Cięcie krzewu winnejlatorośli

1. Data: 2001-11-07 15:02:52

Temat: Cięcie krzewu winnejlatorośli
Od: "BogdanG." <g...@f...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam Wszystkich
Mało albo prawie wcale tu nie piszę ale codziennie Was czytam, dowiaduję się
wielu mądrych rzeczy.
Nie wiem jak pisać czy winorośli, winnej latorośli czy może krzewu winnego
czy może wprost wina.
Kiedy ciąć teraz czy wczesną wiosną (luty marzec)?
Jak ciąć zaniedbany krzew(mocno, bardzo mocno)?
W jaki sposób to zrobić?
Może jakieś strony w internecie gdzie można znaleźć info na w/w temat
Z góry dziękuję na pomoc(jeśli już wcześniej takie pytania i odpowiedzi na
grupie były to przepraszam - musiałem przeoczyć albo zapomnieć.)
BogdaG

2. Data: 2001-11-07 18:28:23

Temat: Re: Cięcie krzewu winnejlatorośli
Od: "Izabella Ziemnik" <z...@c...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "BogdanG." <g...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
> czy może wprost wina.
> Kiedy ciąć teraz czy wczesną wiosną (luty marzec)?
> Jak ciąć zaniedbany krzew(mocno, bardzo mocno)?
> W jaki sposób to zrobić?

Są różne odmiany winorośli, ale ich na ogół nie wolno ciąć, tylko formować,
rozpinać na pergoli, łukach, ogrodzeniach itp. podporach. Winorośle są
hodowane głównie dla ich walorów dekoracyjnych a nie gospodarczych. W żadnym
wypadku nie wolno ciąć tzw. dzikiego wina o drobnych liściach,
przebarwiających się jesienią na kolor intensywnie czerwony. Sadzi się je
zwykla przy południowych i wschodnich ścianach domu. Dokładnie, szybko
porastają ściany, tworząc piękną zieloną otulinę. Niektórzy uważają, że
niszczą one elewację domu.
Izabella

3. Data: 2001-11-08 07:41:52

Od: a...@o...pl (Bogusław Radzimierski) szukaj wiadomości tego autora

Behalf Of Izabella Ziemnik

Winorośle są
hodowane głównie dla ich walorów dekoracyjnych a nie gospodarczych.

I tutaj sie z Toba zgadzam calkowicie,jestes jedyna osoba na tej grupie
ktora poparla moje spostrzezenia:-))

Niektórzy uważają, że niszcza one elewacje domu.

I Ja tak sadze,poszedl bym dalej nie tylko niszcza elewacje ,ale penetruja
tynki zewnetrzne i wprowadzaja wilgoc.

Izabella
Pozdrawiam.
Boguslaw Radzimierski.

http://www.ogrod-botaniczny.pl
ICQ: 101 088 940

4. Data: 2001-11-08 09:04:51

Temat: Re: Cięcie krzewu winnejlatoroœli
Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Izabella Ziemnik napisał(a):

> Sš różne odmiany winorośli,

Sš!

> ale ich na ogół nie wolno cišć,

Interesujšca teoria! Możesz podać jakieś źródła takiej opinii (poza własnymi
snami!)???
Bo ja nieszczęsny uległem kiedyś takiej dezinformacji, że winorośla tnie się
dość ostro i jest to jedna z podstwowych zasad agrotechnicznych przy ich
uprawie. :-)))))

> tylko formować, rozpinać na pergoli, łukach, ogrodzeniach itp. podporach.

Też! Jednak porzšdnie przyciete! :-)

> Winorośle sš hodowane głównie dla ich walorów dekoracyjnych a nie
> gospodarczych.

Interesujšca teoria choć mało prawdziwa. :-)))))
Z tym, że:
- jeżeli chodzi o hodowlę to pełna zgoda
- jeżeli chodzi o uprawę - zgody nie ma.
Pozdrawiam :-)
Janusz
PS
Bogusław - wstšżeczki Ci się znudziły???

5. Data: 2001-11-08 09:05:01

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

"BogdanG." napisał(a):

> Kiedy cišć teraz czy wczesnš wiosnš (luty marzec)?

