Co potrzebne do pielegnacji duzego trawnika ?

11. Data: 2007-02-26 17:31:49

Temat: Re: Co potrzebne do pielegnacji duzego trawnika ?
Od: "McBeth" <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Walce z kolcami raczej zniszcza trawnik anizeli podreperuja. Kolce
> nakluwajac ziemie sciskaja ziemie pomiedzy kolcami i otwory sa tak
> male ze areacja jest znikoma i krotkotrwala. Aerator rurkowy (mam na
> mysli core aerator) wyciaga waskie "korki" ziemi bez sciskania
> powierzchni pomiedzy przez co umozliwia lepsza i trwalsza aeracje
> pozwala na latwiejsze wnikanie powietrza i wody w glebsza warstwe

Taaak. No to jak zwykle. Jedno pytanie i dwie (3 ;-) ) rozbiezne odpowiedzi.
Wydaje (?) mi sie, ze moja koncepcja aeratora nozowego (czyli wertykulatora
?) z rozsypnikiem o pojemnosci 45kg powinna pozwolic mi na spulchnienie
gleby i rozluznienie jej - do pojemnika dal bym piasek ew. z odrobina NPK. A
co do walcow z kolcami, to jak latem przeciagnalem je przez trawnik, to
praktycznie nie wbijaly sie w glebe - robilem to jak bylo sucho :-(. Teraz
juz wiem, ze to blad. Zreszta kolce, o ktorych pisze to prety 6mm i one w
pewnym stopniu wyszarpuja takie dziurki (lejki) w glebie a nie tylko czysto
wychodza.

Pozdrawiam
Adam

12. Data: 2007-02-26 18:53:29

Od: j...@a...com szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> gleby i rozluznienie jej - do pojemnika dal bym piasek ew. z odrobina NPK.

Korzenie kazdej prawie rosliny nie rosna pionowo w dol. Pokrajanie
"nozem" terenu nie spulchni na dlugo ziemi a doszczetnie zniszczy
slabo rozwiniety system korzeniowy. Zanim poharatany system korzeniowy
sie odbuduje ziemia staje sie ponownie skorupa. Piasek moze pomoc ale
trzeba go dosc sporo... posypanie trawnika piaskiem tak jak "paczka -
cukrem pudrem" nie zmieni struktury gleby w niczym... dodanie duzej
ilosci piasku do gliniastej gleby mozliwe jest tylko przed zalozeniem
trawnika... na istniejacym pozwala co najwyzej na wyrownywanie
nierownosci/dolkow.

Nie wiem jak w Polsce ale w USA mozna kupic specjalnie granulowany
"gips" (garden gypsum) ktory rozsypuje sie na gliniastej glebie aby ja
rozluznic - gips rospuszczony podlewaniem/deszczem wnika stopniowo w
gline i wiaze malenkie czastki gliny w wieksze grudki a przez to
pozwala wodzie i powietrzu na wnikanie wglab. Gips dostarcza tez
glebie zwiazki wapna odkwaszajac ja co nieco wiec mozna stosowac go na
glebach kwasnych bo trawniki nie lubia zbyt kwasnej gleby. Gips nie
jest metoda trwala bo z czasem zostaje wyplukany ale jest to dobry
sposob na poczatek.

Jedynym naprawde skutecznym sposobem na zmiane struktury gliny jest
duza ilosc materialu organicznego, kompostu i naturalnych nawozow.

Nawozony naturalnie!!! trawnik...

(w USA popularne jest nawozenie maczka sojowa (soybean meal), maczka
kukurydziana (corn/ corngluten meal) i alfalfa meal (jest to
granulowana pasza dla koni i pare innych bogatych w proteiny
naturalnych pasz zbozowych jest zamieniana przez mikroorganizmy w azot
i inne mikroelementy)

...przyciaga setki jezeli nie tysiace dzdzownic ktore draza setki
korytarzy w glinie ktorymi woda i powietrze dochodzi do korzeni.

Dzdzownice nie wykazuja najmniejszego zainteresowania piaskiem z
odrobina chemicznego NPK ;-)))
Chemiczne NPK jest znakomitym sposobem na soczysta zielen wiosna i
duza ilosc trawiastego filcu latem...

Pozdrowienia,

JanuszB

13. Data: 2007-02-26 19:12:29

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:1172516009.807936.288770@8g2000cwh.googlegroups
.com
Użytkownik <j...@a...com> napisał(a):

> [...]
> granulowana pasza dla koni i pare innych bogatych w proteiny
> naturalnych pasz zbozowych jest zamieniana przez mikroorganizmy w

Hejka. USA to bogaty kraj i pewnie niektórzy mogą tam posypywać swoje
trawniki nawet złotym piaskiem. ;-) Myśle, że rozsądniej dać te mączki do
zjedzenia zwierzakom i poczekać cierpliwie kilka godzin aż one wyprodukują z
nich prawdziwe naturalne nawozy organiczne. :-)
Pozdrawiam praktycznie Ja...cki

14. Data: 2007-02-26 19:53:39

Od: "Jacek Gucio" <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Lut, 14:58, "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> wrote:

> Wiec na razie szukam tylko odpowiedzi aerowac ? wertykulowac ? nawozic ?
> piaskowac ? czy jeszcze cos innego ?

Jasne, że coś innego ;-)
Przyorz te trawę z obornikiem, wyrównaj, zrób zgrabne zagonki i sadź
rośliny ozdobne.
Najlepiej byliny.
Jeżeli zrobisz to z głową, to za rok, góra za dwa lata będziesz miał
najładniejszy ogród w okolicy. Sąsiedzi pękną z zazdrości.

