Czy umysł jest produktem mózgu?

1. Data: 2000-10-17 17:10:34

Temat: Czy umysł jest produktem mózgu?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Zastanawiam się własnie, czy umysł ludzki jest naprawdę *produktem*
mózgu czy umysł jest *odbiornikiem* zjawisk świata psychicznego?

Czy myśl jest czymś pierwotnym, niezależnym od materii, czy też
wynikiem procesów biochemicznych i bioelektronicznych zachodzących
w mózgu, a więc czymś wtórnym w stosunku do zjawisk materialnych?

Czy współczesna nauka zna odpowiedź na to pytanie? Czy umiemy
wykazać za pomocą jakichś eksperymentów czym jest umysł??

A może umysł z definicji nie jest w stanie zrozumieć co to umysł?

1. Data: 2000-10-17 20:37:34

Temat: Re: Czy umysł jest produktem mózgu?
Od: "Paker" <p...@k...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

Pszemol <P...@P...com> w artykule news:8shfk4.8q.0@pszemol.net
pisze...

> Czy myśl jest czymś pierwotnym, niezależnym od materii, czy też
> wynikiem procesów biochemicznych i bioelektronicznych zachodzących
> w mózgu, a więc czymś wtórnym w stosunku do zjawisk materialnych?

Zalezy jaki paradygmat zostanie przyjety. Jesli chodzi o nauke, to
oczywiscie uznaje sie, ze umysl jest funkcja mozgu.

> Czy współczesna nauka zna odpowiedź na to pytanie? Czy umiemy
> wykazać za pomocą jakichś eksperymentów czym jest umysł??

Polecam ksiazke Olivera Sacksa "Mezczyzna, ktory pomylil zone z kapuleszem".
Sacks jest znakomitym neurologiem, ktory doskonale opisuje, jak bardzo to,
co myslimy, jest uzaleznione od poprawnosci funkcjonowania naszego
centralnego ukladu nerwowego.
Mozna rowniez podac wiele innych przykladow. Wezmy ludzi z afazja
Wernickego. Powstaje ona w wyniku uszkodzenia czuciowego osrodka mowy.
Czlowiek z ta afazja nie jest w stanie poprawnie zrozumiec wszystkiego, co
sie do niego mowi. Sam rowniez nie potrafi produkowac poprawnych
gramatycznie komunikatow werbalnych. Jego zdania wygladaja jak jakis zlepek
przypadkowych slow, choc czasem sa one zwiazane z danym kontekstem. Ciekawe
jest jednak to, ze taka osoba nie jest swiadoma swojej choroby.

> A może umysł z definicji nie jest w stanie zrozumieć co to umysł?

Definicja umyslu nie zawiera tezy o niezdolnosci do poznania "siebie", wiec
pytanie jest bezpodstawne.

A. S.

1. Data: 2000-10-17 20:53:40

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"Paker" <p...@k...net.pl> wrote in message news:8sid9j$gni$1@news.tpi.pl...
> Pszemol <P...@P...com> w artykule news:8shfk4.8q.0@pszemol.net
> pisze...

> Zalezy jaki paradygmat zostanie przyjety. Jesli chodzi o nauke, to
> oczywiscie uznaje sie, ze umysl jest funkcja mozgu.

No wiem... co innego usłyszę od księdza a co innego od psychiatry :-)

> Polecam ksiazke Olivera Sacksa "Mezczyzna, ktory pomylil zone z kapuleszem".

Jaki był tytuł amerykańskiego wydania? W kraju w jakim mieszkam
mam bardzo utrudniony dostęp do książek w języku polskim...

> Sacks jest znakomitym neurologiem, ktory doskonale opisuje, jak bardzo to,
> co myslimy, jest uzaleznione od poprawnosci funkcjonowania naszego
> centralnego ukladu nerwowego.

Neurologiem... ha... teraz mam obawy, czy ta książka jest zjadliwa
dla kogoś bez wykształcenia medycznego, takiego inżyniera jak ja...
który tylko hobbystycznie jest zainteresowany tą tematyką.

> Mozna rowniez podac wiele innych przykladow. Wezmy ludzi z afazja Wernickego.

hę? :-)

> [...]
> przypadkowych slow, choc czasem sa one zwiazane z danym kontekstem. Ciekawe
> jest jednak to, ze taka osoba nie jest swiadoma swojej choroby.

Ciekawe, ciekawe...

> Definicja umyslu nie zawiera tezy o niezdolnosci do poznania "siebie",
> wiec pytanie jest bezpodstawne.

