciasto przed wlozeniem do formy jest rzadkie!!!

Do foremek sie je WLEWA!!! :D

W czasie wzrostu (przed wstawieniem do pieca) powinno zwiekszyc swa objetosc 2-
2,5-krotnie. W piekarniku o nastepne 50-80%.

To, ze ciasto jest rzadkie nie przeszkadza mu pieknie wyrosnac z garscia ziaren
slonecznika czy sezamu.

Pani Magdalenie dziekuje za podpowiedz: z kminkiem jeszcze nie robilam, ale na
pewno go wykorzystam.

Chlebek przeze mnie upieczony stal bez przykrycia 4 dni i w ogole sie nie
zsechl.

MNIAM :)

Fiona

PS
Podziekowania dla Grazynki - autorki przepisu!

1. Data: 2003-10-18 11:09:55

Temat: Re: Chleb - najprostszy przepis - bez wyrabiania!
Od: "amigo" <amigo@(usunto)klub.chip.pl> szukaj wiadomości tego autora

z tego co wiem drozdze gina w temperaturze ponad 40 stopni celsjusza

1. Data: 2003-10-18 20:22:26

Od: "Fiona" <k...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> z tego co wiem drozdze gina w temperaturze ponad 40 stopni celsjusza

Czyzbym zgwalcila prawa fizyki?
Moj chleb wyrosl wysmienicie (usilowal nawet uciec z garnka!) mimo, iz woda, w
kt. rozpuszczalam drozdze byla tak ciepla, ze ciezko bylo wsadzic lapke.
Pzdr
F.

1. Data: 2003-10-19 18:51:33

Od: Shrek <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

amigo wrote:

> z tego co wiem drozdze gina w temperaturze ponad 40 stopni celsjusza

Zmierzylem temperature. Bylo 55st i uroslo jak trzeba.
Moze dlatego, ze zaraz po rozrobieniu drozdzy wrzucalem
cala make i reszte komponentow.
Chleb pychota, tylko wszyscy naookolo mi mowia, ze malo slony, wiec moze
tak 1.5 lyzki zamiast 1?
Ostatnia moja innowacja bylo posmarowanie mu buzi miodkiem rozrobionym w
odrobine wody - skorka wysla jak u razowca. Nastepnym razem doloze
miodku do srodka :D

Pozdr.,
Shrek

1. Data: 2003-10-19 22:18:24

Temat: Re: Chleb - najprostszy przepis/Chwale
Od: Magdalena Bassett <m...@o...com> szukaj wiadomości tego autora

Shrek wrote:

> [...]

Dzis zrobilam - dodalam kminku, soli gruboziarnistej i make do chleba
(Flour for Bread), kto wie, jakiemu to numerowi by odpowiadalo i ile w
tym glutenu. Chleb jest swietny, urywam wlasnie kawalki i maczam w
oliwie z rozmarynem. Pycha. Posmarowalam mu wierzch woda za pomoca
pedzla piec minut przed wyjeciem, i skorka jest lsniaca i chrupiaca.
Jedyna zmiana przepisu to to, ze wstawilam do rosniecia do cieplego
pieca, i tam juz zostawilam, zeby nie ruszac foremki. Podnioslam
temperature, gdy urosl do 200°C ipatrzylam przez szybke, jaki piekny sie robi.
Dzieki za przepis
Magdalena

1. Data: 2003-10-20 07:21:05

Od: "*madzik*" <b...@b...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Fiona" <k...@W...onet.pl> skrev i meddelandet

> Chlebek przeze mnie upieczony stal bez przykrycia 4 dni i w ogole sie nie
> zsechl.

Fiono, mam dosc glupie pytanie - czy ten chleb smakuje jak "typowy" polski
chleb?

Probowalam juz kilka przepisow (jeszcze zadnego z grupy, przyznam sie), ale
wszystkie byle "nie takie" w smaku...
Twoj przepis jest bardzo ciekawy, i pewnie wykorzystam (nie ukrywam, ze ze
wzgledu na prostote :-) )

dzieki,
Magda

1. Data: 2003-10-20 09:29:55

Od: "Fiona" <k...@W...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Dzieki za przepis
> Magdalena

Na zdrówko, Magdaleno!

Milo nam, ze znalazla sie chetna do wyprobowania przepisu (skad inad naprawde
swietnego!) :) i ze o trzymalismy rekomendacje od tak znanej tu osoby.

Jesli wyjda Ci inne modyfikacje - podziel sie nimi, prosze.

