Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?

1. Data: 2005-06-10 03:23:12

Temat: Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
Od: Magdalena Bassett <m...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
Obrodzily mi bardzo w tym roku i zastanawiam sie, czy i jak mozna zrobic
nalewke z poziomek. Czy ktos moze rzucic pomyslem?

pozdrawiam poziomkowo
Magdalena Bassett

2. Data: 2005-06-10 04:30:49

Temat: Re: Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
Od: "BasiaBjk " <b...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett <m...@o...net> napisał(a):

> Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?

Likier poziomkowy: 1 kg poziomek leśnych, bo są bardziej aromatyczne od
ogrodowych, 0,8 kg cukru, 1 l bialego rumu lub koniaku (lub wielokrotność).

Poziomki mieszasz z cukrem w gąsiorku, zalewasz alkoholem, po kilku
tygodniach jest gotowe. Nalewkę należy przelać do butelek, a poziomki można
wykorzystać do ciast, czy deserów.
--
pa, Basiabjk

3. Data: 2005-06-10 06:51:50

Od: Krystyna Chiger <k...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett wrote:

> Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
> Obrodzily mi bardzo w tym roku i zastanawiam sie, czy i jak mozna zrobic
> nalewke z poziomek. Czy ktos moze rzucic pomyslem?

Moz.na spróbowac', ale nie jestem pewna, czy delikatny zapach poziomek
przetrwa w nalewce.
Mys'le;, z.e trzeba robic' tak, jak z innych owoców soczystych:
- poziomki + gars'c' rodzynek zalac' wódka; pó? na pó? ze spirytusem;
- zlac' po 6 tygodniach, a pozosta?e owoce zasypac' cukrem i zostawic'
jeszcze na 3 tygodnie.

No i teraz sa; dwie wersje:
1. Zmieszac' oba nalewy (wg mnie wersja gorsza).
2. Nalew bez cukru uszlachetnic' 100 g brandy i odstawic' na co najmniej
pó? roku, a s?odki likierek pozostawic' jako likier, dobry tez. do
rozgrzewaja;cej herbaty "z pradem".

http://krycha.kofeina.net choc' nie be;dzie to pewnie mys'l z?ota:
Najpie;kniejsza; muzyka; przed snem
jest mruczenie szcze;s'liwego kota. (F.Klimek)

4. Data: 2005-06-10 09:04:58

Od: Krzysztof Wróblewski <k...@a...wbc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

5. Data: 2005-06-10 11:37:38

Od: "JerzyN" <007_usuń_to@megapolis.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@o...net>
> Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
> Obrodzily mi bardzo w tym roku i zastanawiam sie, czy i jak mozna
> zrobic nalewke z poziomek. Czy ktos moze rzucic pomyslem?

Przypomnij sobie babcine konfitury, zrób je najpierw a potem dopiero
nalewkę z nich.
pozdr. Jerzy

6. Data: 2005-06-10 11:39:18

Od: "Ireneusz P. Zablocki" <i...@t...de> szukaj wiadomości tego autora

BasiaBjk schrieb:

> Likier poziomkowy: 1 kg poziomek leśnych, bo są bardziej aromatyczne od
> ogrodowych, 0,8 kg cukru, 1 l bialego rumu lub koniaku (lub wielokrotność).

Basiu kochana, wszystko to pieknie i prawda ale powiedz, kiedy ostatnio
wachalas rum? Z jednej strony podkreslasz wyjatkowa aromatycznosc
lesnych poziomek, z drugiej zas polecasz jeden z najsilniej
aromatyzowanych alkoholi jakim jest rum. Osobiscie do poziomek uzywam
jedynie spirytusu, oczywiscie odpowiednio rozcienczonego.

> Poziomki mieszasz z cukrem w gąsiorku, zalewasz alkoholem, po kilku
> tygodniach jest gotowe. Nalewkę należy przelać do butelek, a poziomki można
> wykorzystać do ciast, czy deserów.

Slowem ten delikatny owoc potraktowalas jak kazdy inny w klasycznej
polskiej "trzesionce". A ja juz kilkakrotnie slyszalem i czytalem a co
najwazniejsze przekonalem sie na wlasnym podniebieniu, ze pestki
poziomek nadaja takiej wielotygodniowej nalewce gorzkiego posmaku.
Oczywiscie jak kto lubi, to moze i tak ale mozna tez poziomki zalac 1l
spirytusu, takim jak w przepisie Krystyny i pozostawic caly dzien na
slonecznym parapecie. owoce maja byc macerowane nie dluzej niz 24
godziny. Po odlaniu maceratu mieszamy go z woda cukrowa, 200 g cukru na
500 ml, wowczas bedziemy mieli nalewke niezbyt slodka. Mozna tez ilosc
cukru podwoic lub potroic.
Kiedys napisze co ja z rumem zrobilem ale zaraz ide do przedszkolnego
teatru: moj maly Oli gra truskawke.