:-) Może nieco źle się wyraziłem - nie chodziło mi o dosłowną definicję
a raczej... trudność oświetlenia sobie latarką tej samej latarki...
albo ugryzienia się w zęba :-) Wiesz teraz o co mi chodzi? :-)))
Chodzi mi o to, że w zasadznie nie mamy aparatu *obiektywnego*
poznania swojego mózgu gdyż poznajemy go ... mózgiem, który mi się
właśnie od tego myślenia już przepala :-)

1. Data: 2000-10-17 21:48:03

Od: "Mariusz K. Grzeca" <m...@s...mimuw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Tue, 17 Oct 2000, Pszemol wrote:

> Czy współczesna nauka zna odpowiedź na to pytanie?

To zalezy jaka (ktora) nauka ;P I zalezy od ciebie - czy jestes
sklonny nazwac dowodami (czy tylko poszlakami) to, co nauka wie...

--
/"\
\ / ASCII RIBBON CAMPAIGN Mariusz K. Grzeca

1. Data: 2000-10-18 01:37:43

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik "Mariusz K. Grzeca" <m...@s...mimuw.edu.pl> napisał w wiadomości
imuw.edu.pl...

> To zalezy jaka (ktora) nauka ;P

Możesz nieco jaśniej?

> I zalezy od ciebie - czy jestes
> sklonny nazwac dowodami (czy tylko poszlakami) to, co nauka wie...

Proszę o konkrety...

1. Data: 2000-10-18 07:53:22

Od: "roger" <r...@e...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> wykazać za pomocą jakichś eksperymentów czym jest umysł??
>
> A może umysł z definicji nie jest w stanie zrozumieć co to umysł?

To jest domena filozofów. Oni już tak 5000 lat, i nic.
Mówiąc krótko - stary, napij się :-)

rgr
PS. Współczesna nauka raczej zajmuje się tym JAK myśl wpływa na chemię i
neurony; i vice versa.

1. Data: 2000-10-18 08:24:31

Od: Dariusz Laskowski <d...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

roger wrote:

> To jest domena filozofów. Oni już tak 5000 lat, i nic.
> Mówiąc krótko - stary, napij się :-)

Niektórzy z nich też tego próbowali. Nie pomaga... ;-)
--
Dariusz Laskowski Czepiam się ludzi, którzy piszą: "my", "nas",
mailto:d...@p...plz "oni". Z doświadczenia wiem, że kłamią.

1. Data: 2000-10-18 09:30:46

Od: n...@p...ninka.net szukaj wiadomości tego autora

"Dark" <d...@m...com.pl> writes:

> 1. Pierwszy raz się dowiaduję, że istnieje ta sama wiedza ale różnie
> "interpretowana" przez różne nauki. To jakaś bzdura. Jest jedna metodologia
> nauk czy jak kto woli filozofia nauki.

Ta... doucz sie co to jest filozofia nauki a potem dowiedz sie,
dlaczego nauki przyrodnicze maja rozne metodologie a dlaczego skrajnie
rozne maja nauki humanistyczne...

No rece opadaja jak sie cos takiego czyta. I jeszcze na dodatek nie
zrozumiales wypowiedzi przedpiscy.

> I jak to powiedział do mnie kiedyś Ronan: do ksiąg panowie i panie, do
> ksiąg!!!

Oj tak, oj tak! Polecam Kuhna albo Poppera - to w zakresie filozofii
nauki...

--
Nina Mazur Miller
n...@p...ninka.net

1. Data: 2000-10-18 10:02:27

Od: "Dark" <d...@m...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Pszemol <P...@P...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8...@p...net...
> Użytkownik "Mariusz K. Grzeca" <m...@s...mimuw.edu.pl> napisał w
wiadomości
imuw.edu.pl...

Witam

Ludzie!!!-zastanówcie się co Wy piszecie!

1. Pierwszy raz się dowiaduję, że istnieje ta sama wiedza ale różnie
"interpretowana" przez różne nauki. To jakaś bzdura. Jest jedna metodologia
nauk czy jak kto woli filozofia nauki.

2. Już dawno psychologowie doszli do tego, że nie istnieje umysł poza
móżgiem. To jedno. I nazywa się: mózg. Pisał o tym Ronan. Odsyłam do
archiwum grupy.

Prowadzicie "wielkie" dyskusje o zaszłóściach. Tymczasem radzę, aby usiąść
do podręczników akademickich z zakresu podstaw psychologii to rozjaśni się
niejedno! Takich autorów jak: Brzeziński, Strelau, Paluchowski, Hornowska,
itp, można znaleźć nawet w najmniejszej bibliotece.

I jak to powiedział do mnie kiedyś Ronan: do ksiąg panowie i panie, do
ksiąg!!!

pozdrawiam
Dark

1. Data: 2000-10-18 10:56:45

Od: "roger" <r...@e...put.poznan.pl> szukaj wiadomości tego autora

> Niektórzy z nich też tego próbowali. Nie pomaga... ;-)

Bo trzeba wypić tylko tyle ile rozjaśnia umysł :-)
rgr

(none)
poziom niedostępny
Psychoonkologia