Czy buraki zdążą się jeszcze zakisić

1. Data: 2019-12-19 10:09:47

Temat: Czy buraki zdążą się jeszcze zakisić
Od: Marcin <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

na Wigilię

2. Data: 2019-12-19 15:08:48

Temat: Re: Czy buraki zdążą się jeszcze zakisić
Od: Stefan <s...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2019-12-19 o 10:09, Marcin pisze:
> na Wigilię
w ciepłym miejscu, z piętką chleba na zakwasie, niektórzy (ja nie)
dolewają wody spod kiszonych ogórków jako startera - powinno się ukisić,
ale zbyt ukiszony to nie będzie...
Stefan

3. Data: 2019-12-19 18:54:03

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2019 o 15:08 Stefan <s...@o...pl> pisze:

> w ciepłym miejscu, z piętką chleba na zakwasie,

Kromka chleba to prosta droga do choćby zapleśnienia potencjalnego kwasu.
Chleb na zakwasie, pieczony w temp. ok. 250 stopni zawierać może wszystko,
prócz bakterii fermentacji mlekowej. Przed pleśnią niby go chroni lekko
kwaśny odczyn, ale on na pewno nie dostarczy niczego przydatnego.

> niektórzy (ja nie) dolewają wody spod kiszonych ogórków jako startera

Jeśli żywy, to jest znacznie lepszy niż zamordowane bakterie z chleba.

- powinno się ukisić,
> ale zbyt ukiszony to nie będzie...

IMHO nawet nie zacznie kwaśnieć, lepiej poszukać kwasu buraczanego w
sklepie (wiem, to nie smakuje tak dobrze).

--
Trefniś

4. Data: 2019-12-19 19:55:37

Od: Trefniś <t...@m...com> szukaj wiadomości tego autora

W dniu .12.2019 o 18:54 Trefniś <t...@m...com> pisze:

> [...]

Dla formalności - bakterie kwasu mlekowego są mezofilne, zatem preferują
raczej niższe temperatury w odróżnieniu od termofilnych.
Doświadczenie uczy, że domowe kiszonki są najlepsze i najsmaczniejsze,
kiedy zapewnimy temp. rzędu 18 stopni Celsjusza. Zatem uważajcie na owe "w
cieple" - to nie są drożdże!
Poza tym w 18 stopniach mniejsza szansa na zalęgnięcie się szkodliwych
bakterii.

5. Data: 2020-01-15 23:57:24

Od: XL <i...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

Stefan <s...@o...pl> wrote:
> w ciepłym miejscu, z piętką chleba na zakwasie, niektórzy (ja nie)
> dolewają wody spod kiszonych ogórków jako startera - powinno się ukisić,
> ale zbyt ukiszony to nie będzie...

Piętka chleba na zakwasie tak, ale nie tego ze sklepu, bo sklepowy ma
zakwas raczej tylko w nazwie.
Ja kisiłam buraki tydzień przed Wigilią (dlatego barszcz miał być gotowany
dopiero w Wigilię). Do solanki dodałam tylko płyn i biały osad bakterii
mlekowych z dna słoja z ogórkami i postawiłam na lekko ciepłym piecu
akumulacyjnym. Wyszło mega :-)

Witam Wszystkich w nowym roku!
:-)

--