Irek

7. Data: 2005-06-10 13:08:02

Od: "Maciej L." <m...@c...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Magdalena Bassett napisał(a):
> Czy mozna zrobic nalewke z poziomek?
> Obrodzily mi bardzo w tym roku i zastanawiam sie, czy i jak mozna zrobic
> nalewke z poziomek. Czy ktos moze rzucic pomyslem?

Tak po prawdzie to nalewki mozna zrobic ze wszystkiego. Od pancerzykow
raczych poprzez orzechy do owocow wszelakich. Czasem warto te owoce
przetrzymac w cukrze, miodzie, z dodatkami przypraw (imbir, pieprz,
papryka nawet) i potem zalewac spirytusami, wodkami, destylatami nawet z
tychze samych owocow, czasem dodajac wody destylowanej lub zrodlanej -
rozna moc i rozne "wlasciwosci"...
Niestety przepisu nie dam, bo z poziomek nie robilem ;/

Pozdrawiam

Maciek

--
Redakcja CD-Action / Sukiennice 6 (3 piętro)
50-107 Wrocław / www.cdaction.com.pl

8. Data: 2005-06-10 13:32:58

Od: "Wlodzimierz Macewicz" <w...@i...pw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

Ja mam z poziomek lesnych z roku 2003. Pozostaly juz ilosci sladowe, raczej
do wachania niz probowania. Kolor niestety stracila, ale zapach pozostal,
nalezy zamknac oczy i powochac.

poziomki zbierane samodzielnie na Jurze Krakowsko-Czestochowskiej

stosuje sie ja raczej 1 naparstek do kawy.

przepis b.prosty, wsypac poziomki do sloja, troche cukru i zalac wodka, tak
zeby
poziomki byly zanurzone

pozdrawiam WM

9. Data: 2005-06-10 18:03:40

Od: Magdalena Bassett <m...@o...net> szukaj wiadomości tego autora

JerzyN wrote:
> Użytkownik "Magdalena Bassett" <m...@o...net>

> Przypomnij sobie babcine konfitury, zrób je najpierw a potem dopiero
> nalewkę z nich.
> pozdr. Jerzy

Dziekuje wszystkim za pomysly. Babcine konfitury staram sie robic co
roku, ale zwykle udaje mi sie nazbierac poziomek na jeden sloik. Takie
laczenie konfitur z alkoholem kiedys robilam, ale to jednak nie nalewka,
ani jej smak. Zdecydowalam, ze jedna zrobie tak, jak Irek radzi i druga,
ktora postoi kilka tygodni. Jesienia zdam relacje, jaka roznica w smaku.

Rowniez znalazlam miejsce, gdzie rosna dzikie poziomki, ktore jeszcze
nie dojrzaly, ale gdy dojrzeja, nazbieram i zrobie trzecia nalewke.
Bedzie zabawa z probowaniem. Rowniez nastawilam konfitury starego
kawalera, narazie jest tam warstwa truskawek, zaraz pojda tam poziomki,
a niedlugo czeresnie. Znajomi Amerykanie co roku dopytuja o butelke
"old bachelor's liquor". Nie ma u nas spirytusu, wiec uzywam 55% wodke,
ale i tak jest dosc dobra, moze nie tak mocna, jak powinna byc, ale coz
- w kraju slepcow jednooki jest krolem :)

Magdalena Bassett

10. Data: 2005-06-10 18:21:30

Od: BasiaBjk <b...@q...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Ireneusz P. Zablocki napisał:
> Z jednej strony podkreslasz wyjatkowa aromatycznosc
> lesnych poziomek, z drugiej zas polecasz jeden z najsilniej
> aromatyzowanych alkoholi jakim jest rum.

Chodzi o połączenie aromatów, ale jeśli komuś to przeszkadza, spokojnie
można dać dobrej, bezwonnej wódki.
Zresztą nie upieram się, piłam poziomkówkę z tego przepisu i byla dobra,
sama nie robiłam, bo szkoda by mi bylo marnować lesne poziomki w ten
sposób :)
--
pa, Basiabjk

chleb domowy