Dyskopatia L-S - jak mozna mi pomoc?

1. Data: 2000-09-29 16:03:51

Temat: Dyskopatia L-S - jak mozna mi pomoc?
Od: "Teresa" <m...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam serdecznie!
Zwracam sie do Panstwa z prosba o pomoc w podjeciu decyzji, czy powinnam poddac sie
operacji kregoslupa. Jestem 26-latka, ktora od 17 roku zycia byla leczona objawowo
na tzw. "korzonki" 2-3 razy w roku (Mydocalm, Naproxen, kokarboksylaza), po
zdiagnozowaniu 4 lata temu zmian w kregoslupie diklofenak, nabumeton, ketoprofen +
fizjo- i fizykoterapia.

Rozpoznanie: Spondylosis deformans. Discopathia L4/L5 et L5/S1. Prolapsus nuclei
pulposi L4/L5. Radiculopathia symptomatica.
Wynik badania MR (lipiec 1999): Badanie wykonane w obrazach T-1 i T-2 zaleznych.
Centralna i prawoboczna wypuklina krazka miedzykregowego L4/L5. Uciska ona worek
oponowy oraz zweza otwor miedzykregowy po stronie prawej, powodujac rownoczesnie
ucik praweg korzenia nerwowego. Niewielka wypuklina centralna krazka miedzykregowego
L5'S1 do kanalu kregowego bez ucisku worka oponowego. Zmiany zwyrodnieniowe w obu
krazkach pod postacia skrocenia ich sygnalu w obrazach T-2 zaleznych.

Od dluzszego juz czasu leki p/zapalne nie pomagaja w "prostowaniu" plecow, zoladek i
watroba coraz czesciej "kluje i boli". Po seriach zabiegow i cwiczeniach
wzmacniajacych gorset miesniowy krazek nie powoduje juz takiego ucisku, ze nie
potrafie juz sama wejsc do wanny czy zwyczajnie wstac z lozka; obecnie uciskajace
krazki powoduja niezwykle silny nerwobol w prawej nodze i lekkie skrzywienie
miednicy oraz niemoznosc siedzenia/lezenia/stania w jednej pozycji dluzej niz
kwadrans oraz chodzenia na "dluzszych dystansach". Moj lekarz nie jest chyba
zwolennikiem leczenia bolu, gdyz bardzo niechetnie przepisuje analgetyki (raz na
kwartal uda mi sie "wyzebrac" tramadol, ktory bardzo dobrze toleruje i - co
najwazniejsze - ktory pozwala mi w miare normalnie funkcjonowac).

Wiem, ze takie schorzenia mozna korygowac operacyjnie poprzez usuwanie "fiksujacych"
krazkow. Podobno metody sa dwie: wycinanie i wysysanie. I tyle wiem.

Drodzy panstwo!
Czy ktos moglby mi pomoc i opowiedziec czy udostepnic materialy dot. takich operacji?
Czy skorka warta jest wyprawki, czy nie bedzie tak, ze naprawia mi LS, a za pare lat
pojdzie odcinek piersiowy? Jakie jest ryzyko niepowodzenia takiej operacji i
ewentualnego jej powtorzenia? I wreszcie ostatnie - GDZIE moglabym sie jej poddac?

Najmocniej przepraszam za rozmiar tego postu (bedzie chyba ze 4kb) ;-)) i awansem
dziekuje za jakakolwiek pomoc z Panstwa strony.

Pozdrowienia
Iza z Wroclawia

2. Data: 2000-10-01 19:00:30

Temat: Re: Dyskopatia L-S - jak mozna mi pomoc?
Od: p...@a...gda.pl (Piotr Zielinski) szukaj wiadomości tego autora

> [...]
> Wiem, ze takie schorzenia mozna korygowac operacyjnie poprzez
> Czy ktos moglby mi pomoc i opowiedziec czy udostepnic materialy

Polecam informator internetowy
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/backpain.html (po angielsku).

