Co potrzebne do pielegnacji duzego trawnika ?

1. Data: 2007-02-26 08:20:54

Temat: Co potrzebne do pielegnacji duzego trawnika ?
Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam!
W zeszlym roku na wiosne zalozylem ok. 3000m2 trawnika. Caly sezon
kosilem go reglarnie traktorkiem. Teraz widze, ze nalaezaloby chyba troche
go zagescic i cos zrobic z powstalym filcem. Ziemia jest dosc ciezka,
gliniasta ale niezla (kl. IVa) i trawa rosnie calkiem niezle. Sa jednak
miejsca opanowane przez chwasty i nierowno porosniete trawa. Przy tej
powierzchni jestem skazany na podejscie zmechanizowane :-). Dysponuje walcem
60kg z zakladanymi kolcami do aeracji.
I teraz pytanie: co powinienem nabyc, aby podreperowac moj trawnik
najskuteczniej. Czy wertykulator gwiazdkowy (z rozsypnikiem nawozow ?) ? A
moze aerator rurkowy ?

Z gory dzieki za pomoc
Adam

2. Data: 2007-02-26 08:51:36

Temat: Re: Co potrzebne do pielegnacji duzego trawnika ?
Od: "Kamil" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> I teraz pytanie: co powinienem nabyc, aby podreperowac moj trawnik
> najskuteczniej. Czy wertykulator gwiazdkowy (z rozsypnikiem nawozow ?) ? A
> [...]

system nawadniajacy, a jesli chodzi o wertykulatory i aeratory to przy
uzyciu wiekszosci z nich wyzioniesz ducha na trawniku 3000m2 :)

pozdrawiam

Kamil

3. Data: 2007-02-26 10:17:18

Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> system nawadniajacy, a jesli chodzi o wertykulatory i aeratory to przy
> uzyciu wiekszosci z nich wyzioniesz ducha na trawniku 3000m2 :)
Nieprawda. Wertykulator o szerokosci 100-120 cm wleczony za traktorkiem
pozwala na obrobienie takiego arealu w czasie ponizej godziny bez wiekszego
wysilku. Moje pytanie dotyczy raczej doboru optymalnego narzedzia.
System nawadniajacy jest w dalszych planach, ale na razie wystarczaja mi
zraszacze o promieniu zraszania 12-13 m.

Pozdrawiam
Adam

4. Data: 2007-02-26 11:52:30

Od: "Leszek Serdyński" <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
> pozwala na obrobienie takiego arealu w czasie ponizej godziny bez
> wiekszego wysilku. Moje pytanie dotyczy raczej doboru optymalnego

Na punkcie sprzedaży roślin mam trawnik, po którym chodzą klienci i jeżdżą
wózki z krzewami.. Czasami klienci pytają się, czy mają zdjąć buty :)
Trawnik nigdy nie był aerowany, nacinany, czesany i t.p. Założony jest na
solidnej żuławskiej ziemii.
Jedynymi zabiegami są deptanie przez klientów, nawadnianie, nawożenie i
koszenie. Raz w roku oprysk na dwuliścienne.
Zamiast wydawać pieniądze na zbędne maszyny i paliwo na zbędne przejazdy kup
odpowiednie nawozy i dobry siewnik do nich. Trawa jest bardzo żarłoczna.
Jeżeli masz nawadnianie, to trzeba uważać na wypłukiwanie nawozów.

Pozdrawiam
Leszek
www.ogrodniczy.eu

5. Data: 2007-02-26 12:26:17

Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Zamiast wydawać pieniądze na zbędne maszyny i paliwo na zbędne przejazdy
> kup odpowiednie nawozy i dobry siewnik do nich. Trawa jest bardzo
> żarłoczna.
Czyli coś takiego:
http://www.krysiak.pl/?s=2&catid=17&nWMact=2&pid=395
&parid=8 ?

