Czosnek!

11. Data: 2015-03-31 08:41:12

Temat: Re: Czosnek!
Od: collie <c...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 31.03.15 8:08, Tadeusz Smal pisze:

> [bzdety OT]

Nie jest głupim ten, co błędy czyni, ale co w błędzie uporczywie trwa.

--
collie

12. Data: 2015-03-31 10:18:30

Od: "Dirko" <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> kupując u mnie sadzonki, że wysiewali nasiona czosnku o pana Legutki i im
> nie wzeszły. Bynajmniej nie oznacza to,że nasiona są złe
> ale nie wzeszły w danym sezonie bo zebrane latem, jesień i zimę przeleżały
> w torebeczkach w jakimś magazynie sklepie a wysiane wiosna nie przeszły
> one stratyfikacji i wysiane do gruntu wschodzą dopiero w kolejnym sezonie.
> Stratyfikacja w lodówce niewiele pomaga bo nasiona w torebeczkach są
> wysuszone i hibernują a w naturze w naszym klimacie nasiona w glebie
> przechodzą stratyfikują na wilgotno. Powyzższe

Hejka. Wysiewając w ogródku nasiona zdecydowanej większość roślin
(marchew, buraczki, bób czy kwiaty jednoroczne albo mieszanki traw) nie
zawracamy sobie głowy stratyfikacją bowiem tym nasionom do skiełkowania
wystarczy umieszczenie w glebie w chwili gdy nastaną sprzyjające warunki
(temperatura i wilgotność).
Są jednak rośliny, których nasiona wymagają kilkutygodniowej
stratyfikacji w warunkach niskich temperatur i dużej wilgotności aby
skiełkować.
Sadzę, że solidność kupiecka wymaga umieszczenia na opakowaniu takich
nasion informacji o konieczności stratyfikacji.
Pozdrawiam rzetelnie Ja...cki

PS "skaryfikacja nasion,
zabieg stosowany w nasiennictwie, polegający na uszkadzaniu grubej i
nieprzepuszczalnej dla wody i powietrza okrywy nasiennej (tzw. nasiona
twarde) w celu ułatwienia kiełkowania;
wykonywana mechanicznie (ścieranie np. ostrym piaskiem, papierem ściernym w
tzw. skaryfikatorach), chemicznie (traktowanie np. kwasem siarkowym) lub
termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas w temp. 30-45°C,
krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."

13. Data: 2015-03-31 11:35:05

Od: "ZZZ" <n...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
> termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas w temp. 30-45°C,
> krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."

Z tą stratyfikacją czosnku niedźwiedziego to najwyraźniej jest bardzo ważne.
Przez 2 sezony próbowałem zasiewać kupione nasiona - nic nie wzeszło.
W tym roku kupiwszy nasiona też już, już miałem siać, kiedy przeczytałem
na torebce żeby wysiewać _jesienią_. Myślę, co tam, jest już wiosna, też
wzejdą. Ale poczytałem w Internecie, że czosnek niedźwiedzi wymaga
stratyfikacji
i powstrzymałem się z kolejnym wysiewem na próżno.
Niestety coś co Dirko ładnie nazwał "solidnością kupiecką" tu nie wystąpiła
i nic na opakowaniu nie było, że wysiew jesienny jest warunkiem absolutnie
koniecznym powodzenia.
Zastanawiałem się nad kilkudniowym przemrożeniem w zamrażalniku tych
nasion, ale skoro Tadeusz pisze, że to mało skuteczne to poczekam
do jesieni, a teraz może znajdę kogoś w okolicy z czosnkiem w ogródku
do wysępienia kilku cebulek :)

ZZ

14. Data: 2015-03-31 13:17:12

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pan Dirko napisał:

> [...]
> siarkowym) lub termicznie (ogrzewanie nasion przez określony czas
> w temp. 30-45°C, krótkotrwałe zanurzenie we wrzącej wodzie)."

Może warto dopełnić to informacją o pirofitach -- roślinach lubujących
się w ogniu. Niektóre z nich tak są skonstruowane, że ich nasiona
kiełkują dopiero wtedy, gdy środowisko, w którym się znajdują, strawi
pożar. W ten cwany sposób siewka w początkowej fazie wzrostu ma
zredukowaną do minimum konkurencje innych gatunków w walce o zasoby.
Wielu takich spryciarzy rośnie na przykład w australijskich lasach
eukaliptusowych, które w naturalny sposób przechodzą cykl pożarów.
Ale w uprawie też się może taki egzotyczny gatunek trafić, o czym
należy solidarnie i rzetelnie ostrzec.

Jarek

--
W Kwaśniewicach stanął w ogniu dom
Jedzie, jedzie straż ogniowa, trąbka gra

15. Data: 2015-03-31 13:29:32

Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

ZZZ piszzze:

> [...]
> nasion, ale skoro Tadeusz pisze, że to mało skuteczne to poczekam
> do jesieni, a teraz może znajdę kogoś w okolicy z czosnkiem w ogródku

Pisanie dotyczyło mrożenia na sucho w torebkach. Stratyfikacji w mokrym
pisaku można spróbować.