Pozdrawiam, Jacek

15. Data: 2007-02-26 19:59:57

Od: j...@a...com szukaj wiadomości tego autora

> Myśle, że rozsądniej dać te mączki do
> zjedzenia zwierzakom i poczekać cierpliwie kilka godzin aż one wyprodukują z
> nich prawdziwe naturalne nawozy organiczne. :-)
> Pozdrawiam praktycznie Ja...cki

To podaj jeszcze - PRAKTYCZNE- sposoby aplikacji tych zwierzecych
naturalnych nawozow organicznych bez zaorywania jesienia czy wiosna
trawnika i tak aby zapach nie dokuczal sasiadom. Pytam bo te maczki sa
srednio o 20- 30 procent drozsze od nieorganicznych nawozow a mimo ze
mieszkam w bogatym kraju to do bogaczow sie nie zaliczam. Konskich
kupek to moge miec za darmo skolka ugodna ale moja malzonka nie cierpi
ich zapachu i nawet na kompost nie pozwala mi ich przywiezc ;-(((

Taka alfalfa 50 funtow za $ 9 siankiem pachnie (bo to zmielona
lucerna) a ten zapach nie jest nieprzyjemny, 150 funtow soybean meal
kosztuje jakies $30 i wystarcza to na moj trawnik w zupelnosci.
Dobry jest tez corngluten meal 50 funtow kosztuje jakies $13- 15 ale
nie tylko dostarcza najwiecej azotu ale zapobiega kielkowaniu
chwastow. Nazwa maczka nie odpowiada prawdzie bo sa to przewaznie
granulki wielkosci podobnej nawozom chemicznym latwe w rozsianiu i
mozna to robic bez rekawic czy masek ochronnych :-)))

Nie wiem jakie ceny tych produktow sa w Polsce ale podejrzewam ze
kupowane tam gdzie rolnicy sie zaopatruja nie sa one przerazajaco
drogie... gdybym kupowal te maczki w lokalnym sklepie spozywczym (alfa
alfa sprzedawana jest jako pokarm dla domowych krolikow i innych
chomikow) to musialbym zaplacic trzy razy wiecej...

O zlotym piasku to nic nie wiem... slyszalem cos na temat zielonego
piasku (greensand) ale lokalnie nie moge go kupic za rozsadna
cene ;-)))

Pozdrowienia,
JanuszB

16. Data: 2007-02-26 20:03:03

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:1172519619.483460.291810@h3g2000cwc.googlegroup
s.com
Jacek Gucio <j...@g...com> napisał(a):

> [...]
> Jeżeli zrobisz to z głową, to za rok, góra za dwa lata będziesz miał
> najładniejszy ogród w okolicy. Sąsiedzi pękną z zazdrości.

Hejka. Z powodu zagonków zgrabności?
Pozdrawiam perpendykularnie Ja...cki

17. Data: 2007-02-26 20:20:02

Od: "Dirko" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

W wiadomości news:1172519997.510021.11940@z35g2000cwz.googlegroup
s.com
Użytkownik <j...@a...com> napisał(a):

> To podaj jeszcze - PRAKTYCZNE- sposoby aplikacji tych zwierzecych
> naturalnych nawozow organicznych bez zaorywania jesienia czy wiosna
> trawnika i tak aby zapach nie dokuczal sasiadom.

Hejka. Ależ proszę bardzo. :-) Odchody zwierzęce należy po prostu
przekompostować. Najlepiej przekładając je kolejno warstwami trawy skoszonej
na trawniku i ew. innymi resztkami, np. gazetami B&W. Kompost rozrzucamy
równomiernie po powierzchni trawniczka.
Dobry kompost nie śmierdzi lecz pachnie ściółką leśną. :-)
Pozdrawiam permanentnie Ja...cki

18. Data: 2007-02-26 20:39:05

Od: "Jacek Gucio" <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

On 26 Lut, 21:03, "Dirko" <d...@n...pl> wrote:

> Hejka. Z powodu zagonków zgrabności?
> Pozdrawiam perpendykularnie Ja...cki

To też, ale głównie z powodu doznań estetycznych, jakie dostarcza
piękny przez cały rok,
dynamiczny, tętniący życiem, zmieniający się z dnia na dzień, mieniący
się tęcza barw
ogród bylinowy.

Pozdrawiam, Jacek

19. Data: 2007-02-26 21:07:24

Od: "boletus" <b...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Jeżeli zrobisz to z głową, to za rok, góra za dwa lata będziesz miał
najładniejszy ogród w okolicy.

Sąsiedzi pękną z zazdrości.

Nie ze śmiechu ?

20. Data: 2007-02-27 02:25:55

Od: j...@a...com szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> równomiernie po powierzchni trawniczka.
> Dobry kompost nie śmierdzi lecz pachnie ściółką leśną. :-)

Kompost choc posiada minimalne ilosci azotu i innych pozytecznych
mikroelementow nie jest nawozem. Azot zawarty w odchodach zwierzecych
zuzyty zostal w procesie kompostowania do rozkladu carbonu zawartego w
np gazetach. Nie umniejsza to wartosci kompostu bo jego wartosc wynika
z czego innego ale nie moze on zastapic w pelni nawozow.

Pozdrowienia,

JanuszB

Kraków i okolice, gdzie kupować rośliny?
Jakie thuje kupic - doradzcie
Wyciecie drzew
Storczyki
Popiół z drewna