Ja tnę jesieniš. Krzysztof Marusiński woli wczesnš wiosnš.
Można i tak i tak. Argumenty wymienilismy kilka dni temu w wštku "winogrona - co
zrobić?". Poczytaj. :-))))

> Jak cišć zaniedbany krzew(mocno, bardzo mocno)?

Bardzo mocno. Winorosla generalnie , tnie sie bardzo silnie. Tzn trzeba
pozostawić na owocowanie w przyszłym roku kilka najsilniejszych tegorocznych
łóz, a resztę, bez żadnych sentymentów, pod sekator!

> W jaki sposób to zrobić?

Sposób cięcia w dużej mierze zalezy od odmiany. Niektóre odmiany tnie siš
krótko, niektóre średnio, a inne dlugo.
Generalnie nie będzie większego błędu gdy pozostawi się na krzewie do
owocowania łozy z 20-40 oczkami! (suma - z możliwościš różnych kombinacji.
Zwrócic trzeba jednak uwagę na to, że większość winorośli europejskiej /Vitis
Vinifera/ nie daje pędów owoconośnych z trzech dolnych pšków na łozie).
Pozdrawiam :-)
Janusz

6. Data: 2001-11-08 09:16:26

Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I tutaj sie z Toba zgadzam calkowicie,jestes jedyna osoba
> na tej grupie ktora poparla moje spostrzezenia:-))
No wiesz Bogusławie, po tych wstążkach to tylko ci co nie wiedzą o co chod
zi jeszcze [tylko] mogą Cię popierać. Inni omijają Cię szerokim łukiem. :-
(

> I Ja tak sadze, [...]
To po co je sadzisz? Już nic z tego nie pojmuję?
Pozdrawiam Jerzy
PS
Wiem, że nik inny Ci tego nie powie ale nie dość, że nie tniesz postów to
na dodatek twoje niczym się nie odróżniają od innych. Chociażby za to nie
powinieneś dostać MO.

7. Data: 2001-11-08 09:26:13

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy napisał(a):

> Wiem, że nik inny Ci tego nie powie ale nie dość, że nie tniesz postów to
> na dodatek twoje niczym się nie odróżniajš od innych. Chociażby za to nie
> powinieneś dostać MO.

Jerzy!
Właśnie DLATEGO Magia Ogrodów Bogusławowi jest niezbędna!
Być może jak jš poczyta, to Jego listy będš.....(wstaw tu sobie co chcesz!)
:-)))))))))
Moja nominacja Bogusława zostala dokładnie przemyślana. :-)
I dlatego powtarzam: Bogusław! Bogusław!
Pozdrawiam :-)
Janusz

8. Data: 2001-11-08 09:39:48

Temat: Re: Cięcie krzewu winnejlatoro?li
Od: "Jerzy" <0...@m...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> :-)))))))))
> Moja nominacja Bogusława zostala dokładnie przemyślana. :-)
> I dlatego powtarzam: Bogusław! Bogusław!
Ale nie wiem czy wiesz, ze to oznacza zamknięcie konkursu już na tym etapi
e!!!
A "organizatorowi" chyba nie o to chodziło?
Pozdrawiam Jerzy

9. Data: 2001-11-08 10:38:26

Od: j...@l...pl (Janusz Czapski) szukaj wiadomości tego autora

Jerzy napisał(a):

> Ale nie wiem czy wiesz, ze to oznacza zamknięcie konkursu już na tym etapi
> e!!!
> A "organizatorowi" chyba nie o to chodziło?

Ja nie zamykam, ja obstawiam faworyta!
A poza tym myślę, że "organizatorowi" chodziło o to by Magia Ogrodów trafiła
do najbardziej potrzebujšcego, ktoremu przyniesie pożytek...
Czy w zwišzku z tym nominacja Bogusława może budzić jakieś wštpliwości
:-))))))
Pozdrawiam :-)
Janusz

10. Data: 2001-11-08 12:08:53

Od: Fiesta <f...@m...sggw.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Z tego co wiem, to na pewno tnie się w sierpniu, gdy juz owocuje, aby odsłonić
grona-wtedy sš słodkie. Co do cięcia na poczštku - nie wiem. Mam teraz zajęcia z
Internetu i uczę się wysylać wiadomości w listach dyskusyjnych...

Wiadomość napisana przez: "BogdanG.":

a na deser liliowce - Basi Kulesz
Ogrod warzywny - przygotowanie
pluton w ogrodzie botanicznym