Jarek

--
Na planecie Małego Księcia były ziarna straszliwe. Ziarna baobabu. Zakażony
był nimi cały grunt. A kiedy baobab wyrośnie, to na wyrwanie jest za późno i

16. Data: 2015-03-31 15:05:21

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Tue, 31 Mar 2015 07:50:58 +0200, Tadeusz Smal napisał(a):

> Stratyfikacja w lodówce niewiele pomaga bo nasiona w
> torebeczkach są wysuszone i hibernują a w naturze w naszym klimacie
> nasiona w glebie przechodzą stratyfikują na wilgotno. Powyzższe sprawdzałem

Ja miałam cebulki czosnku, nie nasiona.

O stratyfikacji nasion konieczne na mokro wiem doskonale. Stratyfikowałam
już np nasiona świerków srebrzystych, umieszczając je w wilgotnym piasku, w
lodówce - i mam już własne kilkuletnie choinki oraz do drzewka do sadzenia.
--
XL
Nie musisz szczepić dziecka!

17. Data: 2015-04-04 05:58:10

Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-31 o 10:18, Dirko pisze:
> [...]
> Sadzę, że solidność kupiecka wymaga umieszczenia na opakowaniu
> takich nasion informacji o konieczności stratyfikacji.
:)

Oj tam, oj tam ...
Nie znam osobiscie Pana Legutki ale mamy wspólnych znajomych mi
słyszałem bardzo dużo dobrego o nim i naprawdę robi dużo dobrego
wprowadzając do swojej oferty co roku nasiona wielu nowych na naszym
rynku gatunków.
My też Dirku znamy się już od kilku lat i choć może nieraz się o coś
sprzeczaliśmy i mieliśmy inne zdania ,to bardzo Ciebie cenię i szanuję
za to ,że myślisz i szukasz konkretnych odpowiedzi na pytania jakie
niesie z sobą życie.
--
z pozdrowieniami i uśmiechami
smal

18. Data: 2015-04-04 06:17:11

Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-31 o 11:35, ZZZ pisze:>.
> [...]
>>> sprawdzałem

> [...]
> i nic na opakowaniu nie było, że wysiew jesienny jest warunkiem absolutnie
:)
Wysiać jak najbardziej możesz teraz wiosną ale :
" Wszystko ma swój czas i jest wyznaczona godzina
na wszystkie sprawy pod niebem:
Jest czas rodzenia i czas umierania,
czas sadzenia i czas wyrywania tego..."
i o ile nie oszukasz swoimi działaniami natury
to te nasiona wzejdą wiosną przyszłego roku .

>a teraz może znajdę kogoś w okolicy z czosnkiem w ogródku
> do wysępienia kilku cebulek :)
:)
o tej porze roku sens ma sadzenie tylko ukorzenionych cebulek w
doniczkach lub przenoszenia cebul wraz ziemią w której rosną

:)

19. Data: 2015-04-04 06:27:58

Od: Tadeusz Smal <s...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-03-31 o 15:05, Ikselka pisze:> Dnia Tue, 31 Mar 2015

> Ja miałam cebulki czosnku, nie nasiona.

Pamiętam doskonale o tym bo wspominałaś o tym na grupie,że zakupiłaś i
posadziłaś cebulki czosnku niedźwiedziego, a następnie wiosną wiosna
cieszyłaś się ,że wzeszły i będziesz mogła je zamarynować dla Męża.
Skoro nie bardzo udało się Tobie z tym czosnkiem niedźwiedzim to
podpowiem,że tak samo smakuje marynata ze szczypioru czosnkowego(Allium
tuberosum) z którego surowiec do marynowania możesz zbierać kilka razy w
roku a nie tylko raz jak w przypadku czosnku niedżwiedziego.

20. Data: 2015-04-04 23:11:04

Od: Ikselka <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Sat, 04 Apr 2015 06:27:58 +0200, Tadeusz Smal napisał(a):

> [...]
> tuberosum) z którego surowiec do marynowania możesz zbierać kilka razy w
> roku a nie tylko raz jak w przypadku czosnku niedżwiedziego.

Znam szczypiorek czosnkowy, miałam go w warzywniku, ale jakoś nie wzbudził
moich zachwytów, a i cebulki na raczej mikre i listki cienkie. Co innego
ten niedźwiedzi - liście spore i szerokie jak u konwalii, roślina
konkretna. A potrzebna cała, w marynacie super. Namiastki mnie nie kręcą,
cóż, trudno, wolę się obyć bez. Ale dziękuję za sugestię :-)

--

Ikselka
pewni siebie."

Czosnek co z niego zrobić.