Pozdrawiam
Adam

6. Data: 2007-02-26 12:28:49

Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kup odpowiednie nawozy i dobry siewnik do nich. Trawa jest bardzo
> żarłoczna. Jeżeli masz nawadnianie, to trzeba uważać na wypłukiwanie

Tfu. Pomylilem sie, raczej to:
http://www.krysiak.pl/?s=2&catid=8&nWMact=2&pid=27&p
arid=8

Pozdrawiam
Adam

7. Data: 2007-02-26 13:31:15

Od: "YOU_rek" <y...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> Z gory dzieki za pomoc
> Adam

Witam
Na pewno winieneś zaopatrzyć się w:

1. Puszki po piwie ok. 30 szt. ) z prętem stalowym fi 10 mm, dł. 1 mb. (
szt. 30 )
2. Karbid,
3. butlę propan-butan
4. czosnek ozdobny i koronę cesarską
5. miny przeciwkretne
6. pułapki mechaniczne
7. przynajmniej jeden kot
8. ew. pies ryjący
9. odstraszacze dzwiękowe
10. stołek i 2 butelki piwa.
a także wiele innych rzeczy o których przeczytasz tu:
http://ogrody.agrosan.pl/krecik.html

Pozdrawiam ; )
YOU_rek

8. Data: 2007-02-26 13:58:30

Od: "McBeth" <m...@l...poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

> a także wiele innych rzeczy o których przeczytasz tu:
> http://ogrody.agrosan.pl/krecik.html
Przeciez kret, to takie sympatyczne stworzonko. Ktoz chcialby mu robic
krzywde :-) ?
Jazda miedzy tymi 30-toma slupkami ? Co Ty chcesz Kubice ze mnie zrobic ?
;-)
A co do kotow, to sasiad ma 5 kotow i kopcow 5 x tyle co ja.
Wiec na razie szukam tylko odpowiedzi aerowac ? wertykulowac ? nawozic ?
piaskowac ? czy jeszcze cos innego ?

Pozdrawiam
Adam

9. Data: 2007-02-26 14:17:15

Od: "YOU_rek" <y...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

> A co do kotow, to sasiad ma 5 kotow i kopcow 5 x tyle co ja.

Oj rozleniwił je sąsiad - pewnie kit-cat'em ; )

Pozdr.
YOU_rek

10. Data: 2007-02-26 16:52:48

Od: j...@a...com szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> I teraz pytanie: co powinienem nabyc, aby podreperowac moj trawnik
> najskuteczniej. Czy wertykulator gwiazdkowy (z rozsypnikiem nawozow ?) ? A

Walce z kolcami raczej zniszcza trawnik anizeli podreperuja. Kolce
nakluwajac ziemie sciskaja ziemie pomiedzy kolcami i otwory sa tak
male ze areacja jest znikoma i krotkotrwala. Aerator rurkowy (mam na
mysli core aerator) wyciaga waskie "korki" ziemi bez sciskania
powierzchni pomiedzy przez co umozliwia lepsza i trwalsza aeracje
pozwala na latwiejsze wnikanie powietrza i wody w glebsza warstwe
gleby ktora pod gruba warstwa "filcu" jest czesto sucha jak pieprz
nawet jezeli w okresach "suszy" sie podlewa. Ciezka gliniasta gleba
pokryta warstwa filcu w lecie zastyga w nieprzepuszczalna skorupe i
krotkotrwale nawet czeste podlewanie nie dostarcza korzeniom trawy
wilgoci przez co korzenie obumieraja i tworza kolejna warstwe filcu.
Przyczyna powstawania filcu szczegolnie na glebach gliniastych jest
czeste krotkotrwale podlewanie i.... nadmierne nawozenie.
Na takich glebach oprocz aeracji (rurkowej) aby podreperowac trawnik
wskazane jest pokrywanie trawnika cienka warstwa kompostu i niezbyt
czeste ale dlugie "glebokie" podlewanie. Jak sie nie ma wystarcajaco
duzo kompostu aby rozsypac na tak duzym trawniku to mozna spryskiwac
trawnik "herbata kompostowa" (tea compost) i przepisy na nia mozna
znalezc w sieci. Compost tea a raczej rozmnozone w niej microorganizmy
pomagaja w redukcji istniejacego filcu i zapobiegaja powstawaniu
nowego (obumarle korzenie ulegaja rozkladowi tak jak w pryzmie
kompostowej). Chemicznie przenawozone trawniki pozbawione sa
wystarczajaco duzej ilosci microorganizmow kompostujacych martwe
korzenie, liscie i scinki trawy. Jak sie stosuje pestycydy i chemidla
dzdzownice spulchniajace glebe wynosza sie w inne miejsca i trawnik
rosnie w tak zwanej "biologicznej martwicy".
Trawniki na glebach piaskowych to juz "inna bajka" tych nie trzeba
aerowac a podlewac trzeba krotko ale czesto.

Pozdrowienia,

JanuszB

Kraków i okolice, gdzie kupować rośliny?
Jakie thuje kupic - doradzcie
Wyciecie drzew
Storczyki
Popiół z drewna