>Czy skorka warta jest wyprawki, czy nie
> bedzie tak, ze naprawia mi LS, a za pare lat pojdzie odcinek
> piersiowy?

Trudno ocenic na odleglosc, ale wydaje mi sie, ze warto operowac (jezeli nie
masz innych chorob zwiekszajacych ryzyko operacji, np. nadczynnosc
tarczycy).

>Jakie jest ryzyko niepowodzenia takiej operacji i
> ewentualnego jej powtorzenia?

Kazda operacja jest zagrozeniem nawet dla zycia. Ale ta operacja nalezy do
krotszych i bezpieczniejszych. Ryzyko, ze dolegliwosci nawroca lub beda sie
utrzymywaly po operacji, jest rzedu 20-30% (wg podrecznika). Ale to ryzyko
bardzo zalezy od danego przypadku i powinien ci to okreslic lekarz, ktory
cie zbada.

I wreszcie ostatnie - GDZIE
> moglabym sie jej poddac?> Iza z Wroclawia

Na oddziale neurochirurgii.

Pozdrawiam

Piotr Zielinski
http://www.amg.gda.pl/~pziel/klinika/index.html

--
Archiwum listy dyskusyjnej pl-sci-medycyna
http://www.newsgate.pl/archiwum/pl-sci-medycyna/

3. Data: 2000-10-02 02:15:14

Od: "Teresa" <m...@b...gnet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Piotr Zielinski napisal, za co ja serdecznie dziekuje:

> [...]
ie
> masz innych chorob zwiekszajacych ryzyko operacji, np. nadczynnosc

Na szczescie nic wiecej mi nie dolega, a i angielski mi nie nowina ;-)

> [...]
> bardzo zalezy od danego przypadku i powinien ci to okreslic lekarz, ktory

Czy oprocz MR i/lub tomografii niezbedne sa przed operacja jakies inne badan
ia diagnostyczne?

> Na oddziale neurochirurgii.

Tamze wlasnie skieruje swe kroki, co jest juz od jakiegos czasu postanowione
; moje pytanie na tym forum (a raczej odpowiedzi ne nie) to dla mnie jakby p
rzygotowanie sie na "wejsciowke" u neurochirurga ;-) Lubie wiedziec z czym p
rzychodze...

> Pozdrawiam
> Piotr Zielinski
> http://www.amg.gda.pl/~pziel/klinika/index.html

Pozdrawiam serdecznie... i jeszcze raz dziekuje!

Iza

4. Data: 2000-10-03 07:41:52

Od: p...@a...gda.pl (Piotr Zielinski) szukaj wiadomości tego autora

> Czy oprocz MR i/lub tomografii niezbedne sa przed operacja jakies
> inne badan
> ia diagnostyczne?> Iza

Niektorzy neurochirurdzy chca jeszcze zwykle badanie RTG przegladowe
kregoslupa ledzwiowego, jesli nie robia takiego badania w trakcie operacji.
Poza tym trzeba miec badania podstawowe potrzebne przed kazdym znieczuleniem
ogolnym: EKG, RTG klatki piersiowej, morfologia, glukoza, czasy krzepniecia,
potas i sod w osoczu, kreatynina.

5. Data: 2000-10-29 04:12:18

Od: "Dariusz Grabiec" <g...@k...cc> szukaj wiadomości tego autora

Tez mam dyskopatie wzialem Voltaren i jakos zyje pracuje chociaz czasami
zaciskam zeby z bolu, ale operacji sie nie poddam wiem ze samo przejdzie
trzeba tylko troche cierpliwosci i wytrzymalosci.
Pozdrawiam

Użytkownik "Teresa" <m...@b...gnet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
> rzychodze...

> Pozdrawiam serdecznie... i jeszcze raz dziekuje!

Grupa DO
Multiflora 713
Pokrzywka - czy ktoś się z tego wyleczył??
michal....
zdrowo.pl