Dziwna grochowka

1. Data: 2001-05-11 09:21:18

Temat: Dziwna grochowka
Od: <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzien dobry.

Ugotowalam najnormalniejsza na swiecie grochowke na boczku. Gdy ostygla na jej
powierzchni utworzyla sie galaretka... Bardzo mnie to zjawisko zdziwilo. Z
czego to moglo wyniknac? Jestem mocno zaintrygowana. Mozecie mi to wyjasnic?

Pozdrawiam,

Ania R.

1. Data: 2001-05-11 09:35:01

Temat: Re: Dziwna grochowka
Od: kw <k...@a...wbc.lublin.pl> szukaj wiadomości tego autora

zamarzl Ci zgromadzony na powierzchni tluszcz - normalka
PS. pewnie masz w kuchni niezly ziab :-)))

1. Data: 2001-05-11 09:41:28

Od: <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Tak ze 22 stopni in plus...
To tego tluszczu az tyle? Niemozliwe... Ze dwa centymetry na pwowierzchni.

Pozdrowka,

Ania

1. Data: 2001-05-12 06:56:41

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

<a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
> czego to moglo wyniknac? Jestem mocno zaintrygowana. Mozecie mi to wyjasnic?

Normalne zjawisko. Z tego samego co galareta z rosolu - z bialka.
Groch, jak wiekszosc straczkowych zawiera sporo bialka.

Wladyslaw

1. Data: 2001-05-12 14:37:32

Od: "Barbara" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1etadwc.10lcowyp8xvtsN%w...@t...com.pl...

> Normalne zjawisko. Z tego samego co galareta z rosolu - z bialka.
> Groch, jak wiekszosc straczkowych zawiera sporo bialka.

Nie mogę się zgodzić,że to kwestia białka - dlaczego galaretę mięsną robi
się z golonki a nie szynki czy schabu?
To chodzi zdaje się o zawartość jakiś substancji kleistych, są przecież
kleje które robi się ze skór i kości (niestety...), z tą grochówką musi
chodzić o coś innego, ja robię grochówkę bez żadnego mięsa i żadne galaretki
się nie tworzą.
Nasi przetwórcy do mięs i wędlin dodają różne rzeczy, może do boczku
wędzonego dodają coś dla odpowiedniej konsystecji wyrobu i to przechodząc do
zupy po przestygnięciu tworzy galaretkę?

pozdrawiam
Basia

1. Data: 2001-05-12 18:00:54

Od: w...@t...com.pl (Wladyslaw Los) szukaj wiadomości tego autora

Barbara <b...@p...onet.pl> wrote:

> Użytkownik Wladyslaw Los <w...@t...com.pl> w wiadomości do grup
> dyskusyjnych napisa":1etadwc.10lcowyp8xvtsN%w...@t...com.pl...

> na jej
> wyjasnic?

> Nie mogę się zgodzić,że to kwestia bia"ka - dlaczego galaretę mięsną robi
> się z golonki a nie szynki czy schabu?

Galareta miesna zawiera zelatyne, ktora jest produktem hydrolizy bialka
-- kolagenu -- w wyniku gotowania. Kolagen jest glownym skladnikiem
tkanki lacznej, m.in. chrzastek, skory i tkanki lacznej kostnej, a malo
go w miesniach. Tak przynajmniej uczono mnie na lekcjach biologii w
szkole. Dlatego, gdy gotujesz czysta szynke, nie dostaniesz galarety,
golonka natomiast zawiera duzo tkanki lacznej.

Podejrzewam wiec, ze galaretka ktora powstaje ze stygnacej zupy
grochowej lub fasolowej tez powstaje z jakiegos shydrolizowanego bialka,
tyle ze roslinnego.

> To chodzi zdaje się o zawartość jakiś substancji kleistych, są przecież
> kleje które robi się ze skór i kości

Te kleje to po prostu gorzej oczyszczona zelatyna

> (niestety...)

Dlaczego niestety? Przeciez to rozsadne wykorzystanie niejadalnych
czesci zwierzat.

Wladyslaw

Lodowka
swietny przepis