Ja, za namowa kolezanki, do zurku podalam ostatnio chlebek upieczony z wkladka
w postaci malych kawaleczkow chudziutkiego wedzonego boczku i ziol.
Wiem, ze mozna tez piec go z cebula - ale nie wiem, czy jakos ja sie wczesniej
preparuje :-/

Dziekujemy za pochwaly - serce rosnie!!!

Pozdrawiam
Fiona w imieniu swoim i Shreka

1. Data: 2003-10-20 09:36:58

Od: "Fiona" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Fiono, mam dosc glupie pytanie - czy ten chleb smakuje jak "typowy" polski
> chleb?

Witaj Madziu!

Smakuje tym, czym go sie nadzieje.
Jesli lubisz ziola - mozesz wlasnie ich dodac.
Shrek wpakowal ostatnio dynie ze slonecznikiem i, mimo rzadkiej konsystencji,
nie zapadlo sie.
Poza tym, oprocz walorow smakowych, dodatkowa zaleta naszego chlebka jest to,
ze dlugo jest swiezy i nie kwasnieje - dzisiaj rano jadlam chlebek upieczony we
wtorek.

No i ten zapach w domu i.... magia pieczonego dla bliskich chleba...

Pzdr
Fiona

1. Data: 2003-10-20 11:26:51

Od: "*madzik*" <b...@b...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

"Fiona" <k...@p...onet.pl> skrev i meddelandet

> Smakuje tym, czym go sie nadzieje.
to ja moze powiem inaczej (bedzie dluzsze)

W Szwecji jest tendencja do chleba nieslonego oraz slodkiego. A w miescie,
gdzie obecnie mieszkamy, udalo nam sie w ciagu ponad pol roku zlokalizowac
(dostarczany 3x w tygodniu) _jeden_ "normalny" (pszennozytni) i _jeden_
ciemny chleb nieslodzony, ktory z kolei nie ma tez typowo "polskiego" smaku
(hmmmm... nie jest "kwaskowaty", slonawy ?...). Ewidentnie czegos mu brakuje
;-). Poza tym, maja tu zwyczaj pakowania goracego pieczywa w szczelna folie,
wiec wszystko jest miekkie jak gabka i rownie trudno sie to kroi, nie ma
chrupkiego chleba (to juz nasze preferencje, powiedzmy ze jestem czepliwa
;-) ), a do tego jeszcze chleb naszym zdaniem nadaje sie do zjedzenia w
ciagu max 24-30 godzin od kupienia cieplego, bo potem zaczyna miec takie
lekki zapaszek plesni (ja go czuje po 48 godz, ale moj maz wlasnie po
dobie).
Pieklam kilka chlebow wg polskich przepisow, ale to tez nie bylo "to".
Pieklam chleb wg mieszanki szwedzkiej, dosalajac ja solidnie, brakowalo z
kolei wlasnie tego "kwasu".
I jak juz zrozpaczona postanowilam (bo konczy sie nam zapas mrozonego chleba
przywiezionego z Polski za ostatnim pobytem), ze szukam przepisu na zakwas,
do ktorego sie wklada pietke poprzedniego chleba (z nadzieja, ze to by
spowodowalo podobienstwo smakow...), spadlas mi jak z nieba z tym prostym
przepisem. Wariacje na temat wyprobujemy po pierwszym smakujacym "jak
nalezy" ;-).

> [...]
to,
> ze dlugo jest swiezy i nie kwasnieje - dzisiaj rano jadlam chlebek
no wlasnie, to cecha "polskiego" chleba. Nasz kupowalismy w srode rano
goracy, w piatek w nocy dotarlismy do domu i ciagle byl mieciutki -
zamrozilismy cwiartkami i wydzielamy jak skarb :-)

dzieki za pomoc,
Magda

1. Data: 2003-10-21 13:12:32

Od: "Waldek F." <t...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Fiona" <k...@W...onet.pl> napisał w
wiadomości news:4850.000004c8.3f93ab12@newsgate.onet.pl...
(ciach)

> Wiem, ze mozna tez piec go z cebula - ale nie wiem, czy jakos ja sie
wczesniej
> preparuje :-/

(ciach)

Cebule zasmaża się na złoty kolor i dodaie się do już wyrobionego ciasta.

Najlepsze i długo trzymające świeżość są chlebki robione na maślance z
prawdziwego mleka prosto od krowy !!!!!!

jak obrac papryke?
flaki -> kiszka ziemniaczana
co to za przepis?
francuskie żarcie, trochę OT